Com ja us vàrem avançar en aquesta noticia amb motiu del 30è aniversari de la mort de Samuel Beckett i de l’obertura de la Sala Beckett a Barcelona, la Sala produeix per primera vegada l’emblemàtic text de l’autor que li va donar nom Esperant Godot, una de les obres cabdals de la literatura dramàtica contemporània.
Els protagonistes, Vladimir i Estragó, al costat d’un arbre, esperen que arribi Godot. Una situació escènica que forma part del cànon de l’imaginari teatral universal, en una obra, catalogada com a cabdal del teatre de l’absurd i que ha donat lloc a nombroses interpretacions sobre el significat de l’existència humana.
La nova versió que es du a escena ha comptat amb la traducció de Josep Pedrals, que actualitza la canònica de Joan Oliver, i ha perdut el “Tot” del títol. L’espectacle, dirigit per Ferran Utzet, es podrà veure fins al 4 de gener, i compta amb Nao Albet i Pol López com a Vladimir i Estragó, que “van vestits amb roba atrotinada per donar un cert aire de western”, explica el director. El repartiment es completa amb Aitor Galisteo–Rocher i Blai Juanet Sanagustin com a Pozzo i Lucky, i a més a més, el Noi serà interpretat per dos nens de 10 i 11 anys que s’alternaran en les funcions: Martí Moreno i Eric Seijo.
Ferrat Utzet assegura que “és una obra que no es pot improvisar. És una metàfora flotant! Hem buscat intèrprets joves, de qualitats interpretatives molt diferents, que no van veure les versions més clàssiques. Beckett ja posa personatges que reaccionen de maneres diferents…”
S’ha comentat que Beckett va deixar escrit que sempre s’havia de fer amb homes i que Lluís Pasqual va gosar canviar-ho, incorporant l’Anna Lizaran. Però sembla que als hereus no els va agradar el canvi. Reposar l’obra ara “és interessant perquè provoca preguntes sobre el feminisme, l’Internet i les comunicacions ràpides … I a més, forma part d’un motiu de celebració!
ESPERANT GODOT
Del 27 de novembre al 4 de gener del 2020.
SALA DE BAIX
Però no espereu gaire, eh, que són uns cracks!
Properes activitats del cicle Samuel Beckett
El 28 de novembre tindrà lloc a la Beckett la lectura dramatitzada Enterrando a Dodot, de Pablo Macho, que defineix la proposta com “no una versió moderna d’Esperant Godot, però sí inspirada en la sensació d’estancament dels seus personatges, els seus diàlegs repetitius i, a primera vista, insubstancials, però carregats de reflexions subjacents, soterrades”.
El cicle també ha impulsat Textos per no res, escenes de diversos dramaturgs catalans als quals se’ls ha demanat escriure una escena inspirada en Samuel Beckett. Els dies 4, 11 i 18 de desembre es podran escoltar les propostes de Marc Artigau, Lara Díez, Denise Duncan, Josep Maria Miró, Iván Morales, Marc Rosich, Marilia Samper, Mercè Sarrias i Victoria Szpunberg. La proposta ha estat coordinada per Llàtzer Garcia.
Un dels recitals del festival Alcools també estarà dedicat a Beckett i s’inclou dins del cicle: Aina Clotet i Jordi Oriol recitaran Poemes i mirlitonades, un recull de textos de Beckett escrits en francès abans de 1940 (els poemes) i d’altres forjats a finals dels anys 70 (les mirlitonades). La poesia de Beckett es podrà sentir el 10 de desembre a la Sala de baix.
Finalment, tancarà el cicle la mostra del Laboratori Catàstrofes, projecte en què un grup d’actors/creadors estan treballant a partir de l’obra de Samuel Beckett, centrant-se especialment en les peces per ràdio i televisió. La proposta és dirigida per Llàtzer Garcia i es podrà veure el 10, 11 i 12 de gener.
A més a més, del 27 de gener a l’1 de febrer, Ferran Utzet proposa un curs d’interpretació centrat en l’obra de Samuel Beckett que durà per títol Esgotament i lluita (Entrenament actoral a partir de l’obra de Samuel Beckett).