Salut Mental Gràcia-Grup Atra presenta el musical inclusiu ‘La Nit de Sant Joan’

11.18.2019

Author

Queden molt poques entrades disponibles per anar a veure La Nit de Sant Joan, en la versió renovada, emocionant i engrescadora que proposa Salut Mental Gràcia, una de les quatre entitats –“la més jove!”- que formen el Grup Atra, associació que porta més de 30 anys treballant per millorar la qualitat de vida de les persones en situació vulnerable: “Ens fa molta, molta il·lusió que les persones vulnerables facin realitat les seves il·lusions i que siguin respectades”, expressa Òscar Constantí, coordinador del Club Social Salut Mental Gràcia i productor executiu de l’espectacle. Una proposta que ha comptat de bon principi amb la complicitat dels seus creadors, Dagoll Dagom, de Jaume Sisa (autor de la música), dels escenògrafs Castells i Planas, de l’actriu Mon Plans, que els ha ajudat a molts coses i que signa el disseny de llums, la il·lustradora Pilarín Bayès, que els ha obsequiat amb un esplèndid cartell que ha dibuixat expressament per a l’obra,  l’actor Oriol Genís, que hi participa en el rol de Follet… I molta, molta gent tant pel que fa en l’equip tècnic com actoral.

Aquest matí ens l’han presentat als mitjans al Cercle de Gràcia, el mateix lloc on es representarà els dies 24 (pre-estrena, 18.30 h) i 25 (estrena, 18.30 h). Hi han assistit Joan Lluis Bozzo, de Dagoll Dagom; Òscar Constantí, que també signa la dramatúrgia; Mercè Cervantes, co-impulsora de la idea i co-directora del Grup Atra; Sigfrid Quer, president de la formació El Cor Canta, Mont Plans i l’actriu Sara Sánchez, en representació de tots els intèrprets.

Mercè Cervantes explica que “un dia l’Òscar va venir i em diu: podríem fer la Nit de Sant Joan en clau de teatre inclusiu, i demanar ajut als que la van crear! Era arriscat… però també un somni. I ho vam tirar endavant! He de dir que tothom s’hi ha abocat, no només en fer-ho realitat sinó en l’afany de fer possible la visibilitat d’unes persones i la seva problemàtica, ajudar a que perdin la por de parlar i treballar junts per una societat lliure d’estigmes… I tot ha anat d’una manera que només tenim paraules d’agraïment.”  Salut Mental Gràcia s’ocupa d’ajudar a persones amb vulnerabilitat i risc d’exclusió social, especialment derivada de les addiccions i salut mental.

El cartell de Pilarín Bayés

Expliquen que per tirar-ho endavant “vam anar a trobar els millors: en Bozzo, en Sisa… gent per a la qual el teatre és un ofici, fet a ma i picant pedra. ” En Bozzo assegura que “ens ha estat molt fàcil dir que si! És una iniciativa motivadora i esplèndida. Agrupar persones entorn al teatre és una de les feines que ens dóna més confort com a societat. Ens fa sentir una mica més contents i mereixedors de ser artistes!”

UN EQUIPÀS AMB AL VOLTANT DE 90 PERSONES
A l’espectacle hi participen 22 actors, actrius i ballarins, a més de l’Equip Artístic d’El Cercle de Gràcia, que són els ‘figurants’ que assisteixen a la Revetlla; la Coral El Cor Canta, amb una vintena de persones; l’Orquestra Follet Trapella, que són deu persones, entre musics i cantants i un enorme equip artístic i tècnic. En total, voregen les 90 persones. En aquest sentit, Joan Lluís Bozzo assegura que “són la companyia que convoca mes gent, després del Liceu!”

Han fet una dramatúrgia nova, situant la Nit de Sant Joan a l’any 2019. “Un nou relat respectant els textos i les músiques, però amb un arranjament nou, 20 cantaires, 4 Macaris, el Gran Jordiet… i una preciosa Isetta que han fet els Germans Castells i Planas.”

