El nou Teatre Lliure que dirigeix Juan Carlos Martel Bayod obrirà la temporada el mes de setembre amb un programa que mostra clarament la seva vocació de trencar les barreres que calgui per arribar a tothom. “Voldríem recuperar aquell Lliure dels inicis, quan es va fundar i els espectadors tenien una mitjana de 25 anys!” Però no només. “Sóc conscient de risc de fugida dels espectadors d’aquesta casa i per això hem posat èmfasi en què sigui un programa atractiu per a tothom, accessible a persones discapacitades… Farem un total de 21 funcions accessibles -la temporada passada en van ser set-, òptimes per al públic amb diversitat funcional.”
Els espectacles s’han escollit amb paritat absoluta i “es proposa un remodelament horari per fer compatible el teatre amb la vida professional o personal.” Això es tradueix en sessions -no diàries, caldrà consultar horaris- a les 11 h, a les 16 i, la normal de la nit s’avançarà a les 20 h. Ha matisat que “No es deixa de fer el que ja existia, sinó que se sumen coses que abans no es feien. No és un trencament amb l’antic Lliure sinó una conjunció. Hem obert una mica portes i finestres. Volem barrejar projectes que han definit aquesta casa amb altres de nous que puguin atraure altres públics.” També s’han ajustat els descomptes, i s’oferirà un 50% per als aturats, discapacitats, famílies nombroses, d’acollida i monoparentals. Els preus normals es mantenen i apareix la Generació Lliure, “que són els menors de 30 anys que vagin al Lliure. Els costarà 9 euros.” També hi haurà un passi per a 4 obres a escollir entre tota la temporada per 18,75. I més packs molt interessants! “El Lliure ha d’escoltar i construir un futur millor. Hem de posar fàcil a la gent el venir al teatre!”
De xifres ens ha dit ben poca cosa: “Treballem per anys naturals i ja us les donarem a la Primavera.” Sabem, però, que l’any 2018 ha tingut un percentatge d’ocupació del 85,75% en els dos teatres sense incloure el Festival Simbiòtic ni el Grec. El 83,39% a Montjuïc i 91,31% a la seu de Gràcia. Al Lliure de Montjuïc, es van fer 279 funcions amb una recaptació de 922.179 euros i al Lliure de Gràcia, 188 funcions amb 420.507 euros de caixa.
Martel portava una samarreta negra amb el signe & en vermell i ens explica que “aquesta lletra llatina ld’et, que significa “i”, vol ser el símbol de igualtat i de suma. Pretén sumar propostes, creadors, entitats col·laboradores i públic, escoltar el present i dialogar per un futur millor.”
La trobada amb els mitjans ha tingut lloc a una sala d’assaig espectacular, plena de miralls, on estaven escrites les propostes de la temporada, només de setembre a gener. “Una Sala d’assaig és una sala d’escoltar. Permet escoltar-se a un mateix i a les equivocacions que cometré. Però sobretot és on hi ha les emocions.”
Hi ha força novetats. Una afecta l’Espai Lliure: s’ha convidat una companyia perquè s’ocupi de programar la sala amb tota llibertat. L’escollida ha estat La Ruta 40, que també ens han presentat el seu programa.
Els espectacles estan agrupats en sis branques, que responen a les motivacions a partir de les quals s’han escollit. Així, dins de &ciutat hi trobem els projectes amb col·laboració directa amb altres institucions culturals, educatives o socials de Barcelona. &lliure inclou els espectacles que tenen per finalitat la professionalització dels artistes i creadors i les propostes internacionals s’agrupen a &int. Els projectes que viuen als marges de la definició convencional sense perdre la seva essència són els &katharsis i, els de La Ruta 40 i posteriors companyies que es triïn per programar l’Espai Lliure &espai. Pel que fa a les residències, el programa educatiu, els debats, diàlegs i altres activitats de reflexió, es designaran sota el nom comú de &acciódirecta.
A més, a partir d’ara es vol posar l’accent sobretot en els creadors, més que en les propostes artístiques. Seguint aquesta filosofia, a &lliure s’han recuperat obres que van donar a conèixer pràcticament les companyies, com This is Real Love, del Col·lectiu VVAA i Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel, de La Calòrica, “que enguany celebra 10 anys i encara no han passat per aquí. Ho celebrarem reposant el seu primer espectacle!” També se celebraran concerts anomenats Artefactes Musicals, amb David Albet com a coordinador. El primer serà per Any nou.
ELS ESPECTACLES DE &ciutat
Seran els primers en arribar, perquè alguns formen part del Grec. Obriran la temporada Blaï Mateu Trias i Camille Decourtye (Cia. Baró d’evel) amb Falaise, (la continuació de Là, que va ser al Lliure la temporada passada). S’haurà estrenat dins del Grec a finals de juliol i aniran a Montjuïc del 25 de setembre al 13 d’octubre.
Càsting Giulietta amb dramatúrgia de Marc Artigau i idea i direcció de Juan Carlos Martel Bayod, s’estrenarà dins del Festival Grec i tornarà a Gràcia per obrir també la temporada de la sala, del 26 de setembre al 13 d’octubre.
