Aquest dijous 11 d’abril a les 20h s’estrena a l’Àtic22 del Tantarantana l’obra Fem (La llista de Lourdes), “un curs accelerat on ens encarem a l’obra d’artistes com Carolee Schneemann, Ana Mendieta, o Marina Abramovic mitjançant diferents formats: entrevista, judici, videoprojeccions i fins i tot la reproducció de la mateixa acció performativa de les artistes. Un curs que es converteix en acte artístic, col·lectiu, reivindicatiu i revolucionari. Aquest manual, convertit en espectacle, és el que us presentem”, exposa la companyia Kaddish, creadora de l’espectacle amb Nozomi 700 Teatre.
És, segons els seus mateixos creadors “una obra de teatre que en realitat és una classe d’història de l’art que en realitat és una obra de teatre”. I és que Nozomi Teatre, la companyia del Teatre Kaddish que signa l’espectacle, tenia molt clar el que volia compartir amb l’espectador. “Volíem donar visibilitat a les artistes d’avantguarda feminista que fan servir el seu cos com a camp de batalla, i apropar-nos a les seves obres que porten la rebel·lió a territoris inesperats, incòmodes i fascinants”. Tenien una motivació clara per fer-ho: fer una nova història de l’art per a la Paula, una noia de llavors 15 anys (ara ja té els 16) que s’havia apropat al teatre a la recerca de referents artístics femenins perquè al seu llibre d’història de l’art “Només hi havien homes que feia molt de temps que eren morts.”
Per tal d’aconseguir-ho van configurar un equip molt particular on gairebé tothom fa una funció doble o triple. Mercè Ublade, una de les intèrprets, posa els seus coneixements com a historiadora i professora d’història de l’art al servei de l’espectacle. Marina Mora és alhora intèrpret i tècnic de l’espectacle, pel que els efectes sonors i les projeccions formen part indissoluble de la proposta. Maria Donoso és la tercera intèrpret i també ha co-escrit i co-dirigit l’espectacle amb Xavier Giménez Casas y Núria Inés.“I jo… jo hi sóc!”, diu entre rialles la Paula Capistros, la mateixa Paula que va motivar el naixement del projecte. “No li feu ni cas: és la protagonista” contesta també rient la Maria Donoso.
“Et fiques dins l’espectacle”
A FEM (LA LLISTA DE LOURDES) no hi ha ni escenari ni una grada: les espectadores i les intèrprets comparteixen una taula sobre/sota/al voltant de la qual tindrà lloc aquesta performance-curs accelerat. “En vuit temes ens encarem a l’obra de Carolee Schneemann, Ana Mendieta, Gina Pane, Yoko Ono, Valerie Export, Judi Chicago, Shigeko Kubota, Marina Abramovic, Laurie Anderson, Guerrilla Girls, Patty Chang, Regina José Galindo i Cindy Sherman“, explica el dramaturg i director Xavier Giménez Casas. Per apropar-se a cadascuna d’elles la companyia se serveix de diferents formats: entrevista, judici, videoprojeccions i fins i tot la reproducció de la mateixa acció performativa de les artistes. “És impactant visualment perquè no hi ha un lloc separat per a ser espectador: et fiques dins l’espectacle” aporta Paula Capistros “És una de les coses que més m’agraden del muntatge” – ha afegit finalment Maria Donoso- “Que la forma és tan impactant com el contingut. I que ens mirem molt als ulls”.
“Tota una oportunitat”
Per a la companyia, el missatge de l’obra no va tant cap a l’avantguarda artística com cap a escoltar la veu d’aquestes tretze dones. “És una oportunitat per conèixer l’obra d’unes dones molt potents, amb molta força i molta actitud de rebel·lió, una actitud que està canviant el món” afirma Xavier Giménez. “I per als qui ja coneixen aquestes atistes és l’oportunitat de veure com ho expliquem amb el nostre filtre performàtic…”ha completat Maria Donoso “… I de conèixer la Paula!”.
FEM (LA LLISTA DE LOURDES) es podrà veure de l’11 al 21 d’abril a la sala Àtic22 del Teatre Tantarantana. Amb aquest espectacle, Teatre Kaddish / Nozomi 700 mira de cloure -un cop més- la sèrie d’espectacles sobre les avantguardes artístiques del segle XX i XXI, que va iniciar amb Cabaret Voltaire i ha anat continuant amb Manifest Groc, Ten tips, Dau al 7 i Casagemas.