Àlex Ollé formarà part de l’equip assessor del nou Liceu, dirigit per Víctor García de Gomar

01.17.2019

Author

Fa un parell de dies, us avançàvem que Víctor García de Gomar serà el nou director artístic de Liceu. Vam fer una notícia ràpida sobre el futur pròxim del teatre a l’espera que García de Gomar ens presentés el seu projecte. I no s’ha fet esperar: aquest matí ens han citat per presentar-nos personalment el nou director -tot i que ja el coneixíem com a director artístic del Palau de la Música- i les principals línies del seu projecte, que tant ha seduït els experts encarregats del nomenament.

El president del Gran Teatre del Liceu Salvador Alemany, el director general Valentí Oviedo, el director musical Josep Pons, acompanyaven avui el futur director artístic, que assumirà el càrrec el proper mes de setembre,·tot i que “el diàleg comença ara mateix per caminar tots junts cap a un nou futur. La Christina deixa dues temporades molt ben cosides i que em faig meves”, ha dit De Gomar. Christina Scheppelmann, l’actual directora artística, no ha pogut assistir a l’acte perquè era de viatge, una eventualitat que Alemany ha volgut puntualitzar per evitar malentesos: “Amb aquesta presentació comença una transició progressiva cap al nou projecte. Ara, tant el Liceu com el Palau (on fins ara hi treballava De Gomar) han de resoldre els seus plantejaments de futur. La cita amb els mitjans s’ha celebrat a la Sala Cor del Liceu.

La candidatura de Víctor García de Gomar va ser aprovada per unanimitat a la Comissió Executiva celebrada el dilluns 14 de gener, “davant d’un gruix de 16 candidatures, de les quals 3 dones i 13 homes. La Fundació exposa el seu recolzament entusiasta envers la candidatura de De Gomar, que engega ara mateix un nou futur amb el diàleg que emprenen junts ell i l’actual directora artística,” ha dit Alemany.

Per a Valentí Oviedo: “comença un nou capítol de la història del Liceu. És la decisió més important que s’ha pres des de la meva arribada, perquè engloba l’ideari d’una nova etapa.”  Una etapa marcada per set punts claus que defineixen el nou director, entre els que destaca la voluntat del treball en equip “un moment compartit per crear junts i que diu que la suma multiplica.” I també: el seu coneixement profund de l’òpera i la seva bona relació amb el sector, tant nacional com internacional; el fet que entén molt bé què significa el Liceu per a la ciutat; el seu bon gust estètic; la seva sensibilitat per saber què passa a nivell creatiu i que ho vulgui incorporar al Liceu; el fet que és un home que imagina un Liceu global amb voluntat de transcendir… I finalment la seva sensibilitat i voluntat de generar un relat social, mirant la cultura i fent-nos reflexionar.

Oviedo continua dient que “el nou Liceu ha de tenir artistes convidats i consolidats i també produccions noves amb orientacions estètiques molt diverses. Un equilibri entre les peces de repertori i les de nova creació, de llenguatges molt diferents. És el fet de pensar amb el Liceu més enllà de l’òpera, la música i la dansa, incorporant la filosofia d’altres expressions artístiques com el coneixement plàstic, artístic i/o arquitectònic.”

En definitiva, el projecte que s’ha presentat avui consolida un viratge en la direcció del Liceu basat en la creació, la innovació, el diàleg i la participació, sempre respectant l’equilibri econòmic de la institució. Un Liceu que aspira a ser un espai de transformació personal i social, un autèntic centre cultural d’experiències sensibles, amb l’òpera com a eix vertebrador principal però on també s’incloguin totes les arts.

EL LICEU DE VÍCTOR GARCÍA DE GOMAR
El nou director comença explicant que “la meva història amb el Liceu és una història d’amor que va començar fa 30 anys, quan vaig venir a veure Cosi fan tutte. Em va transformar com a persona i vaig decidir ser cantant d’òpera. He cantat en diferents espais… Aquí no, però hi entro d’una manera tan especial que dóna molt de sentit a la meva biografia personal. Ara toca centrar-nos en el Liceu i pensar què som i què volem ser.”

Exposa que Europa és el Museu del món, la Mediterrània és on neix el teatre i l’òpera neix a Itàlia. “Però cal pensar que avui ja són models amb una certa decadència. El repertori ha evolucionat poc i el públic es va fent gran. Cal canviar per integrar un  nou públic amb un component de humanisme i un espai encaminat a la reflexió. Cal un debat sobre quina és l’òpera d’avui i on va.” Per tot plegat, no vol que el Liceu sigui només un teatre: “Ha de ser un centre cultural capaç de transformar les persones. Serà essencial buscar arguments més adequats a l’actualitat i posades en escena que ens diguin coses. L’òpera ha de donar sentit al món d’avui.”

LA INCORPORACIÓ DE ALEX OLLÉ A L’EQUIP
I per tot això ha pres una decisió clau: “la incorporació de Àlex Ollé, fundador de La Fura dels Baus  al meu equip, com a assessor artístic, per relacionar la mirada del Liceu al món també amb una estètica. A més d’assessor, sent com és un dels directors d’òpera més importants del mon, dirigirà quatre propostes, dues de noves i dues reposicions.” Ollé també “posarà a la incubadora directors rellevants que no han tingut l’oportunitat d’entrar al teatre de la òpera. Crearem un equip amb la idea de construir.”

