Després d’esgotar totes les localitats en dues temporades a la Sala Flyhard i d’una extensa gira per Catalunya, ‘La pell fina’, triomfa al Teatre Borràs. Protagonitzada per Ángela Cervantes, Biel Duran, Francesc Ferrer i Laura Pau, l’obra reflexiona sobre les veritats incòmodes, la maternitat, el talent o les relacions de parella.
Els creadors d’èxits teatrals com ‘Ovelles’ i ‘Instruccions per enterrar a un pare‘, proposen un nou retrat generacional dels qui s’acosten als 40 anys amb tota una sèrie d’expectatives i somnis frustrats.
L’ESPECTACLE
És necessari dir sempre la veritat?
“És necessari dir sempre la veritat?“. Aquest és un dels dilemes que porten a escena els dramaturgs i que servirà als protagonistes per fer aflorar: totes les veritats que fins ara no s’han dit: les que es diuen per necessitat; però també aquelles que es diuen per atacar i contraatacar aquest sincericidi.
La pell fina és una comèdia que parla de tot allò que no estem preparats per escoltar i pair. “La llibertat d’expressió està molt bé, però també hem de tenir en compte: com es diuen i com ens afecten les coses que diem”, explica Carmen Marfà, dramaturga i directora de la peça. “El que succeeix a l’obra és el que passa a la vida amb els amics, la família o la parella. Es diuen les coses sense pensar com poden afectar els altres”, comenta l’actriu Laura Pau. Segons el seu company a escena, Francesc Ferrer: “Ens costa dir les coses a la cara i quan les diem provoquem reaccions en els altres; i hauríem d’aprendre a dir les coses que pensem sense arribar a certs límits”.
L’espectacle reflexiona, en clau d’humor, sobre la manera que tenim de tractar-nos, i juga amb la delicada línia que separa: la sinceritat de la crueltat. “Un dels objectius d’aquest espectacle és trobar l’equilibri entre la sinceritat i l’empatia”, explica Biel Duran. “La pell fina parteix de coses que hem viscut. Però beu sobretot del que ha viscut amb la gent que tenim al voltant”, puntualitza Yago Alonso, autor i director de l’espectacle. “Teníem ganes de parlar des de l’humor de les relacions d’amistat, a diferència de les obres que hem fet abans;, que giren al voltant de la família”. L’estil d’escriptura pròxim i naturalista del tàndem format per Marfà i Alonso s’ha demostrat infal·lible per omplir teatres i connectar amb un públic. “Tractem temes controvertits des de la veritat, des del drama de cada personatge”, explica Alonso. Per Francesc Ferrer; l’èxit rau en el fet que als seus textos “la situació mana per sobre de la comèdia” i: “els personatges viuen la seva pròpia tragèdia, que vista des de fora i posada en situació fa gràcia, com passa a la vida real”.
La maternitat, el talent, les relacions de parella o les frustracions de tota una generació
Escrita pels creadors de fenòmens teatrals com Ovelles i Instruccions per enterrar a un pare; La pell fina parla d’altres temes com la maternitat. “És bo començar a tractar aquests temes. La maternitat o la paternitat també tenen un costat fosc i parlar-ne obertament no et fa millor o pitjor pare”, afirma Biel Duran. “Moltes dones de diferents edats agraeixen que es parli de com ens afecta tenir fills: de l’educació, de l’alletament; dels canvis físics o del canvi en les relacions…”, rebla Laura Pau.
A part de la maternitat, el text dels autors també reflexiona sobre temes com el talent, les relacions de parella; o sobre els somnis i les expectatives frustrades d’una generació que avui s’acosta als 40 anys. “La pell fina és una comèdia intergeneracional. Agrada perquè el tema connecta molt amb la gent”, explica Ángela Cervantes. “És transformadora perquè parla de problemes que tots coneixem, però dels que poc sovint se’n parla, i menys als escenaris”, afegeix.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Del 29 de juny al 29 de juliol · Teatre Borràs (Barcelona)
Gènere: Comèdia
Idioma: Català
Durada: 80 minuts
Recomanada a partir de 16 anys
Dramatúrgia i direcció:
Carmen Marfà i Yago Alonso
Intèrprets:
Ángela Cervantes, Biel Duran, Francesc Ferrer, Laura Pau
Escenenografia: Elisenda Pérez
Vestuari: Nídia Tusal
Una producció de
Flyhard Produccions, El Ramat Produccions i Barc Coop
