Temporada Alta presenta el cartell d’enguany i ens avança la programació

08.16.2019

Author

Jordi Colomer és l’autor del cartell de l’edició d’enguany, la 28ena, del Festival Temporada Alta, que se celebrarà del 6 d’octubre al 9 de desembre. La peça és una fotografia on hi apareixen els actors Laura Weissmahr i Guillem Barbosa com si fossin dos gegants damunt reproduccions d’edificis, una alteració que per a l’artista reflecteix com la realitat està també “distorsionada”. El Cartell, per primera vegada, presenta a més un nou format de “cartell animat” en vídeo.

Fruit de la col·laboració del mateix autor i la productora Nanouk Films s’han creat diferents peces de vídeo que complementen l’obra fotogràfica de Colomer. Es tracta de petits vídeos, a mode de “cartell animat” protagonitzades pels mateixos actors que apareixen al cartell. Aquestes càpsules suposen també l’oportunitat de veure el
procés de creació que ha desenvolupat en el cartell d’enguany. Les podeu veure seguint els Instagram Stories del Festival.

Jordi Colomer (Barcelona, 1962) és un artista plàstic i visual que treballa en el
camp de l’escultura y les instal·lacions, la fotografia y el video-art, i tota la seva
activitat està tenyida d’un marcat sentit performàtic, fet que l’ha portat a treballar
com escenògraf i amb connexions en l’àmbit de les arts en viu. Per a Colomer “en l’espai públic hi ha tots els elements teatrals: l’escenografia és la ciutat, els actors són els habitants i si hi ha una ficció moltes vegades és improvisada”.

Temporada Alta 2019 avança part del seu programa
internacional, amb grans noms i propostes per
descobrir

La sud-africana Dada Masilo (The Dance Factory) ofereix al festival
l’estrena a l’Estat espanyol de la seva particular lectura de Giselle, amb
música africana, 20 ballarins a l’escenari i escenografia de William
Kentridge. És un espectacle de gran format, una lectura contemporània del clàssic, amb música autòctona del continent africà, amb més de 20 ballarins. Masilo, coneguda per les seves reinterpretacions de ballets clàssics com ara Romeo
and Juliet i Swan Lake, agafa Giselle i la transforma en una heroïna clàssica que
ressona a l’actualitat, una jove que mor després d’haver estat traïda per un home i
torna per venjar-se’n. Tot, acompanyat de la música de Philip Miller, que combina
elements de clàssica i percussió africana. Una Giselle feminista i contemporània per
remoure les arrels de la dansa clàssica.

El ja habitual cicle de Connexió Iberoamèrica enguany arriba amb
força: l’estrena del nou espectacle de Claudio Tolcachir, Próximo, que
després farà gira per l’Estat; la nova proposta de la brasilera Christiane
Jatahy, O agora que demora; la col·laboració entre Shaday Larios, de
la companyia mexicana Microscopía, i Jomi Oligor, d’Hermanos Oligor,
que tornen a Temporada Alta amb La melancolía del turista, un muntatge produït en el marc del projecte europeu transfronterer Pyrenart, del que Temporada Alta és soci, i que indaga en la fantasia mental del paradís, la fixació d’aquest imaginari i la seva descomposició. Els dos artistes faran una mirada crítica a la figura del turista a través del “teatre d’objectes documentals”, fet d’objectes, mecanismes i miniatures, que ja han treballat en altres obres.

La trobada artística entre el creador xilè Txalo Toloza i la ballarina i coreògrafa
navarra Laida Azkona que, amb Tierras del Sud, presenta la segona part
de la seva trilogia Pacífico, centrada en l’estreta relació́ entre la barbàrie sobre
els pobles originaris llatinoamericans, les noves formes de colonialisme i la cultura
contemporània. Un encontre artístic que ja s’ha produït i estrenat a les nostres terres (en coproducció amb el festival TNT i l’Antic Teatre) però que ara pren una nova dimensió internacional.

