Després d’un primer trimestre amb objectius assolits, el Teatre Lliure s’encara amb els primers sis mesos del 2020 amb una programació propera, actual i plena de reflexions. Aquest dijous s’ha presentat als mitjans amb una assistència que feia goig: gairebé hem pogut comptat amb la presència de tots els responsables implicats, grans noms de l’escena catalana en majoria, que ens han parlat de la seva proposta en directe. Juan Carlos Martel Bayod, director del Lliure, emocionat de poder fer aquesta presentació a la sala de Gràcia on va néixer el teatre, i l’adjunta a la direcció, Georgina Oliva, han conduït l’acte, presentant els espectacles i altres activitats que aniran venint.
Primer, però, el director ha volgut fer una mica de balanç d’aquests primers dos mesos, ja que n’està molt content: “Una de les coses més importants és que hem ampliat la presència de públic jove fins a representar 1/3 del total.” És a dir que, els menors de 30 anys han estat, fins ara, el 37% del total i s’han comptabilitzat 1.175 nous carnets Generació Lliure. També ha remarcat que les funcions accessibles “han triplicat només en aquests mesos, les ofertes de tota la temporada anterior.”
Martel ha recordat que, per facilitar l’accés al teatre, es va obrir una sessió a les 16 h “que potser no n’hem parlat prou. Però funciona, ha fet una ocupació del 66% i pensem que anirà pujant.” L’ocupació total envolta el 80,5% i el preu mig de les entrades, els 14,75 €. Només amb el Carnet ja s’han venut 665 entrades, quan en tota la temporada 2018/19 se’n van vendre 266. En resum: en els primers mesos s’han ofert 70 funcions, a les que han assistit 20.442 espectadors!
ANEM, DONCS, CAP AL 2020!
Abans de parlar de les propostes, Martel ha puntualitzat que “no s’ha encarregat res expressament a ningú. I tots els espectacles coincideixen envers una escolta interna a un present cada cop més complicat. Són muntatges que ens conviden a reflexionar i ens permeten créixer. Hem apostat per tres eixos que són les creacions pròpies, les noves dramatúrgies i el talent consolidat amb un ampli espai per a l’educació.” Es continua amb el concepte & (suma, inclusió), que s’ha adherit a l’anagrama del teatre.
Aquests sis mesos es presentaran 15 espectacles, cinc dels quals són produccions pròpies. Us en fem un resum.
EN LO ALTO PARA SIEMPRE
Creació i dramatúrgia: Juan Navarro i Gonzalo Cunill
Intèrprets: Gonzalo Cunill i Gemma Polo
Direcció: Juan Navarro
Del 6 al 16 de febrer, Lliure de Gràcia
Martel ha presentat Gonzalo Cunill amb la frase “també defensem les persones que han crescut al Lliure, com en Gonzalo, que ha estat artista d’aquesta casa.” És un espectacle creat a partir de textos del escriptor novaiorquès David Foster Wallace, notablement on feia entrevistes a homes repulsius, que els ha permès crear un tríptic. Interpretat per veus, cossos i violins!
—————————–
LA ESPUMA DE LOS DÍAS
Coreografia: Lola Jiménez
Text i direcció: María Velasco
Intèrprets: Miguel Ángel Altet, Fabián Augusto Bohórquez, Lola Jiménez i Natalie Pinot.
Del 12 al 23 de febrer, a l’Espai Lliure
Des de Madrid, la directora i dramaturga María Velasco i la ballarina i coreògrafa Lola Jiménez porten a Barcelona un espectacle basat en la novel·la més famosa de l’autor francès Boris Vian, L’Écume des jours en el que significa el seu primer Lliure. “La idea va sorgir un dia en que ens vam preguntar quan ens demanarien de drets per fer una novel·la irònica! Parlem de la malaltia de l’individu com a causa del sistema. En fem ‘perversions’ molt lliures,” diu la Maria. Boris Vian continua seduint els escenaris amb la seva capacitat de jugar amb les paraules i un humor absurd… que potser no ho és tant!
