Cecília Navarro  ha estat la guanyadora del Premi Frederic Roda de Teatre 2.021, que organitza la Diputació de Barcelona amb l‘Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB). Aquest mati s’ha fet l’entrega del guardó dotat amb 8.000 euros, a més de i l’edició del text mereixedor del premi titulat: “Lo cutrisme”.

L’entrega ha tingut lloc a la seu central de la corporació, a Can Serra. S’ha organitzat  una gala que ha estat conduïda per la periodista Laura Contreras. Ha comptat amb la presència, entre d’altres, del diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares;  i  del president de l’Associació Dramàtica de Barcelona, Ignasi Roda.

L’acte ha comptat amb la participació de Miquel Agell, actor;  director i membre de l’ADB que ha fet lectura d’un fragment de l’obra premiada.

Algunes intervencions durant l’acte

Durant la seva intervenció Cañizares ha destacat que: “la cultura ens està ajudant a sortir de moments molt difícils com els que estem vivint amb la Covid19. Hem de fer un acompanyament continu a la cultura, com a bé essencial de la societat. Sobretot des de les administracions”. I ha destacat que: “la Diputació de Barcelona destina un 12% del pressupost total de la corporació en aquest àmbit; cosa que haurien de fer la resta d’administracions:  augmentar el seu pressupost en temes culturals perquè sense cultura no hi ha entitat, no hi ha futur”.

De la seva banda Ignasi Roda ha recordat: “la dificultat que implica escollir entre totes les obres presentades.” I ha destacat que: “enguany especialment el nivell de tots els treballs ha estat molt elevat”. També ha fet referència a la importància que les obres: “pugin a l’escenari ja que d’aquesta manera l’autor culmina la seva feina i pot millorar i avaluar la seva creació.”

Cecília Navarro ha manifestat: el seu agraïment pel premi rebut. I l’alegria i sorpresa que va experimentar quan es va assabentar que era la guanyadora del guardó. Per últim, Navarro ha afegit –quan se li ha preguntat pel seu futur- que: vol finalitzar els seus estudis literaris a la Universitat i continuar escrivint..

“Lo cutrisme” és un text que reflexiona sobre el món de l’art amb una sorprenent estructura dramàtica. El jurat n’ha destacat: “’originalitat i el ritme, amb una posada en escena que pot esdevenir un repte pel director teatral”.

Sobre Cecília Navarro

Cecília Navarro (Llucmajor, 2002) s’ha format en arts escèniques al Teatre Sans de Palma de Mallorca. I en el gènere poètic en tallers d’escriptura a la Llibreria Literanta de Palma i a l’Escriptorium de Sabadell. L’any 2021 ha estat guardonada amb el II Premi de Poesia Marta Pessarrodona, organitzat per l’Ajuntament de Terrassa/ Elixir Poètic. I  el 45è Premi de Poesia Catalana Josep Maria López-Picó de l’Ajuntament de Vallirana. També ha participat en el tercer volum de la Revista Poetry Spam.

Els guardonats de la primera època van ser Lluïsa Cunillé per “Boira”, l’any 2014, i David Plana per “Els encantats.” I Josep Maria Miró per “La travessia”, l’any 2015.

El jurat ha estat format per representants de diferents teatres de la demarcació de Barcelona i membres de l’ADB. Ells han decidit l’obra guanyadora entre 6 finalistes.

El premi Frederic Roda

Va ser creat l’any 2014 per l’ADB i l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona amb el suport d’Òmnium Cultural. El Premi Frederic Roda va néixer el 2014 per reconèixer textos dramàtics inèdits escrits en català en el marc de: la Nit de Santa Llúcia. Des de l’any 2018 el premi ha rebut un nou impuls a través de la Diputació de Barcelona; i la implicació dels teatres municipals de la província de Barcelona.

L’any passat, el premi va ser per aNegatius” de Sílvia Navarro Perramon. Es representarà l’estiu del 2022 a la Sala Flyhard de Barcelona; i un 2n. premi extraordinari, convocat en suport al sector cultural afectat pel context generat per la pandèmia de la Covid19,. Va ser per a: “Quan els llops udolen” de José Ignacio Garzón, que es representarà a principis de 2022 a la sala Badabadoc.

El premi de l’any 2019 va ser per a “Rita” de Marta Buchaca. Es va estrenar a la Sala Beckett l’octubre de 2019, i ha estat de gira per Catalunya;  s’ha representat a Madrid i el maig de 2022 es podrà veure a La Villarroel de Barcelona.

L’any 2018 guanya el premi l’obra “Lamarr: natura morta” de Carles Batlle. Es va representar entre novembre i desembre de 2020 al TNC, dirigida per Sergi Belbel.

El nom del guardó ret homenatge a l’actor, director, pedagog, dinamitzador cultural i crític teatral Frederic Roda i Pérez (Barcelona. 1924 – 2006);  que va ser fundador de l’Agrupació Dramàtica de Barcelona i sotsdirector de l’Institut del Teatre.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8:Treball digne i creixement econòmic.” I número 11Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015; i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment. I desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Author