Ja som al desembre i, en un no res, vindran les festes. L’Escenari Joan Brossa ens ha presentat avui l’espectacle que el Mag Hausson ha preparat per celebrar-ho: Top Magic. Els Top 10 de la màgia de Hausson. Pel títol ja veieu que no serà de màgia normal. Ha escollit 10 números d’especialista, amb una tècnica acurada que no se sol veure sovint, per compensar els aficionats a la Màgia que hi són sempre. Deu números, per tant, inèdits, que Hausson regala al seu públic. S’estrena el 12 de desembre i es podrà veure fins al 6 de gener.
En Hausson ha obert l’acte d’una manera singular: “Vull donar les gràcies al Ferran Madico –(director artístic de la Sala)- per haver-me contractat sense saber de què va.” Doncs sembla ser que ho ha dit de debò, perquè l’espectacle guarda moltes sorpreses. Madico ha contestat que “té raó, però volíem celebrar el Premi Màster de Màgia que el ConCA ha atorgat a Hausson dins dels Premis Nacional de Cultura 2018, un merescut reconeixement a tota una trajectòria. La màgia està considerada una art parateatral no prou valorada, però en Hausson ha creat un univers particular de màgia poètica que disfrutem sobretot en aquesta sala. Ens vam anar enredant, volíem que fos una cosa diferent, volíem celebrar el premi i… carta blanca!”
En Hausson va pensar que tot plegat requeria anar més enllà: “Vaig pensar en fer una cosa Màster, 10 números de virtuosisme , un top-ten. La Sala Joan Brossa ho permet perquè es poden fer a una certa distància, que és el que demana la Màgia d’escena. I a la vegada pots fer Màgia de Saló i de prop. Però sense pantalles, eh! Preferim fer-ho amb cartes grans!”
Sobre el premi, Hausson confessa que va ser una gran sorpresa: “No havia pensat mai que em donessin un premi d’aquesta envergadura. Com a molt, reconeixements a un que fa coses… Però té una doble vessant: és un premi personal i un premi a la màgia, que així es posa a un mapa en el que jo sempre he cregut. És un art molt antic i popular, però no prou reconegut o no habitual als premis. És molt més antic que el teatre, va néixer l’any 2000 a.C!”, explica.
Tot i que Hausson vol anar a la màgia pura, sense parafernàlies, “si jo fos ballarí diria que faig un solo”, no estarà sol a escena. L’acompanya Godof, el seu Regidor de tota la vida, personatge que interpreta Carles Arquimbau. El director és el mateix Hausson, però ha comptat amb Alex González com a ajudant “perquè és importantíssim que hi hagi una mirada externa.” També hi participa Carles Sales (veu en off) i Albert Julve, tècnic de llums, que ha fet “unes candilejas de debò, que transporten als cabarets dels anys 40/60 i que marcaran la 4a paret… o la trencaran!”
DEU NÚMEROS NOUS
El Mag puntualitza que no es tracta d’una antologia: “El 80% els hem creat expressament per a la funció i la resta, no els havia fet mai, tampoc.” A banda, proposa El Joc de Mans del Dia, que és com un bis, un regalet per al públic que encara no vol marxar. “En tinc 25 de preparats, perquè m’hi estaré 25 dies i vull que siguin diferents.” Una pantalla (de Marc Lleixà) anirà anunciant els números, que tenen noms curiosos (us els posem al final) i que són de diverses tècniques: manipulació, màgia, mentalisme, prediccions, jocs de mans… És un espectacle participatiu “perquè m’agrada que el públic m’ajudi. Però no el fico dins. La persona que m’ajuda transmet sempre la sensació que és un representant de tot el públic.” Madico assegura que “és un ventall de diferents disciplines i cada espectador trobarà el seu top ten. Això vol dir també que agradarà a públics diferents, perquè hi ha varietat. En Hauson té una habilitat tècnica aclaparadora, plaent i molt emocionant.” Està pensat per a partir de 8/10 anys.
