No són habituals els espectacles de pallasses. És cert que n’hi ha, i molt bones, però costa trobar un espectacle amb una troupe de dones pallasses; maquillades, disposades a fer riure, posant-se en ridícul. Per sort, l’humor cada cop té menys
fronteres de gènere, i és més fàcil apostar per dones.

Déjà Vu és un regal que ens fa la jove companyia Marushkas (sorgida d’Eòlia CSAD, Eòlia Escena Emergent 2023); i el director i dramaturg Martí Torras Mayneris, creador de companyies com Rhum & cia i Clownx teatre;  que ha escrit i dirigit més de seixanta espectacles explorant connexions entre; el teatre, el circ; la dansa i la música en directe. Imagineu el circ de Clowns, de Fellini, plantat a una plaça. El veiem des de les golfes desordenades d’una casa on viuen les filles multiplicades de La casa de Bernarda Alba; de Federico García Lorca. Totes elles malgasten la seva vida, tancades, mentre el temps va
esquerdant les múltiples capes de maquillatge. Un dia, però, reben un regal: una criatura.

Després de buscar l’instint maternal enmig de tanta síndrome de Diògenes, aquestes deu pertorbades s’inventen una fantasia: una nova família per la criatura. Una nena que és un personatge clau, absent i invisible, i que creixerà al voltant d’aquesta família; com ho va fer el Truman de The Truman Show.

Un univers decadent de sang i mel, al so de trompetes i metalls de música balcànica; amb uns personatges ridículs, absurds, i alhora, foscos i plens de dolor, que ens faran riure per desgraciats. Perquè veure el dolor aliè alleugereix el nostre propi dolor. Déjà Vu és una constel·lació de fantasmes que lamentablement, no coneixem ni hem conegut, però han conviscut amb el director durant la seva existència. Espontàniament, han aparegut en aquest aquelarre grotesc i postdramàtic, tot plegat, per retre homenatge a totes aquelles mares; que en un moment de la seva vida, conscientment o inconscientment, han perdut el
seu nadó.

Sinopsi

En un racó d’un país de memòria despistada, hi malviu una dona confinada en els seus records. Mentre espera l’arribada d’un nadó de qui mai es va poder acomiadar; reviu eternament alguns dels episodis més dramàtics de la seva vida, acompanyada d’algunes de les seves pors;  que amb el pas dels anys, ha convertit en germanes de la seva família imaginària.

Nou personalitats segrestades en un dol mental sense mesura: dictadura, esclavatge, repressió, resiliència, invasions escandinaves i altres plagues bíbliques. Només una criatura, la Bruna, té la clau per enderrocar aquest espai psicodramàtic;  però, mentre no arriba la nena del seu forçat exili, aquesta Mare reviu cada dia l’abandó del seu nadó; a ritme de fanfàrries balcàniques.

 

Dramatúrgia i direcció: Martí Torras Mayneris
Interpretació: Georgina Aragall, Mònica Balsells, Ruth Cardona, Júlia Costa, Carla Griñó, Helena Martínez, Irene Muros, Judit Reverte, Lu Sánchez i Lídia Robla

Horaris i preus
Del 4 al 21 d’abril del 2024 al Teatre Eòlia
De dimarts a divendres a les 20h, dissabtes a les
19h i diumenges a les 18h.

Col·loqui postfunció,
Dijous 11/04, amb Martí Torras Mayneris i l’equip actoral. Col·loqui moderat pel periodista Pere Solà Gimferrer amb la col·laboració d’OMNIUM Eixample.

Author