La col·laboració es completarà amb una taula de diàleg formada pel director general i el director musical i dues taules de debat formades per figures rellevants de diferents disciplines i joves menors de 40 anys.

Dins aquesta mateixa línia cocreativa, el Liceu acollirà diversos  artistes en residència per oferir-los la possibilitat d’integrar-se al Liceu i aprofitar així la seva energia i mirada sobre el món. Compositors, directors, artistes visuals, escriptors… una sèrie de col·laboradors que esdevindran famílies creatives i ajudaran a la direcció a dotar les temporades del Liceu d’un relat, una coherència, una personalitat pròpia i un model genuí i original de gestió artística.

L’innovador projecte que Garcia de Gomar porta sota el braç compta amb l’aval de primeres figures internacionals del món de la música. Noms tan rellevants com Gustavo Dudamel, Sir John Eliot Gardiner, John Adams, Jaume Plensa, Anne Teresa de Keersmaeker, William Christie o Bill Viola, entre d’altres, han mostrat el seu compromís d’acompanyar en aquest viatge artístic a Garcia de Gomar i al Liceu:

 Una de les prioritats del nou projecte serà la de fomentar la implicació dels joves amb la institució. És per això que s’engegaran diverses iniciatives com l’Opera Studio, mantenint el compromís del projecte anunciat amb anterioritat. L’objectiu és establir una incubadora d’artistes dins de la mateixa institució, que també promourà un programa de mentoria per joves directors d’escena tutelat també per Àlex Ollé.

 Una altra pota important que canviarà és la dansa. Fins ara es presentaven les coreografies amb música enllaunada. “Volem que a partir d’ara hi hagi una orquestra al fosar, també per a la dansa.”

PERÒ…COM DESPERTAR ELS NOUS PÚBLICS?
Com serà el públic del s. XXI? Com despertar el seu interès? Una de les idees de De Gomar és posar en contacte els artistes amb el seu públic “i nosaltres, al mig per anar prenent notes del que vagi sorgint. Cal tenir el compte que l’assistència del públic a l’espectacle i la seva integració, ha de ser el final de la feina que ha fet el compositor.” I sobretot: “Volem ser ambaixadors de la cultura i que el Liceu sigui molt més que un teatre de la òpera internacional. Per això hem de buscar nous llenguatges i orientacions estètiques molt diverses. Al Foyer hi podrem fer moltes coses, performances inesperades…” També ha apuntat que faran coproduccions amb el Palau. Joan Ollé, codirector fins ara amb De Gomar del Palau, ha assistit a l’acte com a prova d’una relació que donarà molts bons fruits.

I ha acabat dient: “el Liceu ha de continuar sent una entitat viva, una invitació a gaudir, a jugar, a pensar i a créixer.”

LES PARAULES DEL MESTRE PONS
Ha volgut ser l’últim en parlar i ho ha fet felicitant el nou director per aquest “projecte il·lusionant” alhora que “vull agrair també la feina feta per la Christina. Avui és un dia feliç al teatre. Som noticia al món perquè de la ma d’en Victor, el Liceu incorpora un nou paradigma a la visió que tenim dels teatres d’òpera. El Víctor, sense abandonar la direcció, ens proposa un equip amb l’Àlex Ollé, una figura importantíssima a nivell mundial del món de l’òpera. És un model que crearà tendència i el món ens mirarà. El model antic centrat en una sola persona té data de caducitat”.

Salvador Alemany ha tancat l’acte dient: “Cal tenir clara la visió del què vos fer. No hi ha bon vent si no sap a quin port va. Nosaltres sabem a quin port anem i ho farem fins on puguem. No hi ha un joc de prioritats, el més important és tenir una visió clara i mirar endavant.”

SOBRE VÍCTOR GARCIA DE GOMAR
Amb estudis de dret i postgraduat en direcció i gestió d’Institucions, empreses i plataformes culturals a la Universitat Pompeu Fabra, així com diversos programes de direcció a IESE i a la Kellogg School of Management de Chicago, Víctor Garcia de Gomar destaca també per la seva formació superior en cant i piano al Conservatori del Liceu i la seva participació en l’Orfeó Català i en produccions semiprofessionals operístiques que li han permès una àmplia vinculació amb el sector musical i operístic des de fa més de 15 anys. Coneixedor, per la seva experiència, tant de l’àmbit públic com privat, Víctor Garcia de Gomar complementa una candidatura que també inclou el terreny de la difusió musical a través d’un llibre publicat el 2017 “Y tú, qué escuchas”, de l’editorial Huygens i com a copresentador a Catalunya Música d’un programa amb el mateix nom.

A banda de la dilatada contribució al Palau de la Música, al llarg de la seva trajectòria, el futur director artístic ha desenvolupat múltiples projectes culturals: a Girona, essent el director del Festival Nits de Clàssica, programador musical a l’Auditori Palau de Congressos i director del Festival de Músiques religioses i del Món. També destaca per la gerència i management de l’Orquesta Barroca de Sevilla i per formar part de projectes com el Festival de Música Antiga de Barcelona, el consell general de la Música de España de la UNESCO i el departament de música de ‘La Caixa’.

 

Author