Accions de resistència 2018, de Marta Galán Sala, i Aquí, de Queralt Riera, han estat dues de les obres guanyadores de la II convocatòria (de 2018) de la col·lecció Teatroautor Exprés de la Fundació SGAE. Chucho, de Mafalda Bellido; TheRoomToBe, d’Aranza Coello, i Sidra en vena, de Juanma Pina, també s’editaran en aquesta col·lecció que té per objectiu contribuir a la difusió de la dramatúrgia contemporània.
Teatroautor Exprés busca col·laborar amb els autors i les autores mitjançant la difusió i la promoció d’obres de teatre estrenades recentment. “Una de les tasques que duu a terme la Fundació SGAE és fer arribar l’obra a programadors i gent de les arts escèniques, cosa que per a nosaltres és molt important”, explica Juanma Pina.
La majoria dels textos seleccionats estaven escrits en castellà, tret d’Accions de resistència 2018, de Marta Galán Sala, que pot llegir-se en català. L’autora explica que malgrat ser la seva “segona incursió en el català com a llengua literària”, en aquest cas li fa especial il·lusió perquè és “el meu primer text en català editat i el primer escrit des de l’inici en aquest idioma”. Una mostra més de la diversitat lingüística amb la qual treballa la Fundació SGAE.
“Rebre un premi així corrobora que el text, independentment del muntatge, ja és un valor per als programadors. Costa molt vendre els espectacles, però el premi ajuda a aportar un senyal de qualitat al text”, afirma Mafalda Bellido, finalista a la categoria de millor autoria revelació als XXII Premis Max de les Arts Escèniques per l’obra Chucho.
Un jurat professional, reunit el març de 2019 a la seu de la Fundació SGAE a Madrid i format pels crítics i especialistes Miguel Ayanz Esteban, Nieves Mateo López i Carme Tierz Grafià, va seleccionar les cinc noves obres que se sumaran a aquesta col·lecció creada el 2013.
INNOVACIÓ TEATRAL I EXPERIMENTACIÓ
Els cinc títols formen una amalgama de diferents estils teatrals, tot i compartir l’experimentació i la innovació teatral, ja sigui en el mateix text o en els temes que tracten. Aranza Coello, autora de TheRoomToBe, creu que la seva obra “s’emmarca en un territori dramatúrgic d’investigació, a la recerca d’un no-temps i un espai, i pretén jugar amb un intent de nova dramatúrgia”.
Accions de resistència 2018 és “una obra molt poc ortodoxa, amb una textualitat i una paraula molt encarnades, és diferent”, segons Marta Galán, que va crear l’obra a través del treball amb Susanna Barranco, intèrpret i directora de la peça. “No escric textos amb principi, nus i desenllaç, sinó que fins que no treballo amb l’escena no en construeixo el sentit, ho faig a través del que passa en escena i del sentit escènic del text”, exposa l’autora.
D’altra banda, en el camp l’experimentació temàtica trobem Sidra en vena, que es defineix com una “comèdia astur-pop”. El seu autor, Juanma Pina, destaca que l’obra és “una barreja de comèdies que potser no són teatrals, sinó que es relacionen amb temàtiques de sèries de la dècada dels vuitanta com Falcon Crest, però adaptades al folklore asturià contemporani, especialment en la posada en escena”.
MÉS ENLLÀ DE L’ESCENARI
La difusió que poden aconseguir els textos mitjançant aquesta convocatòria és un dels seus atractius, ja que Teatroautor Exprés posa a disposició dels autors i les autores una sèrie limitada d’exemplars impresos de la seva obra perquè en puguin fer difusió entre crítics, companyies, productors, programadors, acadèmics i altres professionals del sector de les arts escèniques.
Per a Mafalda Bellido, la iniciativa, a més “d’afegir valor, és un segell de qualitat” que permet arribar a un públic més ampli i especialitzat: “són obres de teatre petites, que es representen en sales teatrals alternatives, i aquesta col·lecció resulta increïble per donar-se a conèixer en el sector, ja que és una difusió que les companyies petites d’altra manera no tindríem”.
