El Teatre Lliure ha presentat en roda de premsa El dia que vam matar els llops; el nou espectacle d’IT Teatre dirigit per Lucía Miranda amb graduats de l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD). La nova creació escènica es una coproducció amb el Teatre Lliure que serà al Lliure de Gràcia de l’1 al 12 de novembre.
La directora d’escena, gestora cultural, dramaturga i art-educadora Lucía Miranda duu a terme un viatge per l’univers fantàstic i irreal: dels contes de Mercè Rodoreda per parlar de la infància i de les coses que són difícils d’explicar als nens: la mort, l’abús, la diferència o la violència.
A partir del conte de Rodoreda Carnaval de Vint-i-dos contes, El dia que vam matar els llops ens transporta a: una nit de Carnestoltes a Barcelona, al jardí abandonat de la casa de Rodoreda a Sant Gervasi; on es troben dos joves disfressats i inicien un camí de retorn a casa ple de personatges i situacions. El títol del muntatge fa referència a un altre relat de l’escriptora catalana, Anaven a matar llops, d’Imatges d’infantesa II; i es refereix al moment que ens fem grans i deixem de qüestionar les ficcions de la nostra infància; quan desapareixen els llops dels contes i apareixen els llops reals.
Miranda parteix dels contes per a infants per arribar a la narrativa fantàstica; i proposa una travessa per l’art d’explicar contes. Per què expliquem contes? Per què vam deixar d’explicar-ne? Per què és tan important com ens expliquem la vida? El dia que vam matar els llops és, en paraules de la directora: «un conte per a adults sobre la infantesa, sobre com la perdem i la necessitem; sobre la maternitat i la paternitat, sobre el narrar i el narrar-nos.»
Miranda ha destacat que és un espectacle inspirat en Rodoreda però de creació col·lectiva, generat en dos intensos mesos, a partir de l’imaginari de tots els participants; i on la música és un element fonamental. Es tracta d’un espectacle apte per a tots els públics a partir de 12 anys; on els joves poden connectar amb el format i el llenguatge; mentre que el públic adult pot connectar més amb la temàtica.
El projecte compta amb la participació dels graduats en interpretació de l’ESAD: Ona Borràs Rosselló, Agnès Casals Visús, Marta Figueras Alsius, Lia Ibáñez Moros, Pau Jiménez Fernández, Francesc Marginet Sensada; Eduard Mauri Vilar i Anna Roy Boixader i de l’especialitat de direcció i dramatúrgia: Gisela Saló Vallespin.
La graduada Ona Borràs ha destacat com aquest procés de creació: els ha servit per connectar amb el nen que porten dins. Cesc Marginet, un altre dels intèrprets, destaca el procés intens de creació col·lectiva entre persones que prèviament no havien treballat juntes mentre que Eduard Mauri ha destacat: el fet de poder treballar sobre una autora catalana, fet que és poc habitual.
També, en aquesta ocasió, col·laboren una vintena alumnes del Conservatori Professional de Dansa (CPD) de l’Institut del Teatre.
L’espectacle es podrà veure de l’1 al 12 de novembre al Lliure de Gràcia, on Miranda ja va presentar l’espectacle Casa la temporada 21/22.
El dia que vam matar els llops. De l’1 al 12 de novembre. 1 h 30 ‘. En català. Teatre Lliure – Gràcia
