Un any més, la companyia Els Pirates Teatre diu que s’enyoren de Shakespeare i s’animen a tornar a portar al teatre El somni d’una nit d’estiu -del que n’han fet una versió musical- aquest cop a l’Escenari Joan Brossa, on ja la van portar també la passada temporada. Però agrada! L’estrenen el 3 d’octubre.
La companyia ha escollit aquesta peça perquè “ens presenta un Shakespeare no tràgic, amb final feliç i la grandesa d’un text terriblement atractiu. Volem que el públic tingui la sensació que Shakespeare va escriure el Somni per a ells”, apunta Ricard Farré, un dels actors. L’interpreta un equip de 7 actors/actrius (Laura Aubert, Núria Cuyàs, Ricard Farré, Ariadna Pastor, Laura Pau, Lluna Pindado. Àlvar Triay). Cada un dels set actors es desdobla en tres o quatre personatges en una posada en escena “aparentment senzilla , amb instruments musicals i petites i divertides coreografies.” La direcció és de Adrià Aubert. L’adaptació l’han fet a quatre mans el mateix Adrià i l’Ariadna Pastor.
El somni d’una nit d’estiu és una de les peces més oníriques de Shakespeare. “Té tantes capes, que costa fins i tot reconèixer-hi el gènere. Possiblement es va estrenar originalment per a un casament, i té una gran diversitat de gèneres, de músiques i de personatges. Hem optat per tirar-ho cap a la festa, donant especial rellevància al codi i al to.” La companyia aconsegueix crear un món singular “on l’ espai, el vestuari, la llum, -marca de la casa- són determinants per aconseguir una interpretació més vital de l’obra de Shakespeare. Uns elements que transformen els pensaments més foscos en l’alegria de viure “, exposa l’Adrià.
LA COMPANYIA PARLA DE L’ARGUMENT
Al Somni d’una nit d’estiu hi ha una mica de tot. Un dels aspectes més sorprenents és la barreja eclèctica de personatges: Teseu i Hipòlita, provinents de la llegenda clàssica; Oberon, extret dels relats llegendaris celtes; Titània, nom que dóna Ovidi a la deessa Diana; la companyia d’artesans, personatges provinents del teatre popular anglès; les fades, follets, etc, una estranya mescla de personatges llegendaris; Puck, follet del folklore anglosaxó; i per acabar uns enamorats que poden ser de qualsevol lloc i època.
Tots ells conviuen en un text que mescla la comèdia més popular amb una poesia fosca que arriba a nivells de crueltat elevats, que acaba amb un final feliç no exempt d’una certa amargor. I és que Shakespeare aconsegueix sempre, gràcies a una certa profunditat en el caràcter i accions dels seus personatges i situacions, que l’espectador reflexioni sobre allò que veu. I més enllà de la reflexió, aconsegueix que l’espectador pugui identificar-se amb allò que veu, i per tant, ho pugui arribar a viure.
La grandesa del text, i allò que el fa terriblement atractiu, és com, a partir de tots aquests ingredients (sumats a un vers impecable, trames còmiques divertidíssimes i trames d’un món màgic profundament espirituals i dramàtiques), Shakespeare aconsegueix crear un món propi on la línia entre somni i realitat queda totalment desdibuixada
Adrià Aubert considera que representar aquesta obra tal com està escrita seria difícil d’entendre al segle XXI. “Hem de traduir el text al què volia dir l’autor en cada rèplica”.Per això, l’han situada al món actual, amb dues parelles formades per tres noies i un noi, on no es permet el casament de les noies. I afegeix: “Sovint els somnis que més recordem són aquells que ens trasbalsen, els que ens inquieten, els que no ens deixen indiferents, els que fins i tot ens fan modificar la percepció que abans teníem de la realitat. El Somni d’una nit d’estiu és un d’aquests somnis. El més apassionat, canalla, absurd i inquietant que va tenir Shakespeare.”
LA TRAJECTÒRIA D’ELS PIRATES TEATRE
Els Pirates Teatre és una de les companyies joves més antigues de la nostra ciutat, l’any 2016 va celebrar els 15 anys de la companyia. Neix a Barcelona l’any 2001 i des de llavors ja suma un total de 28 espectacles entre els quals destaquen Sing Song Swing, Ronda naval sota la boira o Nit de reis, entre d’altres.
Des de desembre de 2013 porta la gestió d’El Maldà. El seu teatre, que es mou entre la revisió de clàssics i l’essència del cabaret, manté sempre forts vincles amb la música i proximitat amb el públic. Formada per catorze persones de diferents disciplines, com dramatúrgia, interpretació, escenografia, vestuari, producció, dansa i música, els seus membres sempre han compartit les ganes de crear i jugar sobre l’escenari.