Marta Galán defensa també la part «exprés» de la col·lecció a l’hora de posar els exemplars en mans dels autors. L’autora d’Accions de resistència 2018 considera que és “un nombre d’exemplars manejable, que es pot moure fàcilment, un factor al que s’afegeix la immediatesa i la facilitat de saber que els exemplars s’imprimeixen de manera eficaç i professional, però amb agilitat”.
A tot això, cal afegir-hi també la satisfacció i l’orgull que senten tots els escriptors en veure el seu text en “negre sobre blanc”, en paraules de Juanma Pina. “És veure el text que tu has escrit defensant-se sol davant el lector; en una representació hi ha actors, escenografia, il·luminació… aquí no”, afirma el dramaturg, una idea amb la qual Aranza Coello es mostra d’acord: “el text per si sol, sense posada en escena, ja ha cridat l’atenció del jurat, és un avantatge meravellós que demostra que l’obra és bona en si mateixa”.
SOBRE LA COL·LECCIÓ TEATROAUTOR EXPRÉS
La Fundació SGAE compta amb una línia editorial, la col·lecció Teatroautor Exprés, per donar suport a la promoció i difusió dels textos teatrals objecte d’estrena. Es tracta d’una col·lecció no venal, amb una edició limitada a 250 exemplars, que són lliurats a l’autor amb motiu de l’estrena i distribuïts entre professionals, crítics, acadèmics, etc.
Fins al moment, la Fundació SGAE ha editat un total de 52 textos teatrals corresponents a les quatre convocatòries anteriors, celebrades des de 2013. Els títols, que es poden consultar al web de la Fundació SGAE, són: Sashimi de riñón, de Víctor Manuel Almazán Aguado; Qué pasó con Michael Jackson, de Xavo Giménez i María Cárdenas; A.K.A. (Also Known As), de Daniel J. Meyer; María llena eres, de Luis Fernando Quinteros; Siempre a la verita tuya, de Manuel Veiga Giménez; Alicia después de Alicia, de Emilio Encabo i Borja Ruiz; Els nens desagraïts, de Llàtzer García; Fauces, de José Andrés López; Curso de autoayuda para perversos y otros colectivos, de Beatriz Mori; Hécate y la frontera, de Samuel Pinazo, Federico y Lola, el desencuentro, de Jon Sarasti; Desde el infierno, de Jerónimo Cornelles; Compasivas, de Adrián Bellido; Souvenir, de Pablo Díaz Morilla; Mordrake (Canción de cuna), de Ana Belén de Nevado; El segundo infierno, de Alberto de Casso; Como si el fuego no fuera contigo, de Mafalda Bellido; Fred, de Agustí Franch; De alta, de Elio Palencia; El bien más preciado (Hatshepsut), de David Desola Mediavilla; Raclette, de Santiago Cortegoso; Motel Oh!, de Félix Estaire; Cruz de mayo, de Lupe Gehrenbeck; DioS K, de Antonio Rojano; hISTORIA, de Jan Vilanova; 40 años de paz, de Pablo Remón Magaña; Juanita Calamidad, de Antonio Díaz Gutiérrez del Álamo; GoZazo, de Celestino Antelo Gerpe; Port Arthur, de Jordi Casanovas Güell; Snorkel, de Albert Boronat Herrero; Las guerras correctas, de Gabriel Ochoa; Cleopatra, de Iván Morales; Llopis, de Xavo Giménez Giner; Julieta & Romeo 2.14, de Margarita Reiz; La ventana abierta, de Ana Graciani; Líbrate de las cosas hermosas que te deseo, de María Velasco; Arbres, de Marc Artigau; El valle de los cautivos, de Pedro Martín; L’esbudellador de Whitechapel, de Margarida Parrilla i Oriol Estefanell; Ulisses in Berlin, de Francesc Sanguino; Árbol adentro, de Juanma Romero; La nieta del dictador, de David Desola; Milagro, de Luis Miguel González Cruz; Los niños alemanes pintan el cielo de color gris, de Nacho López Murria; La abducción, de Luis Guzmán de Pablo Remón; Ejecución hipotecaria, de Miguel Ángel Sánchez; Adiós todavía, de Iaia Cárdenas; Carne viva, de Denise Despeyroux; Magnetismos, de Elisenda Guiu; Estripar la terra, de Josep Maria Miró, i Los cuatro de Düsseldorf [#DUSSEL4], de José Padilla.