La directora del FRANQUESA – Festival de Dansa i cultura popular del MaresmeEmma Escolano; fa un balanç molt positiu de la primera jornada del festival celebrada el dijous, 20 de juliol; amb les actuacions de la Companyia La Dansívora, l’Esbart Ciutat Comtal i Pere Seda; a més de la representació de l’espectacle participatiu PUR, la producció pròpia del festival a càrrec d’Aleix Martínez amb ManNera DansaL’Avalot Teatre i membres dels Peluts de Cabrils, de la Colla de Diables d’Òrrius; i dels Diabòlics Anònims de Vilassar de Dalt.

Escolano s’ha mostrat satisfeta per la contribució que fa el festival a l’hora de donar visibilitat: a la dansa i la cultura popular en totes les seves disciplines i ha senyalat: “l’espectacle PUR com un bon exemple de l’enriquidor que pot arribar a ser artísticament la suma de sinèrgies; entre la dansa contemporània professional, la dansa amateur, el teatre de carrer i elements identitaris de la cultura popular; com són els diables”.

La directora ha destacat el treball del director de l’obra, Aleix Martínez, i la resta de participants en l’espectacle; que enguany s’ha centrat en el paper del foc com element destructor, protector i regenerador. “La pista poliesportiva de la Societat Cultural St. Jaume s’ha convertit en un gran escenari, en un espai oníric i màgic, que ens ha permès: obrir una porta a l’imaginari de tothom”, ha explicat Escolano, que ha volgut subratllar també: la importància de què espectacles de gran qualitat artística com aquest es puguin crear i presentar a casa nostrademostrant que la descentralització cultural és possible, és a dir, que es pot sortir de les grans capitals. I que, en un petit poble del Maresme, de cop i volta, exploti la màgia”.

“L’experiència és magnífica i la proposta resultant és espectacular: hem transformat un ateneu en un espai global, un espai possible”; ha afegit la també presidenta de la Societat Cultural Sant Jaume, que ha reconegut que: muntar un festival amb la qualitat i la diversitat del FRANQUESA és: “tot un repte”. Però considera que han aconseguit els objectius d’aquesta segona edició en quant a professionalitat, qualitat de les propostes; resposta del públic i també a l’hora de donar a conèixer els diversos espais de l’entitat.


Un programa variat que es repeteix els dos dies del festival

L’estructura del FRANQUESA es repeteix durant els dos dies del festival: dijous 20 i divendres 21 de juliol, mantenint ambdues jornades els mateixos espectacles, espais i horaris.

L’obra que obre la programació és Somni sota la finestra, un espectacle de dansa de la Companyia La Dansívora; adreçat al públic familiar que es podrà veure a l’Espai Teatre a les 18:30 hores.. Basat en un llibre infantil editat per l’Editorial El cep i la Nansa, amb text d’Anna Vila i il·lustracions de Jaume Bonnin, l’espectacle narra una història real que posa el focus en la soledat entre la gent gran. L’espectacle compta amb dues ballarines i un ballarí que van interpretant els diversos personatges de la història.

A més de gaudir de l’espectacle, el Festival ofereix una activitat divertida i educativa pels infants d’entre 5 i 8 anys; que consisteix en la presentació i contacontes per part d’Anna Vila, autora del llibre, i cocreadora i ballarina de: Somni sota la finestra. A continuació, es proposa un taller de moviment i expressió corporal; en el que els infants es posaran a la pell dels diversos personatges del conte.

L’Hereu Riera de Pere Seda és l’espectacle gratuït que es representa a l’Espai Petanca a les 19:30 hores. Es tracta d’una peça en solitari de dansa i performativa que explora un diàleg constant entre:: el llenguatge primari de la dansa tradicional catalana i tècniques diverses de la dansa contemporània. La melodia i la dansa popular apareixen com un vehicle per validar les pràctiques tradicionals des d’altres interpretacions possibles; un procés que culmina amb la reapropiació del que és tradicional per l’individu.

A les 20:00 hores, a l’Espai Frontó, es pot gaudir de l’obra EN5D de l’Esbart Ciutat Comtal; amb música en directe del grup Criatures. L’espectacle, recentment guardonat amb el: Premi Ciutat de Barcelona de Cultures Populars i Comunitàries 2022; és una reinterpretació de la tradició portada en clau actual; on música i dansa s’entrellacen en una narració: on el ritme és el que guia l’obra des d’inici a fi. Punts, línies, cercles creen una forma polièdrica en la qual hi ha un encaix d’un tot; en perfecta harmonia i conjunció. Dansa, musica, llum, espai, sensacions…, cinc dimensions per a una visió contemporània de les nostres arrels.

I, a les 22:00 hores, tanca la programació el citat espectacle de nova creació PUR; una obra inspirada en el foc del ballarí i coreògraf Aleix Martínez que, a través de la cultura popular catalana: descontextualitzant-la, vol explorar la creació d’un llenguatge artístic i dinàmic amb el que modelar noves possibilitats artístiques i dramatúrgiques. Per portar-ho a terme, l’artista barceloní establert a Hamburg comptarà amb sis ballarins de la companyia ManNera Dansa; quatre intèrprets de L’Avalot Teatre de Santa Coloma de Gramenet, i uns quants membres dels Peluts de Cabrils; de la Colla de Diables d’Òrrius i dels Diabòlics Anònims de Vilassar de Dalt,  a més de la participació de quatre persones voluntàries.

Més informació i venda d’entrades a https://festivalfranquesa.com.

Author