El Festival Internacional del Circ Elefant d’Or de Girona ha tancat la 8a edició, la segona celebrada a la capital gironina, consolidant un públic intergeneracional i internacional amb 33.297 espectadors en les 17 funcions programades.
El públic continua essent el principal aliat del festival. En aquesta edició, l’ocupació ha estat del 94,82%, sumant les 16 funcions sota la Gran Carpa i l’única programada la Cúpula de les Arts, amb l’espectacle The Totti Show. En aquesta ocasió l’esdeveniment ha presentat 24 atraccions circenses mai vistes a Europa ofertades per 78 artistes de 13 països.
El fet de presentar atraccions 100% mai vistes converteix el festival en un pol d’atracció per tots els programadors europeus. Els artistes presentats a Elefant d’Or es reprogramen més tard en importants circs, festivals i varietés europeus perllongant l’estela de la ciutat per tot el món.
El primer Circus World Market
Durant el Festival, que ha tingut lloc del 14 al 19 de febrer, trenta empreses internacionals han participat al Circus World Market, la primera fira sectorial del circ de tot el món. Aquestes empreses de naturalesa ben diversa (sastreries per l’espectacle, festivals internacionals, agències artístiques, artistes, sistemes de ticketing…) han vingut de països com Vietnam, Hongria, Australia, Perú, Alemanya, França, Rússia, Bulgària o la Xina entre d’altres. A més a més, s’aproxima que unes 3.000 persones han visitat la fira sense ser espectadors del Festival, on a banda del mercat sectorial han pogut contemplar el Circ Gleich, que és la maqueta de circ més gran del món i que actualment forma part de la col·lecció de la fundació promotora del Festival.
Per tercera vegada des de que va néixer el Festival, els espectadors tenien la possibilitat d’afegir un euro de donació al comprar les seves entrades i els infants menors de dos anys que assistien al festival pagaven una entrada simbòlica d’1 euro. La suma íntegra de les dues quantitats (1.410€) s’ha donat a l’entitat local MIFAS Girona.
Un gran risc econòmic
Cada any la realització del Festival suposa un gran risc econòmic que assumeix el promotor, en aquest cas la fundació Circus Arts Foundation. En aquesta ocasió, el productor assumeix el 71% del cost total del projecte, que aconsegueix atraure un 12% de capital privat i rep únicament una tercera part del cost total a través de subvencions. De forma provisional, i avançant el tancament la partida d’ingressos més important és la de recursos propis, que s’enfila fins els 59,11%, molt superior als 28,72% de subvencions públiques o al 12,17% de mecenatge privat.
Aquestes dades, en el nostre país, són un cas únic. El model considerat ideal de 33% per a cada part és lluny de ser el que s’ofereix i caldria treballar en cas de futures edicions en un notable creixement de la participació de capital privat aliè que reduís el risc del promotor.
El Festival es consolida a la ciutat de Girona
El Festival ha superat el repte de consolidar-se en una nova ciutat, acostumada a grans esdeveniments i amb una nodrida agenda cultural. Amb l’afegit del Palau de Fires, escenari dels espais d’acollida i del nou CircusWorldMarket, Elefant d’Or ha passat a ser el major esdeveniment circense d’Europa.
La ciutat s’ha fet seu el certamen i per primera vegada en la història del Festival s’han ofert fins a 6 dies d’espectacles, un de més que en la passada edició. La ciutat ha acollit l’esdeveniment i gràcies al suport de vàries entitats culturals i socials el circ s’ha estès per tota la ciutat a través de conferències, actuacions en hospitals i geriàtrics i concursos d’aparadors entre d’altres.