En Godof no és un partenaire. És un regidor escènic que interactua amb el mag d’una manera subtil. “Fa anys que estem junts, tenim una relació una mica peculiar, hi ha un excés de confiança… Està inspirat en Buster Keaton, és a dir que… poques paraules!, diu Hausson. Arquimbau afegeix que “sóc un regidor sorneguer, que està fart del mag. Una de les gràcies és que… li serveixo estris i de vegades m’equivoco, l’ajudo als moments crítics…”
LA MÀGIA D’AVUI
En Hausson opina que la Màgia està vivint un mment molt dolç. “Abans no era habitual bveure espectacles de màgia al teatre, quan és el seu lloc natural perquè va néixer de Houdini i al teatre. Ara les coses s’estan posant al seu lloc. I concretament Catalunya estima molt la màgia, hem arribat a tenir a tres mags de números grans a la cartellera alhora.” També se li ha preguntat perquè no hi ha més dones magues: “N’hi ha moltes, cada vegada més! La dona ja no és la partenaire que ajuda el mag. Tampoc van amb les faldilles curtes… Existeixen Les Dames Màgiques… La relació actual és un 40/60 respecte als homes. Abans era un 10/90!”
COM NEIX LA MÀGIA D’EN HAUSSON
Una capsa de màgia va ser el regal que li van fer els seus pares amb 9 anys per haver
aconseguit entrar a batxillerat. “El meu referent ja llavors era el mag Richard Grosse, de l’Escola holandesa. Em van portar a veure’l i vaig pensar: jo, de gran, vull ser com ell!” Així neix el mag en Jesús Julve… amb unes primeres actuacions amateurs al teatre de la parròquia del Carme, actualment Teatre del Raval: “un dia es va apagar el llum i ho vam fer amb espelmes. Ho he recordat amb el Candilejas que ens fa l’Albert” També va anar adquirint experiència professional amb els mítics espectacles infantils dels diumenges al Turó Park.
L’any 1979, durant una actuació en un espectacle de Music Hall que Joan Brossa havia dissenyat per a una gran festa que es va organitzar a la Fundació Miró per celebrar el 85è
aniversari de Joan Miro i J.V. Foix, Hausson coneix en Brossa amb qui estableix una relació de gran amistat i complicitat professional que els porta a treballar plegats en una nova concepció de la màgia.
És així que l’any 1983, Joan Brossa escriu per a ell Espectacle Hausson Brossa. Gran sessió de màgia amb dues parts, que finalment s’estrenà al Teatre Romea de Barcelona en el 1987, constituint tot un nou repte en el món de la màgia i de les arts escèniques en general: la màgia, passada pel prisma de la poètica visual, rep un tractament completament diferent, ja que les situacions quotidianes es tornen protagonistes i capaces de crear sensacions espectaculars. És la màgia portada al teatre brossià.
En Hausson té un rècord mundial absolut per estar actuant cada dimarts durant 18 anys en el desaparegut Restaurant Orotava de Barcelona (del 1986 al 2004), tota una gran experiència ja que era la primera vegada que un Restaurant d’alta categoria donava espai a un mag que entretenia els clients actuant per les taules
EL PROGRAMA
En el nº 10 No es pot ser modern si no es coneixen els clàssics
En el nº 9 No és igual una ampolla de vi que una ampolla de cervesa
En el nº 8 Tenir més cares que un dau. Segons en Hausson, aquest és un dels que sorprèn més.
En el nº 7 Aquest el fa el públic
En el nº 6 Beu amb moderació
En el nº 5 Mira’t al mirall
En el nº 4 43 trilions
En el nº 3 Això pot acabar malament
En el nº 2 No oblidis, pas, el que has vist
En el nº 1 Juguem
EXPOSICIÓ DE FIGURES MÀGIQUES
Paral·lelament a les funcions, a la mateixa sala es presenta una exposició única, titulada El Capricho, cedida per un bon amic de Hausson, Miquel Aneas: “Durant 23 anys ha anat confeccionant un petit museu amb figures de mags fent números tradicionals reconeixibles. Números diferents, com el de la dona que levita, la dona tallada… En Miquel els fa fer amb ceràmica i els va donant als amics per Nadal.”
ACTIVITATS
Diumenge 16 de desembre
Col·loqui postfunció en col·laboració amb Recomana.cat.
Itinerari ‘Ment oberta’
.