La Sala Beckett comença demà la seva 4a temporada a la nova seu del Poblenou. I dic nova seu, perquè Toni Casares, director artístic de la Sala, ens ha promès que “és l’últim cop que ho diem. A partir d’ara serà la Sala Beckett i prou!” Ho va dir aquest divendres, a la presentació de la Temporada 2018/19 als mitjans.
Una temporada que comença demà dia 2 amb la conferència inaugural Els usos polítics de la por, a càrrec de Marina Garcés, a les 19 h. I ja passa a la primera estrena, el dia 3: l’espectacle Blues, de Sergi Pompermayer, amb direcció de Norbert Martínez. Però aquesta us l’explicarem en una notícia apart per donar-li més visibilitat, així com també us parlarem de Ofici de Tenebres, de Joan Rusiñol, amb direcció de Joan Anguera, que s’estrena el mateix dia 3.
La nova Temporada tindrà dos cicles temàtics, quatre produccions pròpies, tres coproduccions, una nova línia de teatre familiar i amb la vessant formativa de l’Obrador, que només aquesta tardor proposa gairebé una vintena de cursos de dramatúrgia i interpretació. Sense oblidar el suport a l’autoria i a la creació contemporània que la Beckett ofereix amb les residències i els laboratoris de creació.
LES COMPANYIES RESIDENTS
Casares ha dit també que la Beckett tindrà enguany tres companyies residents: La Ruta 40, Les Impuxibles i La Calorica. La Ruta 40 “perquè és una companya d’actors”; Les Impuxibles “perquè són dues germanes, l’Ariadna i la Clara Peya, que han sabut trobar el seu propi llenguatge que posa en contacte la música i el moviment amb altres llenguatges.” I La Calòrica “perquè són un grup d’amics que s’ajunten per fer el que els agrada. “
La Ruta 40, presentarà Una lluita constant dirigida per Carlota Subirós, que reflexiona sobre l’activisme polític. L’interpreten Alberto Díaz, Albert Prat, Alba Pujol i Maria Ribera. Es podrà veure del 14 de novembre al 8 de desembre. Subirós ha explicat que “encara estem en plena recerca. Com que som una companyia d’actors, ens hem donat un espai per a la investigació. “ Han investigat temps passats, les dures lluites que s’han anat produint, les mobilitzacions… “tot el que ha començat a partir de la idea de fer un món millor des del 1968 en clau política.” Encara estan acabant de donar-li la forma en què ho portaran a escena.
Les Impuxibles, que investiguen el Transtorn Obsessiu Compulsiu a la seva obra Suite Toc núm. 6, diuen que “treballem una barreja de llenguatges i ens agrada ajuntar creadores diferents per ampliar el nostre univers. Estem molt il•lusionades per treballar aquí, en Residència, que la Beckett hagi apostat pr nosaltres. Gràcies!”, diu l’Ariadna Peya. I continua: “Suite Toc núm 6 segueix la nostra línia de obrir preguntes. El TOC és un patiment mental que la meva germana Clara pateix i ens acompanya de tota la vida. Hem fet un treball amb persones diferents i diferents diagnòstics de patiment.” Mentre l’Ariadna parlava, una persona ho anava traduint al llenguatge de signes: “Volem que la cultura arribi a tothom i la farem accessible a les persones sordes.” Compten amb la col•laboració de Marta Velasco i Judit Pujol.
Finalment, La Calòrica farà una adaptació de l’obra d’Aristòfanes Els ocells, que han titulat #3 El director, Israel Solà, exposa que “som un grup de 8 persones que sempre volem fer creacions originals. I aquest cop volem parlar dels ocells, perquè ens va semblar que connecten bé amb La Calòrica! És un projecte de reinterpretació, però del que en surt un text completament nou i parla de dos personatges que fugen d’un lloc impossible i munten una ciutat amb ocells. Ens estem situant entre Copi i els Monty Phyton i intentem traspassar els límits de la narració.” S’estrenarà el 2 de maig.
VICTORIA SZPUNBERG, AUTORA RESIDENT
La Beckett també té una directora resident i enguany el càrrec recau sobre Victoria Szpunberg, que pren el relleu de Clàudia Cedó i Marilia Samper. La Victoria es compromet a escriure un nou text i la Beckett a estrenar-lo i a reposar una obra seva que, en aquesta ocasió serà La marca preferida de las hermanas Clausman , tot i que haurem d’esperar al mes de juny (del 5 al 16). A més, s’incorpora com a dramaturga i assessora de l’equip artístic del teatre.
I PER PRIMER COP, TEATRE FAMILIAR!