—————————–
LA BRUIXA DE LA TRAMUNTANA
Composició musical: Carles Pedragosa
Dramatúrgia i direcció: Marc Rosich
Intèrprets: Marta Ossó, Carles Pedragosa, Maria Santallúsia i Toni Vinyals
Del 27 de febrer al 16 de març, Lliure de Gràcia
Espectacle també inclòs a l’apartat El Lliure del Futur
Marc Rosich explica que és un conte breu sobre la història d’una bruixa de Cadaqués “que fa passar males estones als gats.” Van a veure les autoritats però no troben la manera d’aturar-la fins que Dalí planteja una solució surrealista, amb la que acaben vencent la bruixa. Ho han fet en clau musical i “hem transportat el conte al Cadaqués dels anys 60, època en què la Bruixa vol convertir Cadaqués en un nou Benidorm. Però Dalí ajuda els gats i aconsegueixen conservar les cases blanques.”
—————————–
EL QUADERN DAURAT
De Doris Leasing
Adaptació i direcció: Carlota Subirós
Intèrprets: Javier Beltrán, Mia Esteve i Nora Navàs
Del 5 de març al 1 d’abril, Lliure de Montjuïc
Per a la Carlota “és un projecte extraordinari! I el que és millor és tornar al Lliure, on hem viscut tantes coses!” A la Carlota ja li barrinava pel cap fer alguna cosa des de que va descobrir Doris Leasing, en una novel·la de l’any 1962. “La protagonista és una dona que busca la emancipació, la llibertat, el compromís polític, l’amor, el plaer sexual… en un moment en què tot això estava en crisi (final dels 50). Fa una recerca en diferents quaderns on, a cada un, parla d’una cosa diferent. Nosaltres hem escollit el daurat.” Nora Navas comenta la seva satisfacció per “interpretar un text amb nom de color, que obre portes al calidoscopi de la vida.”
—————————–
LA NOSTRA PARCEL·LA
Text i direcció: Lara Diez Quintanilla
Intèrprets: Judith Farrés i Marta Marco
De l’11 de març al 15 d’abril
La Lara explica que “forma part d’una trilogia que vaig escriure i que va anar a parar a mans de la Judith i la Marta. Els va agradar i la vam tirar endavant totes tres en equip.” L’argument parla de dues persones que apareixen en un espai que ja té una construcció molt particular i es fan preguntes existencialistes com ara què fem aquí i què farem després. “Dues preguntes que determinen la nostra vida. Surrealisme pur, però amb molt de sentit de l’humor.”
—————————–
UNA
Dramatúrgia i direcció: Raquel Cors
Intèrprets: Eva Lyberten i Mireia Tejada
Del 6 al 24 de maig, a Montjuïc. Espai Lliure
Primer Projecte Empremta del Teatre Lliure
Raquel Cors, directora, dramaturga i cineasta, explica que la peça se situa entre el documental i la ficció. “Parla del plaer sexual, des de la repressió franquista i el destape fins avui. Barreja música en directe amb performance i cinema històric, que és un pretext per explorar la relació entre la persona i la imatge.” Parteix de la memòria d’Eva Lyberten, icona del cinema eròtic dels anys 70/80 i a la vegada és un retrat col·lectiu de les dones que van lluitar per alliberar-se. L’Eva, ara amb 60 anys, assegura que “Una és ballar, despullar-se i disfrutar!”
Martel ha explicat que el Projecte Empremta es basa en la transmissió teatral, una línia de treball per la qual creadors consolidats n’acompanyaran de joves en la creació d’un espectacle. En aquest cas, la Raquel Cors ha comptat amb el testimoni de la directora Carlota Subirós.
—————————–
LES TRES GERMANES
Autor: Anton Txékhov.