Pel que fa a la Connexió Iberoamericana,  el director de la sala Timbre 4 de Buenos Aires estrena Claudio Tolcachir, a l’Estat del seu nou text, que també ha dirigit: Próximo,  per a dos actors (Lautaro Perotti i Santi Marín) que aborda les relacions afectives en l’era d’Internet. Una història d’amor construïda en la distància, amb Skype, WhatsApp, trucades al mòbil i flirteig a les xarxes socials. La falsa proximitat i la solitud es faran evidents quan la comunicació es talla.

També dins el cicle Connexió Iberoamèrica, el festival programarà la ja anunciada O agora que demora de la dramaturga brasilera Christiane Jatahy, que des de l’any
2013 ha visitat ja en tres ocasions el festiva. L’espectacle parteix dels textos èpics
d’Homer i de la connexió que aquests tenen amb el moviment global actual. L’artista
presentarà un espectacle que inclou un documental rodat a Jenin, Palestina, als
camps de refugiats de Líbia i de Grècia, a Johannesburg, en una comunitat indígena
de l’Amazonia i a Rio de Janeiro.

Angélica Liddell arriba aquest any al festival amb l’estrena a l’Estat
espanyol de l’espectacle que ha dedicat a la memòria de la seva mare
després de la seva mort: Una costilla sobre la mesa. Madre és també
un retorn al seu llenguatge més visceral, on la mort transforma l’odi en
amor. Una costilla sobre la mesa. Madre és poètic, físic i visceral, és una oració teatral, una explosió de culpa i expiació on Liddell expressa el seu amor i, alhora, tot el seu dolor convertint allò sublim en patiment. I tot, acompanyat d’una banda sonora creada i interpretada en directe per un altre provocador: el cantaor Niño de Elche.

Més Temporada Alta

El festival presenta a més 21 coproduccions amb grans noms de
l’escena internacional i directors i dramaturgs consagrats i emergents
de les arts escèniques del país, com Joan Ollé, Àlex Rigola, Rosa Maria
Sardà, Gonzalo Cunill i Juan Navarro o CaboSanRoque, i les
coreògrafes Marta Carrasco o Sol Picó, entre d’altres. El festival acabarà acollint una programació que els darrers anys ha rondat les 100 propostes i que és possible gràcies a les col·laboracions amb els principals festivals i centres productors del país, públics i privats, que després alimenten les seves programacions de temporada amb els títols estrenats al festival.

Temporada Alta també coprodueix enguany espectacles amb organismes i entitats
internacionals de França, Bèlgica, Suïssa, Suècia, Alemanya, Portugal o Brasil, a
banda d’altres teatres de l’Estat espanyol.

Per la seva banda, el Torneig de Dramatúrgia, convertit en l’enfrontament teatral
més esperat del festival, enguany renova participants: Marc González de la Varga,
Laura Gost, Alejo Levis, Daniel J. Meyer, Concha Milla, Sílvia Navarro, Adrián Novella i Alícia Serrat.

 

Altres espectacles ja a la venda

Temporada Alta tindrà lloc del 6 d’octubre al 9 de desembre a diferents espais de
Girona, Salt i altres poblacions de la província. Al llarg dels darrers dos mesos s’han
anunciat o posat a la venda les entrades d’interessants muntatges ja estrenats la
passada temporada. És el cas de Casa de nines, 20 anys després, obra dirigida per Sílvia Munt i protagonitzada entre altres per Emma Vilarasau i Ramon Madaula; o La partida d’escacs, un text d’Stefan Zweig versionat i dirigit per Ivan Morales i protagonitzat per Jordi Bosch. Tots dos muntatges han estat estrenats en el recent Festival Grec.

La programació del festival també acollirà l’espectacle de comiat de Tricicle, Hits,
La tendresa de Dagoll Dagom i T de Teatre, Hotel de la companyia
canadenca Cirque Éloize o la versió musical d’El Petit Príncep, un clàssic al festival dirigit per Àngel Llàcer i Manu Guix.

 

 

Author