El Teatre Familiar era una assignatura pendent a la Beckett i ara ja és una realitat. Per a aquesta primera embranzida han comptat amb la complicitat de la companyia Les Bianchis. “Comencem amb dos espectacles i respondrem totes les preguntes que ens facin els nens i nenes”, han dit. Els espectacles són Les Supertietes, a partir de Contes infantils contra tot pronòstic d’Empar Moliner, i Les Clinck de Cristina Clemente.
LES COMPAYIES CONVIDADES
Per Nadal (del 9 de desembre al 13 de gener), la Beckett acull Pluja, l’espectacle intimista de Guillem Albà i Clara Peya. Un viatge de petites accions i notes musicals, molt delicat. “Amb la Clara sempre ens dèiem coses boniques i un dia vam decidir ajuntar els dos noms i veure on aniríem a parar. I ja portem més d’un any de gires!”, ha explicat en Guillem. I ha afegit: “És molt proper, hi ha música, titelles, gest, màscares… coses que he mamat des de petit amb els meus pares, (L’Estaquirot) i ho he volgut fer servir amb la idea de tocar unes quantes emocions. Un viatge de riures i poètica.”
Per Nadal també es recuperarà L’alegria de Marilia Samper, “un dels espectacles més aplaudits de la temporada passada i fruit de la Residència de l’autora a la Beckett”, diu Casares. Parla sobre la pobresa i precarietat però també sobre la solidaritat i capacitat de lluita de l’ésser humà. S’instal•la a la Sala de baix del 19 de desembre al 4 de gener.
Una altra companyia convidada és la Cia. Teatre Nu, que proposa La lleugeresa i altres cançons amb Aida Oset. Un monòleg interior acompanyat de cançons que reconstruirà la vida d’una infermera que ha hagut de deixar la feina. Del 25 d’abril al 12 de maig.
ANEM ALS CICLES TEMÀTICS DE LA TEMPORADA
Comencem per un cicle que explora la por, i que està organitzat conjuntament amb la UOC. Isaac Gonzàlez Balletbò, coordinador del cicle, explica que “proposem una reflexió sobre els temors i les pors contemporànies, com ara els atacs terroristes, la crisi política i social… El punt de partida parteix de que si bé un acte terrorista és terrible però poc habitual, la desconfiança i els temors quotidians ens destaroten la vida perquè ens acompanyen més sovint. Parlem del temor a perdre la feina, a que no ens renovin el lloguer… Volem reflexionar sobre elements que fan que la por existeixi, malgrat no hi hagi atemptats.”
El Cicle consisteix en 5 xerrades, tres lectures dramatitzades i quatre espectacles: Blues, de Sergi Pompermayer, coproduït amb La Brutal, que explica la història d’una directora general de policia que ha d’enfrontar-se a un possible atac terrorista (i a tots els seus problemes familiars); Ofici de tenebres, de Joan Rusiñol, periodista expert en la situació política del País Basc, que presenta un thriller moral que comença amb la sortida de presó d’un home, després de complir anys de condemna per terrorisme; AMNÈ(I)S(T)IA de Chokri Ben Chikha, un projecte conjunt amb l’Institut del Teatre sobre els prejudicis i les pors col•lectives i la seva relació amb els mitjans de comunicació; i La benvinguda de Marc Guevara, en la que una noia que fa un voluntariat s’endú una jove del camp de refugiats i la porta al seu pis, sense adonar-se que, tot i les bones intencions, acaba de cometre una il•legalitat.
Pel que fa a les lectures dramatitzades, es llegirà El Chinabum, el primer text de Berta Prieto i Lola Rosales, ambientat a la tarda del 17 d’agost amb l’atemptat terrorista a La Rambla; Des del desert a partir dels textos d’Albert Vilalta escrits durant el seu segrest en mans d’Al Qaeda, i Njudra d’Albert Mestres.
També es farà un curs d’escriptura teatral de terror amb Carlos Molinero.
—————————————————————
El mes de gener arrenca el segon cicle de la temporada: Res no és mentida. Joves i ficció en temps digitals, també organitzat conjuntament amb la UOC i comissariat per Elisenda Ardèvol Piera. La línia que separa la realitat de la ficció és cada cop més fina, i encara ho és més per a les noves generacions de nadius digitals. El cicle explora el món dels youtubers, parla de la veritat i la mentida i a on ens poden agafar. Reflexiona sobre què passarà amb la nostra vida, qui l’explicarà i com.
El cicle s’obre amb El chico de la última fila, un text de Juan Mayorga “que permet la seva retrobada amb Andrés Lima com a director”. L’interpretaran Sergi López, Míriam Iscla, David Bagés, Anna Ycobalzeta, Guillem Barbosa i Arnau Comas. Casares diu que “explica l’interès que tenim per la vida dels altres. Està entre El Gran Hermano i els Hermanos Karamazov.” Del 23 de gener al 3 de març.
