Els dies 21 i 22 de febrer arriba al Teatre Lliure (Sala Gran de Montjuïc) un dels espectacles internacionals mes esperats: Die 120 Tage von Sodom, que signa una de les figures més actuals del teatre suís i europeu: Milo Rau.
Rau ja va estremir els espectadors al Teatre Lliure fa dues temporades amb Five easy pieces, un muntatge interpretat per nens que parlava sobre el cas de l’assassí de menors Marc Dutroux, que va commocionar Bèlgica el 1996. Conegut per experimentar amb els límits del teatre i del que es pot -i no es pot- portar a escena, en aquest nou muntatge s’hi barreja la violència, la llibertat, el fàstic i la coexistència del luxe i del suplici. D’aquí en sorgeixen preguntes socials i artístiques fonamentals: què significa el poder i el voyeurisme? Què se n’ha fet de la dignitat humana? Què és normal i què no ho és? On s’acaba el dolor i on comença la redempció?
Una llarga taula plena de menjar. Al seu voltant s’hi reuneixen actors de la Schauspielhaus Zürich i de Theater HORA, una companyia professional formada per persones amb discapacitat intel·lectual. El muntatge es basa en Salò o le 120 giornate di Sodoma, l’última pel·lícula de Pasolini abans del seu assassinat: a la república alpina de Salò -l’últim refugi d’un govern feixista- uns joves, homes i dones, són raptats i retinguts en un castell per quatre representants del règim, llavors ja en plena decadència. En una sèrie de rituals sàdics, els joves són víctimes d’abús i d’humiliació abans de ser torturats fins a la mort en una orgia de violència.
Milo Rau n’interpreta el contingut, l’associa lliurement a la novel·la homònima del Marquès de Sade i ubica l’acció en l’actualitat, creant un espectacle violent i provocador que ha girat per diferents ciutats europees.
Die 120 Tage von Sodom es podrà veure únicament els dies 22 i 23 de febrer a la Sala Fabià Puigserver de Montjuïc.