Lorca, Lluís Pasqual i Nuria Espert, es tornen a unir al Temporada Alta amb ‘Romancero gitano’

11.15.2019

Author

Temporada alta acull aquest cap de setmana l’estrena a Catalunya de Romancero gitano, dirigit per Lluís Pasqual i de la mà de Núria Espert. Després de triomfar a Madrid, Buenos Aires o Montevideo, arriben al Teatre Municipal de Girona, dissabte 16 i diumenge 17 de novembre , amb un espectacle creat a partir del popular Romancero gitano de Federico Garcia Lorca, un poemari que evoca les arrels, l’origen del seu autor.

La base de la proposta és la conferència que va donar García Lorca el 1935 amb introducció i comentaris al seu poemari publicat el 1928 i compost per divuit romanços. Un llibre que té a Andalusia i als gitanos per protagonistes i que evoca en tot moment les arrels del seu autor: l’amor a la seva terra, la seva passió, la tradició, la cultura, la història, la literatura i la religió.

La proposta de Pasqual consisteix en una depurada posada en escena, amb tan sols unes butaques de teatre i amb la il·luminació de Pascal Merat i l’espai sonor de Roc Mateu. En escena, els poemes s’intercalen amb els records de la Núria Espert sobre els seus treballs sobre Lorca. Aquesta sobrietat permetrà a l’espectador la màxima concentració en la paraula de Lorca, les imatges que evoca i les ressonàncies que transmet a través de la personalitat i la veu de Nuria Espert.

ELS ORÍGENS DE LA PROPOSTA
Estiu de 2018. La Núria Espert es trobava descansant després de la intensa gira de l’obra Incendis de Wajdi Mouawad, quan
va rebre una trucada on li comunicaven que li havia estat concedit el Premi Especial Europa de Teatre tant per la seva extraordinària trajectòria en els camps de la interpretació i la direcció escènica com per la seva defensa de les lli-
bertats, segons resa el comunicat oficial.

Per aquest motiu i per poder oferir un petit recital a la ceri-
mònia de lliurament que tindria lloc al novembre de 2018 a Sant Petersburg, va néixer la idea de Romancero Gitano. Però després de diversos esdeveniments i casualitats, el que havia de ser una mostra poètica de 20 minuts es va convertir en
un recital d’una hora de durada.

D’aquesta manera, i després de la gira d’Incendis, la Núria va tornar a l’escenari de La Abadía, aquesta vegada de la mà
de Lluís Pasqual, en la que és la novena col·laboració entre els dos. I junts retor- nen després de vint anys units a la pa-
raula de Federico García Lorca, el poeta i dramaturg que ha ocupat un lloc destacat en la trajectòria professional de tots dos, i que anteriorment els ha unit a Haciendo Lorca (1996), La oscura raíz (1997) i La casa de Bernarda Alba (2009).
Romancero gitano es va poder veure a la Sala Juan de la Cruz del Teatro de La Abadia entre el 17 d’octubre i l’11 de novembre de 2018. Es pot dir, sense cap dubte, que l’èxit de l’espectacle ha comptat amb l’aplaudiment unànime de crítica i públic: en les seves 23 representacions es va arribar a un 96% d’ocupació total on van poder gaudir-ne un total de 6.793 espectadors, xifres avalades per unes ex-
cel·lents crítiques.

SOBRE L’ESPECTACLE
Romancero gitano, poemari de Federico García Lorca pu-
blicat el 1928 i compost per divuit romanços, té a Andalusia i als gitanos per protagonistes. Un llibre que evoca en tot mo-
ment les arrels del seu autor: l’amor a la seva terra, la seva
passió, la tradició, la cultura, la història, la literatura i la re-
ligió. Són poemes de temàtica romàntica carregats de populisme i folklore, de sensualitat, però també de frustració, tragèdia i mort. Una “atmosfera misteriosa de mort” lligada gairebé sempre a alguna forma de violència, carregada de simbolisme i metàfora.

La pena andalusa és la figura central d’aquest Romancero i està personificada en els gitanos, autèntics protagonistes en la Andalusia lorquiana. Representants únics de la veritat, del que és genuí, d’allò més instintiu i primitiu. L’ànima profunda
d’Andalusia.

El llibre en el seu conjunt, encara que es digui gitano, és el poema d’Andalusia, i dic gitano perquè el gitano és el més elevat, el més profund, el més aristocrà-
tic del meu país, el més representatiu de la seva manera de ser i el que guarda la brasa, la sang i l’alfabet de la veritat andalusa i universal”. Això proclamava el propi Lorca en una conferència recital el 1935 en què procurava afirmar-se en el caràcter antitòpic i anticostumista del llibre, allunyant-se així de les crítiques: “Un llibre antipintoresc, antifolklòric, antiflamenc, on no hi ha una jaqueta curta, ni un vestit de torero, ni un barret pla, ni una pandereta.”

El text, basat en el poemari de Federico García Lorca publicat el 1928, s’estrena a Catalunya aquest dissabte 16 i diumenge 17 de novembre, al Teatre Municipal de Girona.

Author