Adaptació: Marc Artigau, Cristina Genebat i Julio Manrique
Direcció: Julio Manrique
Intèrprets: Joan Amargós, Ivan Benet, Carme Fortuny, Cristina Genebat, Laia Manzanares, Marta Marco, Jordi Rico, Marc Rius, María Rodríguez i Lluís Soler
Del 7 de maig al 14 de juny al Lliure, de Montjuïc
Julio Manrique confessa que ell faria Txékhov cada any, ja que “d’ell, mai n’aprenem prou. Sempre val la pena tornar a ell i fer-lo nostre i contemporani, tot i que mai ha deixat de ser-ho! A cada muntatge t’adones que no el coneixies i acabes fascinat. Recollim les preguntes que es fa, que són moltes, i les hem traslladat a l’actualitat, avui i ara. Estic molt content, disoso d’un equip magnífic i ens fa molta il•lusió estrenar al Llure.”
—————————–
BONUS TRACK
Creació i direcció: Carol López
Intèrprets: Dolo Beltran, Paul Berrondo, Borja Espinosa i Vicenta N’Dongo (resta de repartiment en curs)
Del 20 de maig al 21 de juny, al Lliure de Gràcia
Carol López torna molt feliç al Lliure, “on vaig néixer com a dramaturga i directora.” L’obra és una creació pròpia que “parla de les relacions i de què fem a la vida. Ja tenim una edat en què ens tenim que preguntar si portem la vida que voliem i si ens sentim com crèiem.” Bonus Track neix de la insatisfacció vital i “per preguntar-nos què fer amb les nostres vides.” Amb el seu característic sentit de l’humor!
—————————–
SIS PERSONATGES. HOMENATGE A TOMÁS GINER
Idea i direcció: Juan Carlos Martel Bayod
Intèrprets: Jesús Marcos, Enric Molina, Valerio N’Dongo, Marc Rodríguez, Martí Ruiz Carreras i Hans Üdo Braendle
Dramatúrgia: Joan Yago
Del 10 al 21 de juny, Espai Lliure.
Juan Carlos Martel Bayod ha volgut puntualitzar que “per a mi hi ha un abans i un després d’aquest muntatge, que ara torna amb un premi i hem de tenir coratge i força per tornar-lo a aixecar, en una ciutat en què cada setmana es desnonen 7 famílies.” El juny del 2018, en el marc de NOSaltres‒mostra de teatre inclusiu, el Lliure va donar veu als usuaris d’Arrels Fundació: persones sense casa, invisibles. Un treball de mesos sobre la vida al carrer que va cristal·litzar en aquest espectacle homenatge, Premi de la Crítica 2018 en la categoria de Dramatúrgia.
Joan Yago assegura que “és una de les coses més importants que he fet a la vida i que ens ha passat. Vam crear aquest document escènic que explica la història d’una persona que, sense saber-ho, va patir la prequela de la bombolla immobiliària. Ha estat un
procés fantàstic!”
—————————–
PROPOSTES INTERNACIONALS
CONCURS EUROPÉEN DE LA CHANSON PHILOSOPHIQUE
Director: Massimo Furlan
Presentació: Massimo Furlan i Sílvia Abril
Dies 6 i 7 de febrer, Lliure de Montjuïc
“És un dels espectacles dels que més se’n parla a Europa! És la recreació d’un concert d’Eurovisió, però partint de del pensament com a eix de creació, es presenten 11 cançons escrites per filòsofs contemporanis”, expliquen.
—————————–
LA SORELLE MACALUSO
Idea i direcció: Emma Dante / Compagnia Sud Costa Occidentale
Intèrprets: Serena Barone, Elena Borgogni, Sandro Maria Campagna, Italia Carroccio, Davide Celona, Marcella Colaianni, Daniela Macaluso, Simona Malato, Leonarda Saffi i Stephanie Taillandier
Del 18 al 20 de juny, Lliure Montjuïc
“Primera ocasió de veure a Barcelona la companyia de l’artista siciliana Emma Dante amb l’espectacle que la va catapultar a nivell internacional. Parla de set germanes que s’enfronten a la mort per un fet dramàtic familiar. Però amb molta bogeria i poesia!”
