Aquest cap de setmana (dies 7, 8 i 9 de febrer), la Sala Trono Armanyà, de Tarragona, acull l’espectacle Rastres d’Argelés, e
La idea sorgeix d’una estada de l’autora a la Catalunya Nord (Estat Francès) i de la constatació que els rastres d’aquesta història han desaparegut gairebé del tot. “Avui en dia, la platja d’Argelers és una meca turística del sud de França. A l’estiu, no hi ha ni un pam de sorra que no estigui ocupat per tovalloles i banyistes prenent el sol. Fa gairebé vuitanta anys –només vuitanta anys!– els refugiats i les refugiades orinaven, defecaven, parien i morien a la mateixa sorra.”, comenta l’autora i directora Aina Huguet.
Rastres_Argelers està interpretada per dues actrius, la mateixa Aina Huguet (El llarg dinar de nadal, de La Ruta 40 a El Maldà o Cremades d’ultim grau, espectacle de creació pròpia a partir de l’obra de Joan Vinyoli) i Ariadna Fígols (Yerma, Cia. Projecte Ingenu – Dir. Marc Chornet, al Teatre Akadèmia o Romeu i Julieta, Cia Projecte Ingenu – Dir. Marc Chornet a La Seca Espai Brossa). Aquest projecte es basa en el testimoni de moltes persones que van passar pels camps de concentració del Rosselló i neix de la necessitat de parlar de com desapareixen els rastres de la història, i sobretot, de la història dels vençuts. Un espectacle valent, punyent, reivindicatiu i crític.
SINOPSI
Barcelona 2001. Una trucada. Dues germanes. Uns papers vells. I les últimes paraules de l’àvia, amb un nom que neix de molt endins i ressona en el silenci: «Argelers». Per què, Argelers? Això és el que es pregunten la Clara i la Joana la nit abans del funeral de la seva àvia. I ho descobriran a través de la lectura d’un diari personal que fins ara havia estat desat en una capsa vella, a dins d’un calaix del pis… i de la memòria.
Encara avui, ni el govern francès ni l’espanyol no han reconegut oficialment aquestes víctimes.