Entre el 8 i el 21 de juliol el municipi de Deltebre es convertirà en l’epicentre de les arts del moviment gràcies a la 15a edició del Festival Deltebre Dansa. Durant dues setmanes la cita oferirà 48 espectacles de dansa i circ contemporani d’alt nivell i d’arreu del món a diferents espais de la població, situada al bell mig d’un territori natural excepcional com és el Parc Natural del Delta de l’Ebre. 

En aquesta edició es podran veure propostes de dansa i circ d’avantguarda molt diferents tant a escala nacional com internacional. Destaquen els espectacles de la premiada companyia canadenca de circ Barco de Circus Companyla bailaora i coreògrafa Rocío Molina, la parella grega-moçambiquesa de dansa Linda Kapetanea i Edivaldo Ernesto o la companyia de circ francesa La Contrebande.

A més dels espectacles, el festival reunirà també més de 150 professionals de la dansa i circ contemporani provinents de més d’una quarentena de països, que cada any es desplacen fins a la capital del Delta de l’Ebre per rebre classes de grans referents de la dansa. En aquesta ocasió el festival compta amb 26 professors entre els quals destaquen el belga Tomislav English o el veneçolà David Zambrano.

Sota la direcció artística de Roberto Olivan, el festival -que va començar amb només 12 assistents i 5 professors- s’ha consolidat com una Meca de les arts escèniques que ofereix la possibilitat de generar un intercanvi cultural i integració entre el paisatge, el moviment i les persones. Avui en dia és una de les fites culturals més insòlites i destacades del sud d’Europa on ballarins de tot el món tenen l’oportunitat de submergir-se durant 15 dies en les arts del moviment i d’experimentar llenguatges molt diferents en un mateix espai.

“Deltebre Dansa és una cita extraordinària, és l’únic festival que conec que realment celebra el moviment. En un moment en què la tecnologia està substituint el moviment físic, és una oportunitat única per gaudir, aprendre, créixer i explicar històries des de la dansa”Akram Khan, professor del Festival Deltebre Dansa 2017.


AVANÇAMENT DE LA PROGRAMACIÓ

Russian bar, Barcode Circus Company
La premiada companyia de circ canadenca presenta un espectacle on els elements tècnics del circ es combinen perfectament amb la dramatúrgia de l’obra i serveixen per impulsar el tema cap endavant, desenvolupant, així, un llenguatge acrobàtic diferent que subratlla la marca única del col·lectiu Barcode. Peça finalista al programa francès Got Talent 2016.

Impulso, Compañía Rocío Molina
Rocío Molina és un dels màxims exponents actuals del flamenc contemporani. Molina investiga nous camins desconeguts que sorgeixen gràcies a un context singular i una relació renovada amb el públic. Impulso és la investigació prèvia que Rocío Molina realitza abans de produir cada nou espectacle. Improvisar en un museu, a la vora del riu o el mar o en una església. Aquests experiments es nodreixen de l’intercanvi artístic. En aquesta ocasió, el laboratori de Rocío rebrà a l’artista Rosalba Torres.

Half The Truth, Linda Kapetanea i Edivaldo Ernesto
La parella grega-moçambiquesa Linda Kapetanea i Edivaldo Ernesto estrenen a Deltebre l’espectacle de dansa contemporània Half The Truth. Una peça on es mostra el virtuosisme dels moviments i la capacitat d’expressar emocions a través de la dansa.

Do Not Disturb. No Molestar, Vaivén Circo
La companyia de circ de Granada ens presenta una peça que ens trasllada a un dia de treball quotidià a qualsevol fàbrica de principis del segle XX. Quatre personatges únics, dissenyats per provocar tota mena de sentiments en el públic. Sentiments que només sorgeixen quan ens veiem reflectits en ells. Se superaran els límits del risc, de l’absurd i també de la tendresa.

Bal Trap, La Contrebande
La companyia francesa de circ La Contrebande presenta un joc viu de 30 minuts, on sis acròbates juguen amb malabars i tot allò que els envolta. Juga amb el perill. Es confia en el fet que el grup estigui atent els uns dels altres. Cada personalitat és diferent.

V Nit Solidària i del Circ
El Festival Deltebre Dansa celebra enguany la 5a edició d’aquesta nit tan esperada, on el circ contemporani i la solidaritat es donen de la mà. La mestra de cerimònies de la vetllada serà la pallassa catalana Alba Sarraute, qui donarà pas a diverses propostes on el circ contemporani serà el principal protagonista. I sobre aquest fons de disciplines variades, tindrà lloc l’anual recollida solidària d’aliments que organitza el Festival. La campanya s’iniciarà a les 20 h, i tothom que vulgui hi pot participar amb la donació d’aliments de llarga duració i productes d’higiene personal.

