El Teatre Auditori de Granollers presenta ‘Greta i els Trihumans’, una òpera infantil inspirada en la jove activista Greta Thunberg

03.10.2020

Author

Aquest dilluns s va presentar a Granollers l’òpera infantil Greta i els Trihumans, que es podrà veure els propers 28 i 29 de març al Teatre Auditori de Granollers. L’equip artístic del muntatge va explicar el projecte i vàrem poder veure un tast del que es veurà a l’escenari a finals de març.

Joan Vives, compositor de la música i les lletres,  ens explicava a propòsit de l’argument de l’òpera “varen descobrir que els humans parlant no s’entenien i, en canvi, cantant si i investiguen què van fer malament per acabar amb el Planeta. L’òpera no té un final, veurem com el planeta pateix per la sobrepoblació, les espècies en perill d’extinció, el malbarament de recursos… La música és eclèctica i està a prop del musical, és un llenguatge molt planer perquè ens interessava que s’entengués molt bé la història”.

Josep Vila, director del cor Veus, deia que “pel cor és una gran oportunitat pujar a escena una òpera amb tots els seus elements i sota una direcció professional. Els intèrprets tenen les edats dels personatges, es reinterpreten a ells mateixos”.

Piti Español, encarregat del llibret de l’obra, ens deia que “l’òpera explica que han quedat pocs humans a la Terra i com aquests troben un aparell, un mòbil que, casualment, era d’una tal Greta Thunberg. Veuen en aquell mòbil un diari narrat fins el fi de la civilització humana”.

Marta G. Otin, directora escènica del muntatge, comentava que “és molt important que no només cantin sinó que ens expliquin el que està passant. A escena són 104 nenes i nens. L’escenografia són ells mateixos. No volíem fer una cosa estàtica. La Greta no es va plantejar canviar el món i, tot i així, ho està fent. Si tots fóssim una mica com la Greta, imagineu-vos tot el que podríem fer. Els audiovisuals els farà Jordi Soler i Anna Estany està confeccionant el vestuari, tot ell fet amb roba reciclada. És una obra feta molt pels joves. Una obra per reinterpretar-se a ells mateixos. Si aconseguim commoure a només una persona, ja haurem canviat el món”.

Josep Mayoral, alcalde de Granollers, afirmava ahir que “hi ha poques ciutats que encarreguin obres de nova creació. Qui més m’ha fet emocionar en aquest teatre ha estat la Marta G. Otin amb el treball que ha fet amb les escoles. Per tant, estic segur que serà un espectacle ple d’emocions i amb una temàtica que ens farà reflexionar a tots. Som una ciutat singular i que el que la fa singular són projectes com aquest, gent creativa com la d’avui”.

Teresa Llobet, de l’Associació Cultural de Granollers, comentava que “aquest és un projecte educatiu i totalment inclusiu. Treballar amb les escoles es meravellós. Per als nens de les dues escoles és una oportunitat única treballar amb dos monstres com la Marta G. Otin i el Josep Vila. Més de 1600 nens i nenes de tota la comarca i també del Maresme, de 27 escoles, participaran en les 4 funcions escolars”.

Greta Thunberg, la noia sueca que ha impulsat els Fridays for Future, el moviment de nens i nenes de tot el planeta en lluita contra l’emergència climàtica, ha servit d’inspiració als creadors d’aquesta òpera infantil, una obra de rabiosa actualitat que desenvolupa una història molt emotiva amb tocs d’humor, ambientada en un món futurista, distòpic i, si no reaccionem a temps, potser inevitable. “Una òpera que porta un subtítol que deixa ben clara la seva intenció: el futur que ens (des)espera.”


SINOPSI

A principis del segle XXI, la pol·lució, el malbaratament de recursos, l’excés de població i la inconsciència van provocar una crisi climàtica que va portar la humanitat al Gran Desastre: un cataclisme ecològic de proporcions planetàries del qual molt pocs humans es van salvar.

Per no repetir el desastre, els humans que van quedar van haver de transformar-se en trihumans, unitats formades per tres antics humans, ara convertits en una sola persona. El fet de ser tres, fa que els trihumans sempre hagin de pactar per fer qualsevol cosa i això provoca bona entesa entre ells i els evita baralles i guerres. A més, per fer-ho tot més fàcil, els trihumans es comuniquen cantant, una manera molt més fluida, efectiva i agradable de comunicar-se que no a base de paraules ambigües, mentides i crits, com feien els humans.

Quan comença l’òpera som a l’any 3.333 i els trihumans han trobat en unes excavacions arqueològiques un estrany instrument que sembla que els humans feien servir per comunicar-se: un mòbil. Els seus científics han aconseguit desencriptar-lo i, gràcies a ell, han pogut estudiar com eren els humans, dels quals fins avui en sabíem molt poques coses, i què els va portar a provocar el Gran Desastre.

El mòbil trobat pertanyia a una nena humana que el va utilitzar per gravar un blog-diari explicant la seva vida i les seves impressions i pensaments sobre el món que l’envoltava. Amb la informació emmagatzemada al mòbil, els trihumans han pogut descobrir, amb sorpresa, les maneres tan peculiars de funcionar que tenien els humans. I entendre com es relacionaven, com evolucionaven, com s’enamoraven, com es reproduïen i com es barallaven. I com s’ho van fer per destruir el planeta.

La humana propietària del mòbil es deia Greta, i tot sembla indicar que podria tractar-se de Greta Thunberg, la noia sueca que va impulsar els Fridays for Future, el moviment de nens i nenes de tot el planeta en lluita contra el canvi climàtic.

