El Maldà, la sala conduïda per Els Pirates, remarcant la seva particularitat de sala acollidora ha preparat una programació específica per a aquestes festes, com ja és habitual des de fa uns quants anys. La formen tres propostes que entronquen amb l’època nadalenca, tres espectacles molt diferents però amb un denominador comú: compartir amb el públic l’esperit de celebració basant-se, sobretot en la proximitat.
La primera en arribar és la pallassa, acròbata i músic Alba Sarraute, que converteix l’Otel·lo de Shakespeare en les Desvariacions d’Otel·lo, una proposta de circ i clown “en aquest espai màgic que facilita que surti proper al cabaret”, diu la creadora. S’ha programat de l’11 de desembre al 2 de gener.
El 16 de desembre tornen les exitoses Nadales, que tant ens van fer gaudir la passada temporada. Iban Beltran, Carles Pedragosa i Joseo Pedrals uneixen la seva imaginació per proposar un exercici on es busca respostes a preguntes com aquestes: Què passa, per Nadal? D’on ve la festa? Mentre ve la resposta -o no- “fem cantar i ballar el públic amb nosaltres que, a més, també fem l’imbècil. Volem mantenir l’esperit del Nadal d’una altra manera.”
Com que és el segon cop que presenten l’espectacle “hem fet els canvis mínims que aporta la vida i la història per si algú vol repetir… De fet, ja l’any passat hi havia cada dia coses noves. Va començar durant una hora i, a l’últim dia, vam arribar a les 2h30!”, recorda Pedrals. Hi seran fins al 20 de gener.
Acabem amb el retorn de Joan Vàzquez, encara que mai està gaire lluny del Maldà, amb Something’s coming, un tribut que l’artista fa al seu admirat Sondheim. Del 28 de desembre al 12 de gener.
Encara hi ha, però, una proposta musical. Les germanes Meritxell i Judit Neddermann oferiran un concert els dies 20 i 21 de desembre basat en el seu disc de Nadales Present (Satélite K, 2019.) Són set cançons catalanes i una de veneçolana, que compta amb la col·laboració d’Ahyvin i Ahylin Brino. Al disc també hi han col·laborat Ferran Savall, Mü Mbana i Aleix Tobias. Les acompanyen Arnau Figueres (percussió) i Miquel Àngel Cordero (bateria).
DESGRANEM LES NADALES TEATRALS!
Aquest dimecres ens han citat per explicar-nos amb detall aquestes propostes que pretenen una nova mirada al Nadal de la ciutat. El ‘Pirata’ Bernat Cot ens ha presentat els artistes que ens han anat explicant les seves creacions. Comencem amb les Desvariacions d’Otel·lo, una mirada fresca, propera i amorosa que el circ atorga a la història de Shakespeare apropant-lo a la cultura popular. “Els clàssics els hem avorrit, els hem engarjolat. I no és just. Shakespeare, a la seva època, feia teatre proper i d’entreteniment, malgrat que parlava de drames humans i universals”, comenta Sarraute. I continua: “M’agrada versionar els clàssics i portar a l’humor l’actitut d’Otel·lo, tan propera a la violència de gènere. La idea és buscar com curar-nos amb una tragèdia tan potent. I la manera és saber que tots som Iago, Otel·lo o Desdèmona. Intentem posar un final amb desviacions de circ, explicant-ho amb titelles, màscares, circ… i els textos de Shakespeare!” Confessa, però que “els he rimat per fer-ho més amè i els he portat al meu terreny. Veureu l’Otel·lo però amb sorpreses i… desvariacions!”
L’Alba explica el procés així: “el Pallasso plora per dintre. Totes les meves obres parteixen de coses tràgiques que em passen, sempre m’han agradat els textos seriosos, és quan de debò hi poso el cor. I m’agrada fer-ho amb públic perquè ho pots compartir. Inicialment volia fer una mena de teatre psicològic però… quan ho feia, la gent reia!”, confessa. I de cara a l’obra: “Vaig partir de la conclusió que Shakespeare ja ho tenia calculat: ell volia que improviséssim. Despersonalitza els protagonistes d’un amor impossible i els compara amb, per exemple, el Sol i la Lluna, perquè aquí cadascú té les seves interpretacions. L’Otel·lo és la Lluna i Desdèmona, molt més lluminosa, és el Sol. Iago és la Por, sempre està taladrant a l’orella!” Però la seva aportació a l’Otel·lo no acaba aquí: “També he volgut fer un tribut als fills no nascuts. Aquells fills que havíem imaginat amb parelles amb les que després hem trencat. I demanem al públic de tancar la història.”
