Escena Germinal, el festival rural d’arts en viu del Camp de Tarragona, celebrarà la seva 2a. edició entre el 20 i el 28 de juliol, consolidant-se com una cita artística obligatòria al territori; després que la prova pilot celebrada l’any passat rebés una excel·lent acollida pel públic de la zona.
La directora i el director del festival, Júlia Simó Puyo i Marc Chornet Artells acompanyats per la directora dels: Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat, Lurdes Malgrat, han presentat avui la programació del festival; que tindrà lloc als municipis d’Alcover, El Pla de Santa Maria, La Selva del Camp i Cabra del Camp; amb la intenció d’expandir-se a més localitats tarragonines en les pròximes edicions.
Escena Germinal, però, no és un festival d’arts escèniques convencional, és molt més. La cita pretén crear experiències lúdiques i sensorials al públic de la zona perquè gaudeixi d’espectacles de: teatre, música i dansa en un entorn rural, envoltat de natura i de paisatges poètics i vibrants.
La música, la dansa, les performances i les representacions teatrals d’artistes locals i internacionals no tindran lloc en indrets convencionals: sinó que durant dos caps de setmana els assistents viuran vetllades de cultura en espais a l’aire lliure; que poden prendre forma de passejades divulgatives i anar acompanyades del tast de productes de proximitat.
Precisament per aquesta voluntat de connectar art, públic i natura; el festival manté el compromís amb què va néixer l’any passat d’aposta ferma per la sostenibilitat; permetent que els creadors i el públic interactuïn d’una manera respectuosa, sostenible i en harmonia amb l’entorn que els envolta.
La programació del festival ha estat pensada per anar molt més enllà d’un cartell habitual de teatre i dansa; per endinsar-se en una oferta que té molt en compte els processos creatius dels artistes; en comunió amb l’espai i la comunitat circumdant.
Programació allunyada dels cartells convencionals
Dies 20 – 21 de juliol
El primer dia del festival (dissabte, 20 de juliol) arrencarà amb una jornada dedicada al vi que tindrà lloc al: Celler Mas Vicenç. Allà es maridaran diversos vins del celler, mentre es gaudeixen dels següents espectacles:
Passeig escènic: Suite de la Terra i el Vi. Aleix Cort, Gerard Marsal i Neus Pàmies. La Suite de la terra i el vi està formada per un conjunt de set peces de música i paraules; amb color mediterrani que segueixen el cicle del creixement de les vinyes fins als cups.
Teatre Performance. Ignacio Tamagno (Argentina): Proyecto Migrante. Una creació en constant estat de transició que assumeix la migració com a procediment propi. Sobre la base d’un text mare i una sèrie d’elements recurrents, l’obra desenvolupa un muntatge específic a cada lloc nou. https://www.ignaciotamagno.com…
Dansa. Pol Jiménez: Lo faunal. En aquest solo, el ballarí Pol Jiménez encarna la figura mitològica del Faune; i per fer-ho s’inspira en la representació de Faune de la dansa clàssica de Nijinski.
El diumenge 21 de juliol es representarà a la ruta de les barraques de pedra seca “Paisatges de la memòria”: una experiència d’art comunitari que es durà a terme al Pla de Santa Maria i on els artistes faran: una creació amb els usuaris de Mas Mahanaim (menors no acompanyats), guiats per Omar Moran (Xile); i la companyia Monte Isla.
Dies 23- 25 de juliol
El dimarts 23 tindrà lloc una vetllada al claustre del Convent de les Arts. En l’any del centenari del naixament de Vicent Andrés Estellés, Marina Alegre teatralitza el mític poema Coral Romput; transformant-lo en un commovedor monòleg dramàtic.
El dijous 25 de juliol serà temps de Lucrècies i Quartets. De la mà del quartet de corda de la poeta del Camp de Tarragona Glòria Coll; descobrirem un repertori desconegut a base de peces del classicisme català; mentre el dramaturg Albert Mestres intercala fragments de textos literaris que fan evident la importància i popularitat del mite de: Lucrècia a la Catalunya del s.XVIII.