—————————–
DANSA – QUINZENA METROPOLITANA
Martel destaca que “la dansa torna al Lliure i enguany formem part de la Quinzena Metropolitana!” I es presenten dos espectacles.
RRR
De Frederic Amat, cabosanroque i La Veronal
Intèrprets: Frederic Amat, Roger Aixut i Laia Torrents (cabosanroque), Arnau Colomo i Jon López
Del 20 al 22 de març, Lliure de Gràcia
Trobada insòlita a tres bandes: l’art indòmit de Frederic Amat aliat amb l’experimentació sonora de cabosanroque i la dansa electritzant de La Veronal. L’espectacle es va presentar a L’Auditori de Barcelona només dos dies, el 15 i 16 de desembre de 2018. Ara tenim una nova, amb la incorporació de Cube.bz al projecte.
Frederic Amat estava radiant: “poder fer un espectacle en una sala que forma part de la meva vida, on la meva pell es confon amb les parets és emocionant! Ens hem unit tres llenguatges, tres personalitats molt definides, un ménage à trois on ens hem penetrat els uns amb els altres. Sembla difícil, oi? Hi ha molta improvisació…” Assegura que “RRR vol deixar l’espectador bocabadat.”
—————————–
EL NACIMIENTO DE LA BAILARINA VIEJA
Direcció: Elena Córdoba en col·laboració amb David Benito, Carlos Gárate i Carlos Marquerie
Intèrpret: Elena Córdoba
Dies 28 i 29 de març, Lliure de Gràcia
És la primera part d’un projecte de investigació a partir de l’envelliment del cos. L’Elena l’anomena “la edad de la carne.”
—————————–
EL LLIURE DEL FUTUR
El Lliure del futur és un programa educatiu que coordina Alícia Gorina.
La companyia francesa La balaine – cargo, porta a escena per als més petits (de 3 a 6 anys) Poulette Crevette (Gallineta Gambeta) que ensenya als menuts la educació i la tolerància, basat en un conte de Françoise Guillaumond -la directora de l’espectacle- i conduït per dues actrius cantants i músiques. A través seu, penetrem en el ritme musical i en un idioma comú i universal inspirat en l’univers del galliner (cloquejar, paraules inventades…). Els adults podran veure l’espectacle mirant per sobre del galliner! Del 25 de març al 5 d’abril a Gràcia.
El Conde de Torrefiel estrena Los protagonistas, el seu primer espectacle per a públic infantil. L’espectacle proposa un recorregut per la sala sense grades. Un viatge de 45 minuts a través de diferents ambients. I és que “l’escenografia és molt important! Els protagonistes són els nens i la historia que s’explica, la seva.” Tanya Beyeler apunta que és també el primer cop que venen al Lliure “el que ens proposa un repte molt gran. Estem molt agraïts per l’oportunitat!”
PROGRAMA EDUCATIU
Activitats complementàries: reflexió, diàleg i educació
La branca &acciódirecta continua impulsant accions per promoure la reflexió i el diàleg entorn a les arts escèniques més enllà dels espectacles. Amb les sessions de l’Escola de pensament propiciarà el debat al voltant de la filosofia i el teatre; aproparà públic i artistes amb el programa audiovisual Foyer/1 i organitza el workshop internacional Directors Lab Mediterranean, destinat a una vintena de joves directors i directores de diferents països, en col·laboració amb la Universitat Americana de Beirut i l’aval del Lincoln Center Theatre Directors Lab de Nova York.
El Programa educatiu és l’última peça de l’anomenada acció directa. Per als alumnes de Secundària, el Lliure col·labora amb l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona en les VIII Jornades Joves de Creació Artística i crea el projecte Escena pilot, que comptarà amb l’equip artístic format per la creadora Lali Álvarez i la pedagoga i actriu Gemma Martínez.
Ei: encara seguirem informant, eh!