La carpa instal·lada al Camp de Mart de Girona viu un ritme frenètic d’assajos dels 70 artistes convidats a l’11a. edició del Festival Internacional del Circ Elefant d’Or. Enguany, el certamen bat rècord de països participants, fins a 20, i d’atraccions inèdites dins la pista d’un circ a Europa occidental, un total de 26. Ja s’han superat les 24.000 entrades venudes i alguna funció, com la de dissabte a la tarda, està a punt d’exhaurir les localitats. Us presentem alguns dels participants.

A l’edició, es presenten disciplines noves com el faquirisme o la força capil·lar i artistes de països que no hi havien participat fins ara com Israel.

Entre les atraccions de major risc i espectacularitat hi figuren els temeraris funàmbuls uzbeks, acròbates aeris amb força dental i capil·lar o trapezistes que intentaran oferir per primera vegada al nostre país un quàdruple salt mortal. El Duo Wizzards, parella de mags especialistes en “quick change” (canvi ràpid de vestuari en dècimes de segon) han batut el Record Guinness actual aconseguint 30 canvis en 39 segons.

Aquests són els artistes que han mostrat els seus números avui, al passi de gràfics de l’11a edició del Festival Internacional del Circ Elefant d’Or de Girona.

Flying Caballero
Trapezis volants · Mèxic
Des que el 1920 el trapezista Alfredo Codona va realitzar de manera regular, diària i impecable el triple salt mortal; en el llegendari circ Ringling Bros. and Barnum & Bailey, Mèxic s’ha convertit en la pàtria d’aquesta disciplina. Durant un segle, desenes de formacions de trapezistes mexicans han passejat el seu talent d’homes i dones voladors pel món. Entre les famílies que màximes fites han aconseguit en aquest art es troba la dels Caballero. Convidats al Festival de Circ de Montecarlo en les seves edicions de 1985 i de 1995; van brillar durant dotze temporades en el mític casino Circus Circus de Las Vegas i durant sis temporades al circ Ringling. A Europa igualment varen actuar en el Festival de Circ de Verona (1992) i en el Circ Carré d’Amsterdam. Rubén Caballero Curiel fou el primer mexicà que va mostrar al seu país el quàdruple salt mortal: fou la nit del 20 de setembre de 1989 en el transcurs del primer festival
Juvenil Circense Mexicano.

El seu coneixement del sector i dels Estats Units d’Amèrica foren prou raons com per a estrenar, el 2001: el seu propi circ,  el Circo Hermanos Caballero, que avui compta amb dues unitats que visiten les principals capitals ianquis. Amb un llegat de sis generacions a les espatlles, els joves membres de la família, a l’empara dels més experimentats . s’esforcen a diari no només en les tasques pròpies de moure un gran circ sinó de mantenir viva l’excel·lència de l’art del trapezi volant en el si de la família. En aquest sentit, una de les
darreres satisfaccions familiars ha estat la consecució, per part de Rubén Caballero Junior: del quàdruple salt mortal, una fita que pretén mostrar, per primera vegada a Europa, a Elefant d’Or.


The Acrobatic Troupe of Dezhou City
Diàbolo · Xina
La ciutat xinesa de Dezhou compta amb la seva pròpia companyia d’acròbates des de 1958. Emplaçada a la vall del Riu Groc, la població frega els sis milions d’habitants;  i es troba a la província de Shandong,  regió al nord-est de la Xina que té Jinan com a capital. Amb més de quatre mil anys d’història, Dezhou és un important nucli de comunicacions perquè es troba en: la línia de tren que uneix Shanghai amb Pequín. Se la coneix popularment com a la ciutat del Sol perquè un 90% dels seus habitatges funcionen amb energia solar; i la ciutat produeix el 10% de les plaques solars fabricades a la Xina.

Al llarg de la seva dilatada trajectòria, el col·lectiu acrobàtic de Dezhou ha acumulat més de 150 premis en diferents competicions i avui compta amb prop de 130 artistes. El seu espectacle acrobàtic titulat “Dream Back to the Ming Dynasty” va ocupar l’escenari del Beijing Runde Theater en la  temporada2016. Dos anys més tard, la nova producció “Lallegenda del canal” es va produir en una gran carpa de 1.800 seients a Dubai. La seva atracció d’equilibris al damunt de cadires, titulada “Camí al cel”, obtingué el primer premi en la 13a. edició del prestigiós Wuhan International Acrobatic Art Festival of China (tardor 2018). El 2019 cinquanta-cinc dels seus artistes varen participar a la sisena edició del prestigiós China International Circus Festival; que anualment la societat Chimelong Group celebra en un dels dos circs estables del seu parc temàtic de Zhuhai.

