
Els que ja tenim una edat (o més…) recordem sempre a Marisol amb tendresa. El seu currículum a casa dels Franco, la separació de la família, les pel·lícules acaramel·lades… Ella era massa petita i no ho va escollir. Ens bo ha demostrat amb la seva vida adulta i el seu -per a nosaltres trist- aïllament. Peer això, quan sentim el nom de Marisol ens envaeix la curiositat i la complicitat. I aquest és el sentiment que he tingut quan he llegit el titular del Teatre Eòlia. I n’hem trobat el significat:
Del 12 al 16 de juliol arriba al Teatre Eòlia de Barcelona (c/ Bailén, 23) Tómbola; un espectacle de Maria Ramírez i Cia. Gespalka’p, guanyador del Premi Mostra’T 2022 de la Sala Sandaru al millor espectacle; millor actriu per Laura Dorca i millor direcció per Maria Ramírez. Tómbola porta també a la butxaca nominacions com a: Millor Espectacle Musical de Proximitat als V Premis Teatre Barcelona 2021-2022; i com a Millor Musical de Petit Format als Premis Teatremusical.cat.
Aquest monòleg musical avança a ritme d’himnes de Marisol com “Estando Contigo”, “Corazón Contento”; o la cançó que li dona nom a l’espectacle, “Tómbola”. Una història sobre núvies fugades que fa un homenatge a la figura de Pepa Flores, dibuixant camins paral·lels entra la protagonista i Marisol; en una relació d’admiració que la impulsarà a prendre una de les decisions més importants de la seva vida.
Una núvia arriba corrent a una estació d’autobusos fugint del seu casament. Compra el primer bitllet que troba al destí més llunyà possible. Mentre espera l’autobús que la portarà cap a la seva nova vida, explica al públic totes les seves relacions fallides; al ritme de cançons de Marisol.
Tómbola és un monòleg musical que reflexiona sobre la toxicitat, l’abús de poder, les expectatives socials col·lectives, fins a arribar a la causa de la fuga de la seva protagonista: la situació de violència masclista que pateix.
NOTA DE L’AUTORA
La imatge d’una núvia a la fuga és digne d’una comèdia romàntica. Comèdia potser sí. Romàntica segur que no. Mirant aquestes pel·lícules, sempre m’he preguntat què podria portar una persona a prendre una decisió com aquesta avui en dia? En lloc de dir: “ei, m’ho he repensat, no vull casar-me amb tu, moltes gràcies per tot; sento haver-t’ho dit tan tard…”. L’únic que se m’acut és que no hagi tingut més remei.
La violència masclista forma part del nostre dia a dia.
Les víctimes són recomptades a finals d’any com si fossin simples xifres d’una estadística, i no com a persones amb el seu propi món, amb la seva pròpia història.
Sovint m’he trobat preguntant-me: com pot ser que una noia jove i empoderada del segle XXI arribi a viure aquest tipus de situació? I en la meva cerca de respostes ha sorgit “Tómbola”, un monòleg musical que combina cançons de Marisol; d’una forma distesa, directe a públic, amb històries molt properes a mi, molt properes a totes; per demostrar que la distància que em separa de la núvia a la fuga de Tómbola és pràcticament inexistent.
“Què uneix la nostra protagonista amb Marisol? Per què decideix cantar els seus temes? El retrobament d’aquesta núvia amb el seu ídol de la infantesa serà una mena d’epifania que la portarà a prendre decisions importants sobre el seu futur.”
– Maria Ramírez –
SOBRE Cia, GESPALKA’P
Gespalka’p és una companyia jove, que es va formar al 2019 per crear el projecte “Giulia”; estrenat a l’Àtic22 del Teatre Tantarantana al 2020. Formada per Maria Ramírez (direcció i dramatúrgia), Mateu Bauçà (direcció musical i pianista) i Laura Dorca (actriu).
Tanmateix, el Mateu i la Maria fa anys que treballen juntes: actuant a diversos espectacles al Teatre Eòlia, com ara: “Generación X” d’Àlex Mañas o “El Plata” de Marc Martínez i Sergi Pompermayer. Juntes també han portat la direcció musical i escènica de tots els espectacles del grup vocal “Veuscomsí”, semifinalistes del programa: “Oh Happy Day” de Tv3. Precisament a aquest programa, coneixen a la Laura Dorca: actriu i cantant que donarà vida al personatge del seu nou projecte, Tómbola.
Autoria: Maria Ramírez
Direcció: Maria Ramírez
Adaptació i direcció musical: Mateu Bauçà
Interpretació: Laura Dorca i Mateu Bauçà
TÓMBOLA
del 12/07 al 16/07/23 al Teatre Eòlia
De dimecres a dissabte a les 20h.
Diumenge a les 18h
Durada: 75 min
Edat recomanada: +14 anys
Idioma: Català
Preu: 7-20€
https://teatreolia.cat/tombola/
@teatreolia #TómbolaEòlia