Abans que es faci fosc, un text de Hattie Naylor que interpretarà Míriam Iscla dirigida per Pep Pla. És el viatge sideral i íntim d’una astronauta cap a la ceguesa. Espai Lliure, del 2 al 20 d’octubre.
Es reforcen els lligams amb l’Institut del Teatre per facilitar la professionalització dels estudiants. I també després d’estrenar-se al Grec, la jove companyia ITTeatre, ens oferirà Flam, l’espectacle dirigit per Roger Bernat, del que fa pocs dies Magda Puyo ens deia: “Els autèntics ionquis de les emocions són els actors. Per això vam dir de fer una proposta on només hi haguessin emocions, riures i plors, sense històries ni personatges.” Els intèrprets són els alumnes recentment graduats que “per a nosaltres estan fent un Postgrau d’excel·lència!” Del 21 al 24 de novembre, a Gràcia.
També s’han encetat complicitats amb el MIRA Digital Arts Festival, un festival jove i innovador que s’ha fet ja imprescindible avui en dia a la ciutat. Sote presenta Sacred Horror in Design amb Tarik Barri, Arash Bolouri i Behrouz Pashahei, i Colin Self, Siblings. Això passarà el dia 6 de novembre, al Lliure de Gràcia.
PROPOSTES INTERNACIONALS
N’hi haurà tres i per a totes les edats “compromeses amb el s. XXI.” La companyia holandesa Theater Arthemis, “que té un notable sentit de l’humor!” portarà els dies 19 i 20 d’octubre a Montjuïc The Story of the Story amb direcció de Jetse Batelaan.
L’artista visual belga Miet Warlop presentarà a Gràcia, del 24 al 27 d’octubre Mystery Magnet, d’Irene Wool vzw & CAMPO, “un espectacle màgic en transformació contínua on res és el que sembla.” Està inspirat en els còmics i en pintura d’acció.
I la companyia xilena La Re-Sentida, dirigida per Marco Layera seran a Montjuïc amb Paisajes para no colorear “una peça on 9 actrius de 13 a 17 anys parlaran de amb el que s’han d’enfrontar a la seva edat.” Tots tres espectacles han estat premiats internacionalment i es programen “amb la idea d’implicar al públic jove i d’altres nacionalitats.”
Martel afegeix que, amb el mateix esperit i per portar a terme projectes destinats a les generacions del segle XXI, “el Lliure s’adhereix a la carta 18/XXI, nascuda al Théâtre de la Ville de París. amb els espectacles ja citats Flam, This is Real Love, The Story of the Story i Paisajes para no colorear.”
LA TRIA DE LA RUTA 40
Com dèiem al començament, d’octubre a gener, l’Espai Lliure queda en mans de La Ruta 40 “una companyia que bascula entre el teatre de text i l creació.” Martel els passa el micro i l’Albert Prat comença exposant el feliços que estan “d’haver obtingut aquesta responsabilitat i que ens facin confiança. Hem treballat amb absoluta llibertat.” Tot va començar el dia que “ens havíem de reunir amb ell per parlar de lo nostre i ens va proposar fe tot el programa de la sala. Ens vàrem quedar de pasta de moniatu! Però passat el susto hem de dir que és un nou viatge que val molt la pena de fer i ens fa molta il·lusió. A més, també ens agrada ensenyar-nos com a companyia!”
Defensora de la reflexió i el diàleg, la companyia catalana proposa al públic els projectes artístics d’Azkona&Toloza , Tierras del Sud -dies 25 i 26 d’octubre “un documental de Txalo Tolosa sobre la construcció de l’Estat de l’Argentina, amb la conseqüent barbàrie envers els nadius”, explica Alberto Díaz.
El de l’Alícia Gorina i la companyia Indi Gest In Wonderland, que també podrem veure al Grec, que parla de la seva mare i la seva professió de psicoanalista “sense ser sobre la psicoanálisi” i que arriba a l’Espai Lliure del 7 al 10 de novembre.
It don’t worry me d’Atresbandes, Bertrand Lesca i Nasi Voutsas, “sobre la censura i la violència del que anomenem políticament correcte”, del 16 al 19 de gener.
Com a companyia oferiran dos espectacles. Estrenaran Reiseführer un projecte nou amb Ferran Dordal com a director, “que gira a l’entorn dels conceptes contemporaneitat, turisme com a fenòmen global i altres”, exposa Sergi Torrecilla. Del 13 de desembre al 12 de gener.
I recuperen Cúbit amb text i direcció de Josep Maria Miró, “que vam fer fa 3 anys i el volem reprendre perquè parla de la construcció de la memòria i el relat. I perquè creiem en un model d’exhibició que faci que les obres no es morin i que una companyia independent pugui tenir repertori.”
ELS ESPECTACLES DE &katharsis
“És un context que ens permet mostrar altres conceptes d’escena contemporània. Són propostes que redefineixen el concepte de teatre i en recuperen l’essència partint de la definició aristotèlica de catarsi” exposa Martel, que ha recuperat el micro i el passa a la Georgina Oliva.