Altres obres d’aquest cicle són Pocahontas o la verdadera historia de una traviesa de Bàrbara Mestanza, God is a DJ del col•lectiu VVAA, Andrea pixelada de Cristina Clemente (una coproducció de la Sala Beckett amb El Pavón Teatro Kamikaze) i La Peppa Pig pren consciència de ser una porqueta, de David Carnevali, un text de l’autor italià que ens arriba gràcies al projecte Fabulamundi.
PRODUCCIONS EN GIRA
Dues produccions de la Beckett continuen aquesta temporada en cartelleres d’altres teatres. Olvidémonos de ser turistas de Josep Maria Miró farà gira per tres ciutats d’Amèrica del Sud (Buenos Aires, Montevideo i Mar del Plata), i Un tret al cap de Pau Miró, que aquesta tardor visitarà més d’una quinzena de poblacions catalanes.
EL CICLE ALCOOLS
Aquest cicle de poesia, que enguany celebra ja la 5a edició, es trasllada ja d’una manera consolidada a la Sala Beckett. L’èxit de la proposta ha fet que passi d’un cop l’any a un cop al mes. Andreu Gomila, director del cicle, explica que “tindrem músics, poetes, gent de teatre… El dia 9 comencem amb Josep Pedrals!”
LA BIBLIOTECA SALA BECKETT
És sabuda l’obsessió de La Becket per ajudar la creació contemporània catalana. Per reforçar-la encara més, ha inaugurat una nova col•lecció per publicar alguns dels textos dels autors que passen per la casa. La col•lecció ja compta amb tres títols: Una gossa en un descampat, Blues, IF-FI i Ofici de tenebres. Els llibres editats es poden aconseguir a la mateixa Sala Beckett i a algunes llibreries de Barcelona.
Per altra banda, la Beckett segueix amb la revista digital Pausa, especialitzada en teatre contemporani.
FESTIVALS DE LA TEMPORADA
Aquesta temporada la Sala Beckett continua col•laborant amb el FestivalEscena Poblenou, del 17 al 21 d’octubre, acollint la peça ZenxZen de Joana Brabo i Unheimlich de la cia. Pelipolaca & Les Desvestides, dins la mostra Embrions.
ELS LABORATORIS DE CREACIÓ
Continuen els laboratoris de creació ELS MALNASCUTS, que enguany encara la seva 9a edició; el laboratori Peripècies coordinat per Sergi Belbel; L’Obrador de filosofia, espai d’investigació interdisciplinari de música, poesia, dansa i paraula; i l’Espai Debut*, set tallers que giren al voltant del gènere, les noves identitats trans i les seves formes de representació en la ficció.
PARTICIPACIÓ A PROJECTES EUROPEUS
Fabulamundi. Playwriting Europe: ‘Beyond Borders?’ (2017-2020) és un projecte de cooperació entre teatres, festivals i organitzacions de 10 països europeus (Alemanya, Àustria, Bèlgica, Espanya, França, Itàlia, Polònia, Regne Unit, República Txeca i Romania) que té com a objectiu promocionar la dramatúrgia europea i donar suport al treball dels autors de teatre contemporani, mitjançant la circulació d’obres, la implementació de residències artístiques i la producció d’espectacles.
La Sala Beckett hi participa i posa a l’abast les obres de 10 autors catalans: Marc Artigau, Carles Batlle, Clàudia Cedó, Guillem Clua, Ferran Joanmiquel, Josep Maria Miró, Esteve Soler, Victoria Szpunberg, Helena Tornero i Joan Yago.
La Beckett també forma part d’Extended Universe, un projecte d’abast europeu que es proposa treballar en la creació de nous públics (bàsicament jove, d’entre els 15 i els 25 anys) i promoure l’ús de les noves tecnologies en la creació escènica. Cada teatre participant crearà una obra de nova factura que serà duta a escena al país respectiu i es podrà veure als altres a través de l’ús de noves tecnologies. El projecte està format per quatre teatres europeus: el Boundless Theatre (Regne Unit), el Teater Grob (Dinamarca), l’Entropia (Grècia) i la Sala Beckett (Catalunya).
A partir d’aquest any 2018 la Beckett ha passat a liderar el comitè català d’Eurodram, una xarxa europea formada per comitès de totes les llengües d’Europa que té per objectiu l’intercanvi de textos teatrals, tant en la llengua original com en la traducció.
Per últim, la Beckett gestiona Catalandrama, un servei online (www.catalandrama.cat) que permet obtenir, de manera fàcil, ràpida i gratuïta, informació sobre autors, textos i traduccions de teatre contemporani escrit originalment en català.
Gut.
Tot això us ho anirem recordant amb més detalls, dates, horaris i una revisió del contingut.