Demà divendres tindrà lloc a Sentmenat la inauguració de la tercera edició del: BALLA VALLÈS – Festival de Dansa Castell de Sentmenat que tindrà lloc demà divendres, 14 de juny, a les 21:30 hores, amb la representació l’espectacle REL I GRAPA, de Víctor & Raúl Pérez Armero. A l’acte, que se celebrarà a l’escenari del Castell de Sentmenat, intervindran l’alcaldessa de Sentmenat, Montserrat Rueda; el director dels Serveis Territorials de Cultura a Barcelona, Andreu Felip; i el director del BALLA VALLÈS, Pep Morella.
Rel i Grapa neix de la necessitat d’apropar dues maneres de viure la dansa i de desitjar establir un diàleg: entre tradició i contemporaneïtat, explorant la fricció entre elles, permetent que els seus llenguatges es contaminin en una explosió d’identitats. Es tracta d’una reivindicació dels orígens amb una mirada contemporània, que actua com a contenidor per al retrobament dels germans: Pérez Armero, revelant un univers artístic on la tendresa, la sensibilitat i l’escolta mútua són els pilars d’aquesta relació. Rel i Grapa creua el tradi amb el pop, la sardana amb el twerk, compartint senzillament el plaer de balla;r i el plaer de tocar.
Organitzat per l’ateneu El Coro de Sentmenat -amb el suport de l’Ajuntament de Sentmenat, la Diputació de Barcelona; i el Departament de Cultura de la Generalitat-, el festival BALLA VALLÈS té com a objectiu esdevenir: un punt de trobada de la dansa de creació i l’arrel tradicional amb el ball contemporani. Una mostra que té l’esperit d’apropar la dansa al territori, amb espectacles de companyies o artistes professionals i amateurs; que amb rigor d’investigació i creació, presenten les seves darreres coreografies en diversos entorns amb encant: com el Castell de Sentmenat, el Teatre del Coro i la plaça de la Vila. El certamen arriba a la 3a. edició amb una programació que inclou el doble d’espectacles respecte el 2023 i la novetat de l’Espai Era del Castell.
Sentmenat presenta un cap de setmana ple de dansa
Després de la representació de Rel i Grapa, a les 22:30 hores de demà, tindrà lloc en el mateix escenari del castell la representació de l’espectacle: FLOR DE MAIG, de la Cia. La Dama, una nova mirada a la tradició des d’una perspectiva contemporània. La fusió de llenguatges on la dansa d’arrel n’és la base i es transforma a través del diàleg: amb la dansa urbana i contemporània, actualitzant la lectura de la dansa d’arrel i la tradició; amb l’objectiu d’arribar a les noves generacions. Per això, la narrativa de la peça parteix d’una llegenda coneguda des de la infància pels coreògrafs: Xavier Gumà i Verònica Hernández Royo, La Dama de Can Fàbregues, per donar-li una nova interpretació més actual. Més informació sobre Flor de maig: https://cialadama.com/flor-de-maig/
El dissabte 15 de juny, a les 18:30 h., es representarà al Teatre del Coro ALMAZUELA, a càrrec de la Cia. Roberto G. Alonso, un espectacle pensat per als espectadors més petits, que recrea un món surrealista, ple de fantasia; on res sembla el que és. Una obra que navega entre el que és real i irreal; i que té en l’element visual el seu punt fort. Retalls d’un món oníric que conflueixen en l’escena entendrint i sorprenent a l’espectador, despertant la seva curiositat i imaginació. Es tracta d’un treball sincer, poètic, divertit, tendre, detallista i original creat per Roberto G. Alonso, i interpretat per Laura Marsal i Marta Serret.
Després, a les 20:30 h., es podrà gaudir de l’espectacle TAN A PROP a l’Espai Era del Castell. L’obra de Júlia Godino & Alexa Moya recrea el moment en què aquests dos éssers es troben per fi; sobre l’escultura ja solidificada: una plataforma còncava, un espai diminut, ferm però fràgil, que augura la complicitat dels cossos en la intimitat. Enfilats a dalt, hi investiguen els límits de l’equilibri i la cooperació entre sí per mantenir-s’hi a sobre. Aquest encontre íntim passa per moments molt diferents que reflecteixen la complexitat de les relacions humanes: transiten la vulnerabilitat i la fortalesa que radica en estar present amb l’altre, reconèixer el seu cos, aprendre a utilitzar-lo; adonar-se que el necessita per no caure.
L’escenari del Castell de Sentmenat acollirà dos obres del Ballet de Barcelona: TONGUES (21:30 hores) i CHRONOS (22:15 hores). Coreografiada per Luke Prunty i David Rodríguez, Tongues és un joc constant de contrastos entre moviments extravagants i sensuals; llum i foscor, materialisme i espiritualitat. Setze ballarins i ballarines representen diferents personatges, aparentment sense cap connexió prèvia, que van entaulant relacions en les que sovint: la frustració de no comprendre i la por de ser rebutjat provoquen una recerca constant de la llum; i obren portes per reinventar-se. Chronos és un espectacle amb coreografia de Ros Freddie Ray i música de Kirill Richte;r que tracta sobre la noció del temps, cada cop més al punt de mira del debat des de la pandèmia; que va representar una gran pausa temporal. Un estat d’estancament que va obligar a revaluar les nostres priorita
Per finalitzar la jornada del dissabte, el grup d’havaneres femení LES ANXOVETES oferirà un concert a l’Espai Era del Castell (23:15 hores).
El matí del diumenge 16 de juny, el festival es traslladarà a la pl. de la Vila de Sentmenat, on, a les 12:00 hores, es podrà gaudir de l’obra SI EM VAGUÈS, a càrrec de: Lali Mateu + Roger Cusidó + La Companyia Minimíssima. Els poemes que formen aquest espectacle són part del recull titulat Poemari per a acordió, escrit de manera semiautomàtica per: Gerard Díaz. La música va ser creada també de manera semiautomàtica amb un acordió nou i desconegut per al músic. La coreografia parteix de l’arrel tradicional, de la dansa popular, del gest quotidià i del joc. Tot aquest moviment s’enllaça i s’explora amb la idea d’escriptura semiautomàtica; de la mateixa manera com van néixer els poemes i la música.
A les 13:00 hores, la mateixa plaça de la Vila serà testimoni d’un esdeveniment “bestial”: l’actuació de la companyia Zum Zum Teatre amb eseu espectacle RHINOS. Sovint s’utilitza la imatge del rinoceront com a icona d’agressivitat, però els rinoceronts són animals porucs que fugen del perill i de la presència humana. Per demostra-ho, tres rhinos ocuparan l’espai urbà per jugar a “no etiquetes, no prejudicis” i per apostar pel “viu i deixa viure”. Escenes, coreografies i gags plens d’humor i d’All you need is dance! Més informació sobre Rhinos: https://zumzumteatre.com/rhinos/
La clausura del BALLA VALLÈS tindrà lloc al Teatre del Coro el diumenge a les 18:30 hores, amb la representació de GAIA. El grup de creació col·lectiva Euterpe i Terpsícore ha elaborat aquesta peça a través del relat de la trajectòria de vida de la Gaia (la mare terra, en la mitologia grega), on la música, la dansa, el cant i la narració poètica es fusionen per crear un viatge per les etapes més importants de la vida d’aquesta deessa. L’obra posa sobre la taula problemàtiques que estan impreses en la nostra societat des d’aquella època que ens sembla tan llunyana, l’antiga Grècia.
Més informació i venda d’entrades del BALLÀ VALLÈS a elcorosentmenat.cat/balla-valles