Del 12 de gener al 4 de febrer es representa al Teatre Tantarantana l’espectacle Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig, una creació de Laura Vila Kremer (autoria i interpretació); Raquel Loscos (autoria, direcció i dramatúrgia) i Víctor Ramírez Tur (autoria, direcció i dramatúrgia). L’estrena oficial se celebrarà el dimecres 17 de gener.
<Avui, davant de les vostres pupil·les al·lucinades i la vostra fascinació aterrida, podreu veure una hermafrodita>>. Així de contundent és el punt de partida d’aquest espectacle que, amb eines del teatre documental; l’autoficció i el reality show passat de voltes, parla de la vivència de les intersexualitats en primera persona.
Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig rastreja l’evolució del mite de l’hermafrodita des de la llegenda arcaica fins a les persones que l’encarnen en l’actualitat; i posa èmfasi en com canvia la història quan ens fem les narradores de la nostra pròpia diferència.
La peça, amb perspectiva feminista i en aliança amb una forta xarxa LGTBI, parteix de: la vivència personal d’una de les seves creadores. Però s’ha nodrit també de les històries de vida de la vintena de persones que van contestar: la crida que el col·lectiu responsable de l’espectacle va fer a les seves xarxes socials. S’invoca així, per primera vegada, una polifonia de veus i experiències intersex en escena, amb l’objectiu d’explicar, visibilitzar i celebrar: la diversitat corporal i sexual en general, i les intersexualitats en particular: totes aquelles anatomies que presenten naturalment combinacions de: característiques sexuals —cromosomes, hormones, genitals interns i externs— que no encaixen en la noció binària de femella/dona i mascle/home; i que han estat clínicament patologitzades i socialment estigmatitzades.
En paraules de les responsables de l’obra: << Visibilitzant i explicant la realitat de les persones intersexuals avancem cap a la conquesta dels drets a la integritat; al plaer i a la reproducció de la comunitat LGTBI; alhora que ens apropem a les persones desvinculades dels activismes queer per tal que descobreixin l’existència de les intersexualitats; i comprenguin que aquests cossos són possibles i desitjables, qüestionant-se també el propi sistema sexe-gènere >>.
Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig és un espectacle del Col·lectiu Que no salga de aquí, i compta amb el disseny visual de Carme Gomila, el disseny sonor d’Aurora Bauzà; i el disseny d’escenografia d’Oriol Corral i Xesca Salvà.
Aquesta és una producció que ha estat guardonada amb el premi de Noves tendències als premis de la: Crítica de Barcelona 2022 i és un dels projectes de la residència artística de temporada 20-21 del Tantarantana en col·laboració de Fira Tàrrega, que s’emmarca dins el Programa de suport a la creació que desenvolupa el teatre des del 2014.
El Tantarantana oferirà dues funcions accessibles el dissabte 3 i el diumenga 4 de febrer, que comptaran amb: Llengua de signes catalana, subtitulació, bucle magnètic, so amplificat i audiodescripció.
