La companyia de teatre La Virgueria estrena, aquest mes de desembre, un podcast d’El pes del plom. És una obra ja estrenada en format escènic que aborda els conflictes de la indústria de les armes. Ara es rellança ara en format radiofònic, en una peça de radioteatre, que constarà de 6 episodis d’aproximadament 20 min. Neix en paral·lel a La Virgueria Club, una xarxa de suport que la companyia ha llançat per seguir creixent. I apostant pel teatre com a eina social i de canvi.
La Virgueria Club planteja un mecenatge a través d’una quota de subscripció mensual, disponible a lavirgueria.com/club, a la manera de la plataforma Patreon. Aquest club vol ser un lloc per a totes; és per això que La Virgueria ofereix diversos nivells de contribució: (a partir de 3,5€). En línia amb aquesta voluntat democratitzadora, independentment de l’aportació econòmica que puguin fer: tots els usuaris de La Virgueria Club poden accedir als mateixos avantatges exclusius.
El primer d’aquests avantatges serà l’accés preferent en exclusiva als capítols del podcast d’El pes del plom. Les persones que es facin sòcies del Club podran accedir als capítols de la ficció radiofònica: una setmana abans que el públic general. Les membres d’aquesta xarxa d’espectadores podran escoltar el primer episodi el dijous 2 de desembre; una setmana després, es començarà a publicar els capítols en obert a la plataforma de streaming Spotify.
EL THRILLER POÈTIC, ARA A LA RÀDIO
El pes del plom és una peça, amb text d’Isis Martín i Aleix Fauró; que parla sobre la indústria de les armes, els seus agents i els interessos econòmics que hi ha darrere. I en un format de thriller poètic. En aquesta història, quatre personatges pregunten, amb cada gest i cada paraula, quina és la nostra responsabilitat en tot plegat: quant pesa la nostra culpa?
La Virgueria va estrenar El pes del plom com a espectacle per a teatre l’any 2014 a la Sala Beckett. Des d’aleshores fins a la Mostra d’Igualada d’enguany, l’obra no ha parat de girar pel territori; tant en la versió per al públic general com en una adaptació per a instituts. Aquesta ha format part del programa pedagògic A Tempo / Temporada Alta a l’aula.
Després de l’èxit d’aquesta proposta en l’àmbit escènic, La Virgueria la llança en format radiofònic. Tant pel que fa a l’estructura com al ritme, la peça encaixa a la perfecció amb aquest mitjà. El podcast d’El pes del plom compta amb les veus de: Marina Fita, Guillem Gefaell, Carles Gilabert, Patrícia Bargalló, Jose Pérez-Ocaña, Isak Férriz, Isis Martín i Aleix Fauró.
LA VIRGUERIA CLUB: UN UNIVERS D’AVANTATGES
A més del podcast d’El pes del plom, La Virgueria Club ofereix molts més avantatges. La majoria estan a l’abast de tots els membres, sigui quina sigui l’aportació mensual que facin al projecte. Entre els beneficis per ser del Club, es troben invitacions per assistir a assajos i participar dels processos de creació: una newsletter bimensual amb textos inèdits, marxandatge de La Virgueria, descomptes a la Màquina Expenedora: (la botiga en línia de la companyia). O la possibilitat disposar del local de la companyia. A més dels avantatges generals, les persones que facin aportacions més quantioses podran beneficiar-se de: recompenses especials de valor més emocional; fer-se una foto dins la icònica banyera de bales d’El pes del plom; prendre una cervesa amb l’equip de La Virgueria o tenir a casa durant un mes: el Premi de la Crítica Serra d’Or que la companyia va guanyar per l’espectacle Medusa.
La Virgueria Club permet a La Virgueria seguir apostant pel teatre de valorsM pel teatre com a eina social i de canvi. Per seguir arriscant en les produccions, demanen el suport de la gent amb qui comparteixen una mirada sobre el món. La companyia reivindica l’equip de persones que la manté viva entre espectacle i espectacle. Són les feines reproductives: la distribució, la comunicació, la gestoria, l’administració… Les aportacions rebudes a La Virgueria Club seran una llavor que es convertirà en art, en noves històries. Tot plegat, per generar més esperit crític i més miralls per analitzar-nos com a societat.
“Que neixi La Virgueria Club no significa que deixem de lluitar per tal que les institucions prenguin consciència: de la importància de la cultura i hi donin el suport econòmic necessari —mai no deixarem de fer-ho. Hem creat aquesta xarxa perquè creiem en la cultura compromesa, com a eina política, fugint de la lògica de mercat. I per mantenir-nos unides en la lluita per la dignitat. Tot el que fem deixa empremta. Ens vols ajudar a deixar una empremta diferent?” –
La Virgueria
SOBRE LA VIRGUERIA
La Virgueria és una companyia de teatre amb més de 10 anys de trajectòria, integrada per Isis Martín; Aleix Fauró, Patricia Bargalló i Júlia Ribera. Va guanyar el Premi Quim Masó i el Premi de la Crítica Serra d’Or amb Medusa, de Pablo Ley; a partir de l’obra homònima de Ricardo Menéndez Salmón (dir. Isis Martín i Aleix Fauró, Temporada Alta i TNC, 2017). Els treballs de La Virgueria neixen de la necessitat d’expressar amb un llenguatge propi allò que incomoda; i commou de la realitat. Entre els seus espectacles destaquen Demà, d’Helena Tornero (Sala Beckett, 2020); Com menja un caníbal, d’Aleix Fauró i Isis Martín (La Lleialtat Santsenca, 2019); El pes del plom, d’Aleix Fauró i Isis Martín (Sala Beckett, 2014-); Snorkel, d’Albert Boronat (dir. Aleix Fauró, Sala Beckett, 2015), i Arbres, de Marc Artigau i Queralt (dir. Aleix Fauró, Sala Beckett, 2014), entre d’altres.