Sara Sánchez, una de les actrius que hi participen,  explica que “és la segona obra que fem amb el Club on també hi ha una escola de teatre i ens fa molta il·lusió. Jo sóc la Senyora González, que no s’assembla gens a mi, però és com la vida: t’ha tocat aquest paper i l’has de fer! Vull donar les gràcies a tots els que ho heu fet possible, ha estat un esforç molt gran, espero que agradi, m’agradaria que sortís bé! I vull dir que no parlo per mi sinó en nom de tots els que hi intervenen.”

ALGUNES ANÈCDOTES D’EN BOZZO
Al director de Dagoll Dagom li han agafat ganes de recordar i val la pena reproduir algunes coses que ha dit. Després de sentir la Sara i mirant la Mon Plans afirma que “La Senyora González és una il·lustre predecessora de Les Teresines!” I continua: : “La Nit de Sant Joan va néixer l’any 1981, ja té 40 anys. Però el més graciós és que nosaltres érem 7 o 8 i ara ja tenen una nòmina amb agrupació coral, orquestra… Ens superen!” Explica que: “Va ser fruit d’un treball col·lectiu amb totes les influències de les cançons d’en Sisa. Un poti-poti bonic de recordar! ” Està content de que es faci al Cercle de gràcia perquè “aquí hi vam fer un assaig general i la pre-estrena d’Antaviana. Però va passar que la tarda de l’assaig va coincidir amb el Cop d’Estat del 23F! Imagineu: va ser la pitjor estrena de la meva vida, ningú estava per això, tenien el cap a tot arreu menys al teatre!”

L’obra es va estrenar al Romea, just quan va passar a ser el Centre Dramàtic de la Generalitat. “Sense saber-ho, vam inaugurar el Centre que estava ple de polítics! Fins i tot el president Pujol ens va venir a trobar i ens va preguntar: i apart de teatre, què feu?” I encara continua la seva crònica del passat: “durant dos mesos la crítica ens va matxacar. Però vam fer una gira que ens va salvar! Va agradar molt arreu de Catalunya i l’èxit ens va portar a Madrid i després, de tornada a Barcelona. A partir d’aquí ja va anar tot be.”

En Bozzo parla de l’anècdota d’Antaviana per la seva relació amb el centre, però puntualitza que La  Nit de Sant Joan la van estrenar a Sant Boi, al’Ateneu, i que sempre va agradar perquè “és un volcà d’emocions!”

LA PARTICIPACIÓ DELS GERMANS CASTELLS I PLANAS
Una col·laboració molt bonica ha estat la dels escenògrafs, els germans Castells i Planas, de Cardedeu. L’Òscar Constantí explica que “Els vam trucar  perquè ens ajudessin, volíem fer l’escenografia però de manera que la poguessin construir els membres del club de salut mental. Emocionalment va ser tan gran que no sé si sabré transmetre el que ha suposat: han vingut a fer l’escenografia aquí, amb la nostra gent! Igual que la Mont Plans, l’Oriol Genís, el cor, els  músics… Tothom s’ha unit per fer un tot i hem après a construir una obra de teatre amb gent amb la que hem pogut parlar dels vestits, dels decorats… sense parlar d’ells, el que els ha permès fugir del rol de malalt mental i disfrutar de la seva dignitat.”  

I encara més objectius: “Ajudem a que persones que no tenen perquè saber el diagnòstic sobre la salut mental dels actors, s’hi apropin des d’un lloc no paternalista. Són actors amb tot el doble sentit de la paraula: actuen i són actius. Els assaigs han estat tot un acte de generositat!”

Mercè Cervantes afegeix que “les persones volen rebre respecte, no compassió. I ens transmeten la seva dignitat.”  I l’Òscar Constantí conclou la trobada dient: “La Nit de Sant Joan ens mostra un seguit de personatges que es troben en un conflicte que resoldrà el Follet. I els conflictes sempre tenen a veure amb el temps: la Nit de  Sant Joan és el pas de la Primavera a l’Estiu, de la innocència a la maduresa, el moment en què ens toca assumir responsabilitats, però sense perdre la il·lusió, la màgia i la innocència.”

Doncs no us la perdeu, ara que ens han posat la mel a la boca!

Reserva a comunicacio@grupatra.org o trucant al 932 376 824.
Preu entrada: taquilla inversa.

Author