Duo Disar
Cintes aèries · Uzbekistan
Darina i Sanjar són el acròbates aeris kazakhs protagonistes del cartell d’aquesta 11a. edició del Festival Internacional del Circ Elefant d’Or de Girona. Es varen conèixer ara fa just deu anys, l’any 2013, al llarg del rodatge de la pel·lícula titulada “Golden Cheetah” enregistrada a la ciutat de Tashkent, la capital del seu país. En aquell moment ella treballava com a ballarina a la companyia estatal de dansa clàssica; mentre que ell ja formava part de la companyia estatal de circ on proposava una atracció de patinets.

Sanjar va convidar a Darina a veure una de les representacions de l’espectacle en cartell al circ estable de Tashkent;  un majestuós edifici al cor de la capital. Des d’aquell moment ella va quedar immediatament fascinada pel món del circ, aviat va abandonar el ballet i començaren a: preparar plegats una atracció d’adagio acrobàtic. Meravellats pel circ, la parella fins i tot va entrenar-se com a acròbates a cavall. L’any 2019 comencen a preparar atraccions aèries basades en les anelles i en les cintes. A partir de 2020 decideixen afegir nous elements al seu duet d’acrobàcia aèria fins al resultat actual on sorprenen per: la seva complexitat i risc les figures que inclouen força capil·lar i dental. La nova atracció només ha pogut veure’s en dos circs: en les temporades 2020 a 2022 a Shanghai (Xina); i en els darrers mesos sota la cúpula del circ estable de la capital uzbeka.

The Flyers Valencia / Robinson Valencia
Doble roda de la mort · Colòmbia
Colòmbia és un dels bressols més fèrtils d’artistes de circ del continent americà. En els nuclis familiars dedicats al circ els infants aprenen de ben petits a caminar per l’estret cable d’acer, Ja més grans, s’entrenen a la roda de la mort per acabar donant voltes en moto pel globus d’acer. Aquestes són les tres disciplines més habituals en el panorama circense colombià, exportades per diferents formacions arreu del món.

Focalitzant-nos en la roda de la mort, sempre a la recerca del més difícil encara;  la superació de la disciplina ha provocat duplicar l’aparell. Les dues rodes de la mort girant en paral·lel permeten una major vistositat i més integrants a l’atracció. En les pistes europees, aquestes darreres temporades, hem vist conjunts artístics de doble roda de la mort: sota les direccions dels artistes Douglas Gerling o Mustafa Danger (Elefant d’Or 2021).

INTENT DE RECORD GUINNESS DE CANVI RÀPID DE VESTUARI EN 1 MINUT I EN 30 SEGONS
El Duo Wizzards, la parella de mags especialistes en “quick change” han aconseguit batre el: Record Guinness de canvi ràpid de vestuari en dècimes de segon amb 30 canvis en 39 segons. L’anterior rècord estava en 24 canvis en 1 minut. Per corroborar-ho, han assistit 2 cronometristes i 2 testimonis oficials i ha calgut disposar de dues càmeres fixes d’enregistrament.

Duo Wizzards
Quick change · Rússia
Nascuts a la mateixa ciutat, Natalia i Ilia varen decidir sumar els seus dots artístics per a desenvolupar: pas a pas, amb rigor, paciència i esforç, la que probablement sigui l’atracció de “quick change” més ràpida de la història: una vessant de l’il·lusionisme que consisteix en el major nombre de canvis de vestuari en el menor temps possible. La disciplina va arribar a Europa a finals del s. XX gràcies a la parella de mags Sudarchikovi, originaris de Sant Petersburg.

De nen Ilia va sentir una fascinació pels jocs de mans i poc a poc s’hi va dedicar de manera professional. Ell cercava una companya a l’escenari i en un dels seus contractes va coincidir amb l’actuació de: les danses orientals de Natalia. Ara ja fa quinze anys que van unir el seu talent i passió per a: fer realitat gestes aparentment impossibles mercès a la màgia. En aquesta dècada i mitja de carrera artística han actuat per Amèrica del Nord, Europa, Xina i Corea; participant en destacats programes de televisió (finalistes dels programes “Surprise Me” o “I Can”, 2011 i 2016);, festivals internacionals de màgia (guanyadors del premi “Golden Star” a l’International Festival of Illusionists in China, Shanghai, 2016);  espectacles en creuers (sopar-espectacle “Epic”, 2013) i produccions nadalenques (espectacle “Holidaze” de Cirque Dreams a Broadway, 2011, 2012, 2014; 2017 i 2018).

Durant la prèvia d’Elefant d’Or s’han proposat batre els dos Record Guinness actuals de major nombre de canvis de vestuari: en 30 segons i en 1 minut, establerts fins avui en 17 i 24 per uns mags de Malàisia. Reptes del Festival!

Author