“És un grup d’espectacles que volem compartir amb el públic, perquè ells redefineixin què és el teatre. És deixar de banda els descreguts formals i dir com ens interpel·la com a espectadors la contemplació, l’escolta i el reconeixement i el judici”, diu la Georgina. I afegeix: “Són propostes que, lluny d’inscriure’s al concepte Noves Dramatúrgies, en viuen al marge i plantegen l’espectacle als límits del que entenem com a teatre convencional. “ Es faran totes a Montjuïc, però encara no tenim la data.
Drei Schwestern és una proposta de Susanne Kennedy & Helena Eckertn basada en Les tres germanes, de Txékhov. “És una obra molt especial ja que porten màscares i la veu està gravada. Veurem imatges en moviment.”
Hybridation, de Olivier de Sagazan, una sessió amb aquest creador francès de art macabre, del qual integra pintura, escultura i performance.
Oblivion, de Sarah Vanhee, “un espectacle en que aquesta artista belga va acumulant residus i durant 2 h els va posant a l’escenari, demostrant que els objectes tenen memòria”, continua la Georgina.
Ocell-text-onades de Julia Mariscal. És una artista amb un univers personal que treballa amb cera i vidre. I demostra que tenen vida pròpia.”
Lolo & Sosaku són un argentí i un japonès que viuen a l’Hospitalet i ens mostren el seu particular treball de investigació del so. L’espectacle es diu C言語 c Language P系。 Tipo P.
A Batalla de Gallos, Montjuïc serà l’escenari d’una batalla de galls freestyle. “Un grup de joves es reuneixen i fan batalles de rap. Poden destruir-se entre ells o construir el millor.” Intèrprets per determinar.
Acabem amb El Cadidato (o candidata), concepte, creació i performance de Marc Villanueva. Proposa una partida de djambi (els escacs de Maquiavel). Una performance per reflexionar sobre l’estratègia i la política.
EDUCACIÓ, CULTURA I SOCIETAT
La branca &acciódirecta és l’encarregada de dotar de contingut transversal la programació escènica amb un comitè de creació de diferents procedències.
El programa de residències i ajudes a la creació porta el nom de Carlota Soldevila, “que enguany faria 100 anys. Sense ella, aquesta casa no existiria.” Carla Rovira com a artista resident, farà una proposta al voltant de la mort: Posaré el meu cor en una safata.
També es van proposar Residències d’Intercanvi entre companyies. Va guanyar el col·lectiu Mos Maiorum com a companyia resident, amb un projecte sobre la mobilització de masses al que s’ha titulat Turba.
El programa compta també amb residències creatives d’intercanvi que es faran en col·laboració amb la Hammana Artist House del Líban, i que contemplen el projecte Herois anònims de Joan Aguiló i Catalina Inés i l’Aphrodites de la fotògrafa libanesa Myriam Boulos.
Magda Puig tanca les residències formant part de Creadors En Residència, un programa de l’ICUB destinat a alumnes de secundària en què el Lliure participa per segon any consecutiu.
Per tal de promoure la reflexió, el Lliure organitza cafès filosòfics, experiències de debat i diàleg previs als espectacles al Foyer/1. Impulsa també l’Escola de pensament, un espai per al debat dinamitzat per Marina Garcés i Albert Lladó, que organitzarà vuit sessions durant tota la temporada i establirà ponts entre la filosofia i el teatre. Es podrà compartir online
El Lliure vol organitzar també workshops internacionals, perquè dialoguin amb la ciutat. El primer dels quals tindrà lloc al setembre sota el títol With-in the city, que comptarà amb la participació de l’Acadèmia de Teatre de Noruega, la Universitat Politècnica de Catalunya, l’Institut del Teatre, l’ESMUC, l’Escola d’Hostaleria Hofmann i la Fundació Arrels.
D’altra banda, El Lliure del futur engloba tota les accions educatives pensades per a escoles i centres educatius de primària, secundària i batxillerat. Aquest primer semestre, formaran part del programa educatiu els espectacles Paisajes para no colorear, Flam, This is Real Love, Mystery Magnet i Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I. Les activitats El Lliure a les aules, Entre bambolines i diversos tallers completen les accions educatives.
AVANÇAMENT DE LA PRGOGRAMACIÓ. SEGON SEMESTRE DE LA TEMPORADA 19/20
El director del Lliure ens ha avançat alguns noms que seran al teatre al segon semestre (febrer – juny 2020): Raquel Cors, Gonzalo Cunill, Lara Díez, Carol López, Julio Manrique, Juan Navarro o Carlota Subirós. També s’han avançat els espectacles inclosos a El Lliure del futur: La Bruixa de la tramuntana de Marc Rosich a partir d’un conte de Miquel Berga, Poulette Crevette de la companyia francesa La Baleine Cargo i la nova proposta de la companyia El Conde de Torrefiel de títol provisional Los protagonistas.
Doncs va, agafeu l’agenda que se’ns gira feina!
Avantatges i abonaments diversos, aquí