La dansa Hip Hop entra de ple al Mercat de les Flors de la ma del Hop Festival, una fita que va engegar el 6 de novembre i que, com ja és tradicional des de fa 8 anys, s’instal·la al Mercat per a la cloenda, enguany acompanyats per primera vegada de la Sala Hiroshima i el Convent de Sant Agustí. En aquest mes i mig, el Festival ha recorregut una vintena d’espais, notablement Fàbriques de Creació i Centres Cívics, presentant 30 companyies i al voltant d’un centenar d’artistes.
El Hop Festival està centrat en la dansa urbana i, aquest cap de setmana encaren la Setmana Internacional, amb la participació d’artistes vinguts del Senegal, Canadà, França, Holanda… a més de Catalunya. La seva finalitat és donar al públic barceloní la possibilitat de conèixer la feina d’uns ballarins i ballarines emergents, que treballen en el camp del moviment en general i, en especial, en el de les noves danses urbanes. Aquest dijous ens ho han explicat dos dels responsables del festival, Mayte Luque i Javier Casado, en una roda de premsa a la que també hi ha assistit la directora del Mercat de les Flors, Àngels Margarit.
Per a Mayte Luque “les danses urbanes formen ja part de l’imaginari d’un parell de generacions, un públic que, a més, les segueix per les xarxes, el vídeo… Els protagonistes són unes noves generacions de coreògrafs, alguns dels quals combinen el hip-hop i la dansa contemporània, perquè ja han nascut amb aquesta influència. Enguany els hem animat picant portes, perquè volíem fer un festival més centrat en la ciutat.”
Avui mateix tindrà lloc al Convent de Sant Agustí una Mostra de vídeo-dansa, una selecció de 7 projectes internacionals de dansa en pantalla, en col·laboració amb el Festival Choreoscope. La mostra s’obrirà amb el videoclip In myself I trust que ha estat el resultat d’un taller de voguing dirigit per la ballarina Anna Yang amb el suport de Choreoscope International Dance Film Festival, IAB Barcelona i Plató de Cinema. La selecció comptarà també amb els treballs de Marites Carino (Canadà), Derek Pedrós (Canàries), Lanre Malaolu (Anglaterra), Aïda Colmenero (Madrid) i Project Home Productions (EEUU). Després de les projeccions, Loránd Janós, director del Festival Choreoscope, conduirà una xerrada amb la participació de Marites Carino (actualment resident a NunartGuinardó), Anna Yang, integrants de la companya Tentacle Tribe (Canadà) i artistes de Project Home (EEUU).
Demà divendres el Festival s’instal·la a la Sala Hiroshima, amb la proposta Even Worse, de Guilherme Miotto / Corpo Máquina, una proposta que us vàrem avançar en aquesta notícia.
DISSABTE DIA 21. MERCAT DE LES FLORS
Dissabte dia 21, ja al Mercat de les Flors (12 h) tindrem la Cia. CobosMika, que celebren els primers 20 anys de carrera. Recuperen scRakeja’t 2.0, un espectacle estrenat el 2007 que va estar en gira sense parar fins al 2013, amb el mèrit afegit que era un temps en què no es programaven fàcilment espectacles de dansa urbana als escenaris. “És una revisita que mostra quatre personatges que lluiten per ser els guanyadors del millor estil com a ballarins. Posen èmfasi a un públic jove, perquè els creadors van començar molt joves. És impossible no pensar que ells son el futur de la dansa urbana,” explica Javier Casado.
El mateix dia, a la Sala MAC (20 h) es presenta la Cie. Dyptik amb la peça Dans l’engrenage. El coreògraf àrab Mehdi Meghari és l’autor d’aquesta peça que mostra una cursa desenfrenada per assolir el poder. La música és diversa: a partir de les danses tradicionals àrabs, arriben al breaking i el popping. “Són 7 intèrprets i, a la primera part, es veu un despatx on s’estableixen jocs de poder. Amb la il·luminació, és com una escenografia teatral”, continua Casado.
La nit de dissabte acabarà amb una Festa Postfunció, que començarà a les 21 h, al vestíbul del Mercat, animada per la dj hispano-senegalesa MBODJ i la complicitat d’Africa Moment.
DISSABTE DIA 21. CLOENDA DEL FESTIVAL
Ja és diumenge i coreògrafs i ballarins es preparen per a la jornada de cloenda del Hop Festival 2019, que transcorrerà íntegrament al Mercat de les Flors.
Comença a les 19 h amb la Cia. Etra (Sala Pina Baush), tot un descobriment a França. La coreògrafa Mellina Boubetra planteja Intro, una conversa sense paraules, “només amb el moviment instintiu de tres cossos de dones amb monòlegs i reflexions internes, en grup, però en un discurs intern i acompanyades de música electrònica”, diu la Mayte. I afegeix: “És una coreògrafa molt jove que ha rebut l’ajut de institucions franceses. Intro ens ha interessat perquè parteix de l’honestedat. És molt intimista i demana ser observada.”
A les 20 h entraran a la Sala MAC tres companyes en una sessió única. “Un aparador de tres Continents que ens permetrà veure quin és l’estat actual de cada lloc”, explica el Javier. Comença amb la Cia. IN-motus (Catalunya) que “posen en escena la dansa urbana i contemporània en un espectacle que vol reflexionar sobre la societat actual, l’individu com a entitat i les emocions. Presenten un extracte de la peça Coma, que s’està fent encara i que compta amb el recolzament internacional del Centre Choreographique de La Rochelle.”
Segueix la peça Synecdoche, de la companyia de Montreal Tentacle Tribe. “És el segon cop que venen a Barcelona i ens porten una creació nova, que és un compendi dels seus treballs anteriors per crear-ne un de nou. Mostren també una investigació del Moviment.” Cada peça té una durada de al voltant 20 minuts
Acaba la Cia. La Mer Noire, del Senegal, amb la peça Gaou. L’obra desenvolupa una història tragicòmica que té com a protagonista el beneit del poble, “un personatge desubicat que inspira pena. L’agafen per parlar de l’exili, ja que hi ha tota una generació afectada en marxar del país. Hi ha diverses danses urbanes amb molta força. És una peça que ens va impactar. La vàrem veure en un teatre ple de blancs i era com si tinguéssim un mirall a la cara.”
I quan acabi, tancarà un Festival que en la seva 8a edició ha tingut un notable augment de públic a les Fàbriques de Creació, amb varis espectacles que han penjat el cartell de sold out. I tot això, augmentant el nombre d’espais!
La trobada va acabar amb una petita tertúlia amb els resposables del Festival, que van agrair a Àngels Margarit el seu acolliment any rere any.