Avui s’ha presentat el nou director artístic de l’Escenari Joan Brossa, en Marc Chornet. El projecte artístic del Marc es basa en els principis fundacionals de l’Antic Espai Brossa, que eren construir una programació teatral a l’entorn de l’univers Brossià i dels seus referents escènics. Chornet ha manifestat que“Escenari Joan Brossa ha estat dirigit fins ara per gent que va conèixer en vida a Brossa, però la meva generació ja no l’hem conegut personalment i el tractem com el que és: un clàssic contemporani, com Beckett.”
És un somni preciós pensar que el teatre pot transformar les relacions humanes, la societat, la cultura i la política “, ha dit Chornet, convençut que “a Brossa li encantaria veure com posem a prova les nostres idees i reaccions.”
Un exemple d’aquesta filosofia és l’obra Laberint Striptease que s’estrenarà el proper 12 d’abril i que part del llibre de Joan Brossa Striptease i teatre irregular i el porta “als nostres dies, sent respectuós amb l’esperit, l’humor i la crítica implícita de l’obra original “, segons el director Roberto G.Alonso.
Us adjuntem algunes frases d’un escrit que ens ha fet arribar Marc Chornet sobre les línies generals de la nova direcció.
Joan Brossa, l’autèntic director artístic
En el fons JOAN BROSSA hauria de ser el veritable director artístic d’aquest espai i la seva manera de veure el món, l’art i l’escenari és la que ens hauria de mostrar com enfocar la programació de l’Escenari Brossa. Si l’escoltem, si li fem cas, ens n’adonem que Brossa ens demana a crits enfrontarnos a l’Escenari DISPOSATS A POSAR A PROVA LES NOSTRES IDEES I LES NOSTRES REACCIONS.
Joan Brossa, avui
A la meva generació ja no li pertoca aquest repte.
Jo no vaig conèixer a Joan Brossa.
Tinc la sensació que la meva generació segurament és la primera que pot tractar aquest llegat des de la distància: entenent a JOAN BROSSA com un clàssic.
Brossa ÉS i no pot ser res més que un clàssic. Un clàssic contemporani com ho pot ser el mateix Beckett sense anar més lluny.
Caldrà, doncs, assumir-ho i començar a llegir i valorar la seva figura des de la influència que la seva obra pot exercir sobre el nostre present. És a dir: del clàssic Joan Brossa n’hem de protegir i divulgar el llegat, però sobretot hem de vetllar perquè una llum tan poderosa influeixi i dialogui amb el nostre present teatral.
La influència de Joan Brossa en artistes de l’Escena Actual
Aquesta influència ja és una realitat. Brossa ha influït en molts artistes escènics. Sense anar més lluny, el recentment desaparegut Carlos Santos n’és un exemple carismàtic. Però en podríem anomenar tants altres. La seva influència ens obre les portes a una teatralitat profundament contemporània, quasi sempre avantguardista, capaç de posar emoció crítica al nostre present des d’un espai simbòlic profundament mediterrani.
Aquest és el prisma: aquelles escenes d’autor, que no neixen i moren en la paraula, sinó que la transcendeixen, que parteixen de l’espai simbòlic mediterrani i llatí, en oposició a l’espai simbòlic anglosaxó de naturalesa majoritàriament més realista,
i que aspiren a la transformació i el progrés a través de l’art.
Nosaltres, la meva generació, no vam conèixer a Joan Brossa, però
parafrasejant el títol d’una xerrada que ahir Josep Pedrals va dir aquí al costat, a la Fundació, A NOSALTRES ENS VA FER JOAN BROSSA.
Nau Ivanow
El primer exemple és l’entesa que estem a punt de concretar amb la Nau Ivanow. Dins del programa de Fàbriques de Creació de l’Ajuntament de Barcelona conviuen diferents realitats. La Nau Ivanow pot acollir processos creatius i l’Escenari Brossa pot exhibir-los. Conjuntament podem donar resposta completa a nombrosos projectes
teatrals. En aquest treball coordinat, tan la Nau com el Brossa poden ser porta d’entrada per tal de canalitzar projectes.
Una casa oberta
Precisament per tal de facilitar la porta d’entrada de projectes hem obert una adreça de correu electrònic per tal de rebre qualsevol tipus de proposta escènica que se’ns vulgui fer:
programacio@escenaribrossa.cat
El públic
L’última reflexió és pel públic. Tot procés artístic conclou amb i en el públic. Totes les bones intencions artístiques expressades manquen de sentit si el públic no les acompanya. Per tant redoblarem esforços per tal de fidelitzar i rejovenir el públic del Brossa.
La gent ansia ser sorpresa a través de l’art. Ansia que l’art li obri horitzons de futur. És obligació nostra convèncer-los que en aquesta casa, aquest tipus de vivències els succeiran més sovint… Perquè en el fons la major part del públic ve disposat a posar a prova les seves idees i les seves reaccions.
Així que aquesta és la seva casa!