L’ÒPERA D’AQUEST ANY
Greta i els Trihumans és la vuitena edició del projecte òpera infantil i és un espectacle de creació pròpia. Encarregat, ara fa gairebé dos anys, pel Teatre Auditori de Granollers, uneix en un mateix escenari l’Orquestra de Cambra de Granollers i VEUS -Cor Infantil Amics de la Unió- i més d’un centenar de nenes i nens d’escoles de la ciutat (CEIP Joan Solans i CEIP Ferrer i Guàrdia, ambdues de Granollers).

Del text i la dramatúrgia se n’ha encarregat l’escriptor i guionista Piti Español -amb més de trenta anys de carrera escrivint per a televisió, teatre i cinema- i de la música el compositor i músic Joan Vives, que han treballat amb Dagoll Dagom i La Cubana i ha escrit la música de més d’una vintena de pel·lícules i sèries de televisió.

Amb Greta i els Trihumans el Teatre Auditori de Granollers referma el seu compromís amb la sostenibilitat ambiental a través de les arts escèniques, un dels compromisos de l’equipament que acaba de rebre el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental que atorga la Generalitat de Catalunya.

El vestuari de l’espectacle està creat per Anna Estrany que treballa amb roba de segona mà, pintada. Per a l’òpera també es reaprofitaran les samarretes d’una altra òpera infantil, Alícia en el país de les meravelles, per a confeccionar el vestuari de la resta del cor.

Trobareu les entrades, aquí

PARTICIPA I VIU L’ÒPERA
ACTIVITATS PARAL·LELES

FEM PANCARTES I PARTICIPEM A L’ESPECTACLE!
Dissabte 28 i diumenge 29 de març
Vestíbul de dalt | Teatre Auditori de Granollers
17–17.45h
Activitat familiar recomanada per a nenes i nens de 3 a 12 anys

Taller creatiu d’arts plàstiques per reflexionar i crear lemes per l’emergència climàtica. El resultat del taller seran unes pancartes que, en un moment concret de l’òpera, faran interactuar el públic amb l’espectacle. També hi haurà l’oportunitat de jugar al Joc de cartes creat per Granollers en Transició, on es reflexionarà de forma didàctica sobre la quantitat d’emissions de C02 del nostre dia a dia.

Activitat gratuïta amb inscripció prèvia a www.teatreauditoridegranollers.cat (places limitades)
Organització: Granollers en Transició

RACÓ INFORMATIU “TAULA PER L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA”
Dissabte 28 i diumenge 29 de març
Vestíbul | Teatre Auditori de Granollers
17–18 h

Mostra de les principals accions que cal tenir en compte per abordar l’emergència climàtica a Granollers.

Organització: Taula per l’emergència climàtica (col·lectiu format per diverses entitats de Granollers)
Activitat gratuïta i sense inscripció

PRESENTACIÓ “ACTUAR A FAVOR DEL CLIMA: L’AVENTURA EYES”
Dissabte 28 i diumenge 29 de març
Sala Petita | Teatre Auditori de Granollers
17.15–17.45h

Presentació d’Eyes Granollers, projecte europeu de joves de entre 14 i 29 anys amb l’objectiu d’involucrar la gent jove en la transició energètica i que pugui influir en la presa de decisions polítiques. Aquest projecte també es desenvolupa a ciutats com Polònia, Bulgària, Dinamarca i França.

Organització: Eyes Granollers
Activitat gratuïta i sense inscripció.

EL PROJECTE ÒPERA INFANTIL

Cada dos anys el Teatre Auditori de Granollers i l’Orquestra de Cambra de Granollers, amb la col·laboració de l’Associació Cultural, organitzen, juntament amb el cor Veus – Cor Infantil dels Amics de la Unió, el projecte ÒPERA INFANTIL, acompanyats per solistes professionals i grups de nens i nenes d’escoles de la ciutat. Una iniciativa ambiciosa que, al llarg de les seves set edicions, s’ha anat convertint en un clàssic de la programació musical de Granollers.

L’adaptació de contes populars ha estat, fins aquest any, el fil conductor d’aquestes produccions que, en les últimes edicions, han encarregat la proposta musical i l’adaptació i dramatúrgia del text a reconeguts professionals.

L’Associació Cultural de Granollers i el Teatre Auditori duen a terme, des de fa anys, projectes culturals amb una clara voluntat educativa que volen incidir en el teixit social de la ciutat i de la comarca, obrint finestres a noves experiències escèniques i creant així, nous espectadors de teatre, música i dansa. Projectes que, a més, volen garantir i impulsar l’accés als espais culturals a tota mena de públics de la ciutat, perquè se’ls sentin seus, que és el que són, seus.

FITXA ARTÍSTICA

Orquestra de Cambra de Granollers (Corrado Bolsi, director)
Veus – Cor Infantil Amics de la Unió (Josep Vila Jover, director)
Petits Cantors Amics de la Unió (Marta Dosaiguas Guifré Canadell, directors)
Cor d’alumnes de 4t del CEIP Joan Solans de Granollers (Carles Ridao, director)
Cor d’alumnes de 4t del CEIP Ferrer i Guàrdia de Granollers (Judith Andújar, directora)

Una producció organitzada per Teatre Auditori de Granollers, Orquestra de Cambra de Granollers, Amics de la Unió, Fundació Associació Cultural de Granollers i Ajuntament de Granollers.

Llibret: Piti Español i Joan Vives
Música i lletres: Joan Vives
Direcció musical: Josep Vila Jover
Direcció escènica: Marta G. Otín
Vestuari: Anna Estrany
Vídeocreació: Albert Solé Quintana
Ajudant direcció escènica: Maria Castillo
Il·lustració: Job Vives

Author