Avui comença la tercera Biennal de teatre visual i de figures IF Barcelona, un esdeveniment dedicat al teatre visual, de figures i titelles, que enguany explora la potencialitat de les figures del cos i la seva versatilitat com a objecte escènic.
El Festival, que va engegar l’any 2015, proposa dues vessants: la recerca i preparació, amb cursets, trobades i diferents formes d’alimentar el procés de creació (que es reserva als any parells) i l’exhibició de tot el que s’ha preparat, que veu la llum els anys senars. També incloEu una gran exposició dels treballs, que es presenta a l’Arts Santa Mònica. Estem, doncs, en un any parell i el gruix de la programació es concentra en la creació i tot el que l’alimenta. L’Institut del Teatre ha estat des del principi i és la seu del festival pel que fa al programa de formació, de la mateixa manera que el Centre d’Art Santa Mònica ho és pel que fa al seu programa de suport a la creació. El suport de l’IF Barcelona als artistes residents entre 2018 i 2019 s’ha fet també en part, amb coproduccions amb entitats com el Teatre Principal de Palma, el Festival OrienteOccidente de Rovereto (Itàlia), Eisfabrik Hannover, La Nef i Le Théâtre du Mouvement, entre d’altres. PRESENTACIÓ El director ha volgut destacar la seva satisfacció “per poder programar 4 propostes nascudes al Festival el mateix dia i a la mateixa hora!” Es refereix al We Wood, a la Sala Hiroshima; i a la presència de l’IF a Olot, a Berlín i a Hannover! Ha remarcat que, tant el We Wood que veurem a Barcelona, com la peça Lumímic de Besllum i Octavi Rumbau, que és a Sant Joan de les Fonts aquesta nit en el marc de Lluèrnia, festival del foc i de la llum d’Olot: “Són peces que es van estrenar a la passada edició, la senar d’exhibició.” Alomar també ha agraït la complicitat de la Sala Hiroshima “envers un Festival NECESSARI per la seva singularitat, ja que es dedica a la dramatúrgia dels objectes i les figures.” EL SIMPOSI També hi haurà el que s’ha anomenat Experiències, que començarà amb una xerrada sobre Petites descobertes al voltant del titella i l’actor, a càrrec de Lluís Graells, director teatral i professor de l’Institut del Teatre i Director de Cos, Festival de Moviment i Teatre Gestual de Reus i Eduald Ferré, titellaire, constructor i director de Guant, Festival Internacional de Teatre de Titelles de l’Alt Camp. Seguirà Anna Ivanova Brashniskai, actriu, dramaturga i investigadora del departament d’Estudis Teatrals de l’Acadèmia d’Arts Escèniques de Sant Petersburg i també es formarà una Taula d’Experiències, amb Andrea Cruz, Carmen Gómez, Txalo Toloza i Companyia Zero en Conducta. I tot seguit, tindrà lloc la Mostra dels Procesos de Creació d’alumnes de l’Institut del Teatre, amb els treballs de Guillem Jiménez, Silvia Batet i Barbara Cappi. ELS PROJECTES EN RESIDÈNCIA Els projectes en Residència també es presentaran el 23 de novembre a L’Estruch de Sabadell, on es podran veure fins al 24 de novembre. Els projectes en residència per aquest bienni 2018-2019 de l’IF Barcelona són cinc. *Andrea Cruz presentarà Las Hermanas Verán, on treballa el moviment a partir de la fotografia, coreografies estàtiques i jocs de performance. D’altra banda, en aquesta edició d’IF Barcelona tindrà un pes especial la reflexió i la investigació. En aquest marc, el 16 de novembre es presentarà l’Estudi de diagnosi del sector del teatre visual i de titelles a Catalunya que ha impulsat l’ICEC en col·laboració amb UNIMA Catalunya (Unió Internacional de la Marioneta). I finalment, el 23 de novembre, L’Estruch acollirà el col·loqui Perspectives del sector del teatre visual i de titelles a Catalunya, amb la participació de Joan Baixas, referent indiscutible de l’art del teatre visual al nostre país. A MÉS A MÉS, TALLERS I LABORATORIS I l’Institut del Teatre acollirà el taller de titelles d’Anna Ivanova, una de les referents europees del teatre visual, d’objectes i titelles, del 19 al 23 de novembre. IF BARCELONA COM A MOTOR D’INVESTIGACIÓ Des de la seva creació, IF Barcelona treballa per posar el teatre visual, de figures i titelles en la centralitat cultural que avui en dia ocupa arreu del món. Aquest sector constitueix una de les àrees més importants pel que fa a creativitat i projecció internacional de les arts escèniques a Catalunya. Aixi i tot, encara manca el reconeixement explícit d’aquesta riquesa cultural. Per això, les línies mestres de l’IF Barcelona tenen l’objectiu de potenciar la creativitat del sector, consolidar les seves bases actuals i projectar-les internacionalment. CANVIS QUE ACABARAN BÉ El pressupost del Festival puja 24.000 euros: “És modest, però esperem que la feina sigui multiplicadora. El Mercat castiga aquest tipus de teatre, però paradoxalment a fora es mou molt bé. Mostren coses nostres mentre que aquí, no surten gaire del festival. Hem d’agrair a l’Institut Ramon Llull que ens ajuda i ens recolza per poder sortir ” ha expressat Alomar. I ha tancat l’acte dient, cofoi: “Però podem dir amb una boca gens petita que l’IF es La Biennal de Teatre Visual de Catalunya.” Més informació, programa complet i horaris a: http://ifbarcelona.cat/
|