Julio Manrique obre la primera temporada al capdavant del Teatre Lliure dirigint La gavina, d‘Anton Txékhov; un espectacle que parla d’art, d’amor i de generacions enfrontades. Protagonitzat per Daniela Brown, Nil Cardoner, Cristina Genebat, David Selvas i David Verdaguer, es podrà veure: del 3 d’octubre al 3 de novembre a la Sala Fabià Puigserver de Montjuïc.
La gavina és considerada la peça fundacional del drama modern. Manrique, juntament amb Marc Artigau i Genebat; n’han fet una nova versió amb la mirada posada en el present; entenent l’obra de Txékhov des del món que habitem i compartim ara.
L’obra comença quan una nit d’estiu, a la vora d’un llac, esclata el conflicte entre allò nou i allò vell; en el món de l’art. S’hi enfronten generacions diferents: uns volen canviar les coses, acabar amb el que s’ha fet fins al moment en el territori de l’art; i començar alguna cosa nova. D’altres s’hi resisteixen perquè es fan grans. “És una funció que parla de teatre; i segurament pot ser una bona manera de començar un cicle nou al Lliure”, explica Manrique.
El muntatge parla també d’amor, de desig, d’esperança i desesperança, de compassió i crueltat, amb uns personatges de mirada ferida; que, al costat de Brown, Cardoner, Genebat, Selvas i Verdaguer, també interpreten: Marc Bosch, Adeline Flaun, Clara de Ramon Xavier Ricart i Andrew Tarbet.
L’espai escènic, que signa Lluc Castells, parteix d’un dels elements simbòlics de l’obra: el llac, amb els seus reflexos i l’enigma del que amaga al fons. “Volíem trobar una manera d’explicar el llac que no fos realista, que fos abstracta, poètica, emocionant”, explica Manrique. A partir d’aquesta idea, han desplegat un espai que té part de quotidià i part de dimensió onírica; en el qual el públic i els intèrprets es relacionen d’una manera molt propera.
Els intèrprets no es vestiran cada dia amb el mateix vestuari. Alejandro Andújar es va fixar en la quotidianitat dels personatges de Txékhov i va proposar un sistema d’armaris: en què cada intèrpret té marge per triar quin vestuari posar-se a cada funció, d’entre una selecció prèvia. La proposta d’allunyar-se d’un paisatge de figurins fix ha permès generar un procés de treball molt viu. “De sobte, s’ajunta tot: mentre treballem la il·luminació del Jaume Ventura, el so del Damien Bazin, el vídeo del Francesc Isern o la caracterització de la Núria Llunell; també discutim amb l’actor en relació amb el vestuari que s’ha posat i l’escena que estem assajant”, explica Manrique.
Amb l’estrena de La gavina s’inauguren també les Opening Nights, unes sessions de DJs en col·laboració amb Embassa’t –el festival de música independent del Vallès–; que tindran lloc després de les estrenes de la Sala Fabià Puigserver. El dijous 03/10 punxarà Lucient, un dels cervells de Lapsus i l’A&R del renovat segell CEE; amb 20 anys de trajectòria a les principals sales i festivals del país.
Paral·lelament a l’exhibició del muntatge, s’han programat dues activitats: el 08/10 el filòsof i assagista Josep Maria Esquirol conduirà el primer In situ: en el qual convidarà els espectadors a ocupar l’escenari per compartir com alguns dels textos de Txékhov: han estat especialment inspiradors per a la filosofia que intenta articular; i el 24/10 la guionista i periodista Anna Guitart moderarà el col·loqui postfunció.