L’espectacle Laika, de Xirriquiteula Teatre, ha estat el guanyador del Premi BBVA de Teatre 2019, convocat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) amb el suport de BBVA CX. El guanyador s’ha donat a conèixer aquest vespre en el marc de la gala final del certamen que s’ha celebrat a L’Atlàntida de Vic.
El Premi consisteix en una gira per Catalunya valorada en 20.000 euros. Una gira que inclou la programació de l’obra premiada al Festival Temporada Alta 2019. El Premi BBVA de Teatre té l’objectiu de donar suport a la creació teatral, incentivar l’ofici teatral i ajudar en la difusió de l’espectacle guanyador.
Laika és una creació col·lectiva d’Enric Cases, Marc Costa, Christian Olivé, Daniel Carreras i Iolanda Llansó. És un espectacle inspirat en la primer gossa astronauta, la Laika, que la Unió Soviètica va llançar a l’espai el 1957. En aquesta obra, la Laika corre pels parcs i places de Moscou on no imagina que el seu destí la portarà a esdevenir el primer ésser a orbitar al voltant de la Terra. Aquest espectacle explica un episodi fonamental de la història dels viatges a l’espai, però és també un relat d’abús.
En els darrers mesos, la companyia Xirriquiteula Teatre ha rebut diversos guardons per l’obra Laika, entre els quals destaca el premi a Millor Espectacle Familiar concedit pels Premis de la Crítica 2018. En el marc del Premi BBVA de Teatre, el muntatge es va representar el 3 de maig a l’Auditori Teatre de Calldetenes.
El jurat ha premiat Laika “per ser un espectacle carregat de màgia, artesania i poesia en un engranatge perfecte, amb un elenc en un estat de gràcia i entrega permanent i perquè en teatre no volem categories, perquè de teatre només n’hi ha un”, ha explicat el director del Premi BBVA de Teatre, Joan Roura, en nom del jurat.
El jurat d’aquesta 19a edició està format per cinc professionals de renom del món del teatre del nostre país: Laura Iglesias, com a representant del Festival Temporada Alta; Marta Crespi, programadora de L’Atlàntida de Vic; Pep Planas, actor i representant de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya; Sergi Pompermayer, dramaturg i director d’escena,i Joan Roura, actor i director del Premi BBVA de Teatre.
D’entre un total de 66 propostes teatrals provinents de companyies d’arreu de Catalunya, .K.A., de Flyhard Produccions S.L.; Apocalypse uploaded: La transhumanització de les abelles, de LAminimAL Teatre i Othello, de Les Antonietes Teatre, al costat de l’obra guanyadora, han estat els 4 espectacles finalistes que s’han pogut veure durant el mes d’abril i maig en equipaments de Tàrrega, Martorell, Valls i Calldetenes.
MILLOR ACTRIU, ANNABEL CASTAN; MILLOR ACTOR, ALBERT SALAZAR
L’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) ha concedit, en aquesta edició del certamen els premis a millor actriu i millor actor de les obres finalistes.
Així, l’actriu Annabel Castan, protagonista de l’espectacle Othello, de la companyia Les Antonietes Teatre, ha estat guardonada amb el premi a millor actriu. El jurat ha decidit premiar-la per la seva interpretació “brillant” de Desdèmona, “un personatge clàssic ple de matisos que llisquen sobre l’escenari amb intel·ligència i sensibilitat.”
I el premi a millor actor ha estat pel protagonista d’A.K.A., Albert Salazar, de la companyia Flyhard Produccions S.L. El jurat n’ha destacat “la vitalitat, ritme, vigor, veritat, precisió, honestedat i entrega absoluta” de la seva interpretació.
ANTON FONT, RECONEGUT PER LA SEVA TRAJECTÒRIA
A més dels guardons a millor espectacle, millor actriu i millor actor, el Premi BBVA de Teatre també ha homenatjat a l’actor, mim i pedagog teatral Anton Font, fundador de la primera escola escènica de Barcelona El Timbal així com un dels creadors de la companyia Els Joglars. Font va combinar la seva vessant artística com a mim, format a l’escola de Marcel Marceau, amb la vessant pedagògica, com a professor d’expressió a les escoles d’estiu de Rosa Senat i l’Institut del Teatre, entre d’altres. També va posar en marxa l’escola municipal de teatre La Tarima d’Igualada, va fundar el Festival de Mim de Barcelona, va impulsar la productora cultural Focus i va crear l’Associació Catalana d’Escoles de Teatre (ACET).