Dies 26 – 27 – 28 de juliol
El divendres 26 de juliol, al Mas del Víctor de la Cooperativa de la Selva del Camp, hi tindrà lloc: una jornada culinària dedicada a l’avellana que permetrà al públic consumir diverses varietats del conreu de l’avellana; mentre gaudeix dels espectacles següents:
Passeig escènic: a través del conreu de l’avellana i de la mà del Projecte Ingenu i Enric Garcia; s’animarà als assistents a desxifrar en clau local la sostenibilitat i la resiliència: com a vies per combatre el canvi climàtic.
Dansa-teatre. Roberto G. Alonso: A mí no me escribió Tennesse Williams. Una dona explica amb hipèrboles sentimentals les recances i desil·lusions que l’han convertit en la persona que és ara. Una peça amb dramatúrgia de Marc Rosich que fa incursions en la dansa, el teatre gestual, el text clàssic; el playback, la cançó en directe i la performance, buscant la proximitat amb el públic en un escenari no convencional.
Circ: Clara Poch. Lady Panda. Espectacle que neix com a metàfora per explorar l’abisme de les polaritats humanes, la confusió social; i l’impacte del pas dels anys a través del circ, la música en viu, el cant i la dansa.
El dissabte 27 el festival proposa un vespre familiar als camps d’oliveres El Carpi. La cita estarà dedicada a l’oli i el públic podrá tastar pa amb oli i, potser, xocolata.
Dansa. Silverdrops dansa: Terra. Treballant a partir de les arrels, de la tradició i de la vida; tres ballarines recreen escenaris i situacions que fascinaran infants i adults. Terra és un treball de dansa contemporània, una anàlisi exhaustiu del moviment de les ballarines que interactuen amb diversos elements: que converteixen la peça en un experiment visual molt estimulant.
Performance. Moon Ribas i Quim Giron: Ramat Simfònic. Espectacle a l’aire lliure que convida el públic a pasturar amb la Moon Ribas i en Quim Girón; pastors i intèrprets de la peça. Cada persona del públic porta un altaveu com si es tractés d’un esquellot electrònic, de manera que: el so de l’espectacle està en constant moviment gràcies al moviment dels espectadors que, juntament amb els intèrprets: formen i deformen coreografies per a cada escena.
El diumenge 28 gaudirem de la gran vetllada de clausura a Alcover i Convent de les Arts. En aquesta vetllada tindran lloc dos espectacles de gran prestigi (multipremiats) i es recuperaran alguns tastos dels productes del territori; que han servit de fil conductor del festival.
Passeig escènic: Un passeig amb Enric Garcia i personalitats del territori mentre el públic gaudeix d’una conversa sobre la importància de l’art; com a motor constructor del relat d’un “lloc” que pretén ser “comunitat”.
Performance Itinerant. Llum de fideu: Sfumato. L’espectacle és una reflexió poètica, itinerant i immersiva sobre les relacions que establim amb altres espècies a l’espai públic. Un viatge que busca difuminar els nostres límits com a humans, obrint escletxes per on puguin començar a circular: noves simpaties, cures i solidaritats.
Teatre. El pont flotant: Eclipsi Total. Espectacle que ha recollit nombrosos premis: Millor autoria teatral als Premis MAX 2023; Millor espectacle de teatre i Millor il·luminació als Premis IVC 2022; Premi del públic al festival Fiot 2022; Premi a la contribució teatral als Premis Turia 2022. L’obra ens interpel·la sobre qüstions fonamentals de l’existència humana com la consciència de la mort, amb un proposta impregnada d’humor. Un exercici escènic que intenta relativitzar la vida.
Lloc web d’Escena Germinal: https://escenagerminal.myportf