II Circuit Deltebre, atracció natural
Després de l’èxit de la primera edició, torna el Circuit Deltebre, atracció natural; maridatge perfecte per als amants de les arts escèniques i de la natura. Aquesta iniciativa, que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Deltebre, consisteix en una ruta amb diverses propostes artístiques que tenen lloc enmig de paisatges únics del Delta de l’Ebre. La segona edició del circuit comptarà amb fins a 13 propostes artístiques que es podran consultar a la pàgina web oficial del Festival Deltebre Dansa.

FORMACIÓ DE PROFESSIONALS
Prop de 150 professionals de la dansa i del circ contemporanis de més d’una quarantena de països es desplacen cada any fins a Deltebre per rebre formació de profes­sors de prestigi internacional a través d’una àmplia varietat de tallers. Enguany el festival compta amb 26 professors entre els quals destaquen la catalana Lali Ayguadé, la parella Rootlessrootformada per la grega  Linda Kapetanea i l’eslovac Jozef Frucek, el belga Tomislav English o el veneçolà David Zambrano.

Lali Ayguadé
Lali Ayguadé és una ballarina i coreògrafa catalana. Des del 2013, és directora de la seva companyia, Lali Ayguadé, amb la qual ha creat produccions de gran format com ara Kokoro i lu an Mi. Ayguadé ha treballat amb Akram Khan, Hofesh Shechter, Baro d’Evel, Roberto Olivan i Marcos Morau, entre d’altres.Rootlessroot
El 2006, Linda (Grècia) i Jozef (Eslovàquia) formen Rootlessroot com a vehicle per crear les seves pròpies produccions i vessant d’ensenyament. Així mateix, han desenvolupat Fighting Monkey Practice a través d’una profunda recerca sobre l’anàlisi del moviment i amb l’objectiu d’entendre els principis del moviment humà i el procés d’envelliment.

Tomislav English
La pràctica personal de Tomislav (Bèlgica) neix dels seus estudis en Neurociència de l’Esport i la recerca sota els ensenyaments dels mestres Tae Yong Lee, Linda Kapetanea i Jozef Frucek, Cameron Shayne, David Zambrano, entre molts d’altres.

David Zambrano
David Zambrano (Veneçuela) ha estat una figura destacada en la comunitat internacional de la dansa. La seva passió per l’intercanvi cultural té una clara influència en el seu treball.

15 ANYS DE DELTEBRE DANSA,  MOVIMENT AL COR DEL DELTA DE L’EBRE

Festival Deltebre Dansa

El festival va començar l’any 2005, quan el ballarí, coreògraf i Premi Nacional de Cultura 2014, Roberto Olivan va crear un petit taller de dansa contemporània i va iniciar el que avui en dia ha esdevingut un gran projecte artístic, cultural i pedagògic. L’objectiu d’Olivan, que va haver de marxar a l’estranger per formar-se, era fer més accessibles les arts escèniques a tothom i donar als ballarins la possibilitat de desenvolupar les seves trajectòries professionals a Catalunya.

Després de 15 anys, el Festival Deltebre Dansa s’ha consolidat com un dels referents del sector de les arts escèniques, tant a escala nacional com internacional. Al llarg de tots aquests anys, aquest projecte de gran escala ha acollit 648 artistes271 espectacles, més de 83.000 espectadors1.960 participants professionals, 2.100 participants d’iniciació85 docents178 tallers per a professionals i 40 tallers d’iniciació.

Tot aquest esforç ha estat valorat i reconegut tant nacionalment com internacionalment. El Festival Deltebre Dansa ha estat reconegut amb el Segell Festival EFFE, des del 2015, per l’Associació Europea de Festivals. Valorat com el millor projecte cultural de Catalunya 2015, 2016, 2017 i 2018 pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Reconegut com un dels 25 exemples més rellevants de dansa per European Dancehouse Network. Així mateix, el Festival també ha fet la volta al món gràcies a la seva trilogia de documentals: La ciutat efímera (2012), La petita revolució (2013) i El viatge (2014).

Deltebre està situat en un paratge natural idíl·lic, en ple Parc Natural del Delta de l’Ebre. Durant el festival, la natura, la gastronomia i les tradicions es conjuguen amb les arts del moviment per oferir una experiència intensa, lúdica i singular.  A més de veure propostes de dansa i circ contemporani d’alta qualitat, el patrimoni natural que envolta Deltebre permet combinar els vespres culturals amb altres activitats diürnes com passejades a cavall, fer caiac per l’Ebre, banyar-se a la desembocadura o delectar-se amb la gastronomia local.

ABONAMENTS

Entre les principals novetats d’aquest any destaca la incorporació d’un sistema d’abonaments que permetrà al públic gaudir de tots els espectacles que tinguin lloc a la Carpa Deltebre Dansa, l’escenari principal del festival. Els abonaments tindran un preu de 50€ i es podran adquirir a partir del 22 de maig amb un descompte del 20%. D’altra banda, a partir del mateix 1 de juny es podran comprar les entrades diàries, a 5€ per persona i nit. Tant els abonaments com les entrades individuals es podran adquirir a través de la pàgina web oficial www.deltebredansa.cat.

Author