I dit això, ens ha regalat una exclusiva d’aquelles agraden tant als periodistes: “Estem preparant una Desdèmona partint d’aquesta versió, però diferent, amb 9 personatges. S’estrenarà al Grec 2020!”
————————————————————
Pel que fa a les Nadales, és una proposta que arriba ja per segon cop de la ma de Iban Beltran, director escènic i músic, Carles Pedragosa, músic i compositor, i Josep Pedrals, poeta i rapsode. Pedrals assegura que “a més d’allò de fer cantar, balla i fer l’imbècil al públic, també aportem coses interessants. Com que es ja la segona temporada, diré que ja som uns clàssics. Hem fet canvis minúsculs!” És un espectacle farcit de gamberrades, d’absurds, de sàtira, d’escatologia i d’arguments estrambòtics. Un recital musical que planteja si realment sabem el que estem celebrant al Nadal. El punt de partida és compartir una hora cantant nadales, amb intervencions divertides i la música més festiva amb acordió, clarinet i contrabaix, que comptarà cada dia amb un convidat especial diferent. “Mirem de mantenir l’esperit de festa propi del Nadal, fugint del Nadal més comercial” comenta Iban Beltran.
Cal dir que a Nadales no hi ha mai dues funcions iguals, ja que cada nit els tres creadors improvisen magistralment segons el convidat i la participació del públic. Un show que es podrà veure els dilluns a les 21h.
————————————————————
Acabem amb Joan Vázquez que, després de l’èxit de Ciutat de Gespa, que es va poder veure la temporada passada, ara torna amb el seu aplaudit i particular tribut a Sondheim,Something’s Coming. Coincidint amb el 90è aniversari del compositor que se celebrarà aquest 2020, Vázquez ha volgut fer un homenatge a piano i veu a aquesta llegenda dels musicals de Broadway: “Sondheim és molt especial per a mi. És dels primers compositors que vaig conèixer i dels primers que vaig veure un espectacle. I es va convertir en el meu favorit! Recordo que escoltava compulsivament la seva música i això em va portar a atrevir-me a fer una cosa que no havia et mai: tocar el piano a escena.”
L’any 2006 Daniel Anglès li va proposar participar en un musical de Sondheim a La Villarroel, tocant el piano i cantant a la vegada. “Això em va fer perdre una mica la por! El meu coneixement del piano està lligat a Sonheim!” I és que “quan toco el piano tot adquireix una altra dimensió per a mi, a escena. També m’he apropat a la seva personalitat, que creia complicada, però em va sorprendre el seu sentit de l’humor. Per això, el tribut és també a la seva personalitat, a com viu l’amor i l’art. Vaja que… poder celebrar el Nadal al Maldà és una meravella!”, conclou, feliç.
————————————————————
CALENDARI
DESVARIACIONS D’OTEL·LO / D’ALBA SARRAUTE
De l’11 de desembre al 12 de gener de 2020
De dimecres a dissabte a les 20h. Diumenge a les 18h.
Recomanat a partir de 12 anys. 16€ anticipada (20€ a taquilla)
SOMETHING’S COMING. Un tribut a Sondheim / DE JOAN VÁZQUEZ
Del 26 de desembre al 12 de gener de 2020
De dijous a dissabte a les 22h. Diumenge a les 20h. 14€ anticipada (20€ a taquilla)
NADALES / IBAN BELTRAN, CARLES PEDRAGOSA, JOSEP PEDRALS
Del 16 de desembre al 20 de gener de 2020
Dilluns a les 21h. Recomanat per a totes les edats. 14€ anticipada (20€ a taquilla)
MERITXELL I JUDIT NEDDERMANN PRESENTEN CANÇONS DE NADAL
20, 21 i 22 de desembre
Divendres, dissabte i diumenge a les 19h i a les 20.30h. Dissabte i diumenge a les 11.30h i a les 13h
Més info i entrades aquí