Com ja és sabut, La Beckett és una sala molt activa pel que fa a activitats relacionades amb el món del teatre. I ara, des de que estan al Poblenou i disfruten de mes espai, encara n’han incrementat. A més de ser La Casa dels Autors, ara ho és també de les companyies, a les que poden acollir en Residència; dels laboratoris de creació i d’un munt de coses que ens van explicar a la presentació de la temporada 2019/20. Recordem que gira al voltant de la mort, sota el títol de Memento Mori (en trobareu tot el programa aquí) i que bona part e les activitats hi estan relacionades.
Així, al voltant dels espectacles que ens donaran noves visions de la mort, es durà a terme un programa d’activitats organitzades amb l’ajut de la UOC (Universitat Oberta de Catalunya): lectures, xerrades, tallers, col·loquis postfunció i fins i tot una Noche de muertos, inspirada en la mort a Mèxic que se celebrarà la nit del 31 d’octubre.
XERRADES
Comencem per les xerrades, comissariades per Jaume Claret.
Morir abans de néixer
Amb Paul Nomet, Clàudia Cedó i Núria Jar.
Dia 5 d’octubre, a les 18.30 h
Sala de Dalt
Un diàleg per parlar de la pèrdua més inesperada, al voltant de l’obra Una gossa en un descampat.
———————————-
La mort del Sàpiens
Amb Pedro Azara, Joana Maria Pujades i Jordi Serrallonga
Dia 15 d’octubre, a les 19 h
Sala de Dalt
Una xerrada sobre la Mort perquè… parlar de la mort és també parlar dels Sàpiens, que som nosaltres.
———————————-
Que no mori la llum
Amb Jaume Subirana, Sònia Moll i Jordi Pàmies
19 de novembre, a les 19 h
Sal d’Assaig
Vetllada poètica, a partir de l’antologia de Jaume Subirana Que no mori la llum. 50 poemes per a funerals.Amb poemes també de Sònia Moll i Jordi Pàmies.
———————————-
El silenci dels altres
Amb Margrida Capellà, Jordi guixé i Francesc Serés.
21 de gener, 19 h
Sala d Dalt
Trobada per rescatar de l’oblit els morts desapareguts a causa de la repressió de la Dictaura franquista i la Guerra Civil.
———————————-
El dol
Amb Norma Grau i Alba Payès
12 de febrer, 19 h
Sala Petita
Sobre les formes de manifestar el dol i els grups creats per acompanyar-lo, amb persones especialitzades.
———————————-
Six Feet Under
Amb Desirée de Fez i Òscar Gonzalez
10 de març, 19 h
Sala de Dalt
Un repàs a les obres més rellevants al cinema i a la televisió que han escollit la Mort com a protagonista.
———————————-
Morir demà
Amb Ingrid Guardiola, José Maria Lassalle i Genís Roca
21 d’abril, 19 h
Sala d’Assaig
Sobreviure a la Mort, entenent-la com alguna cosa més que la desaparició física d’un ésser viu (absència, caducitat…)
———————————-
CURSOS
Imaginaris artístics del dol i la pèrdua
Amb Emma Navó
Del 7 de novembre al 5 de desembre
Cicle de tallers i lectures de la ma de la poeta Sònia Moll i la terapeuta del dol, Emma Navó. Cada taller gira a l’entorn d’un eix temàtic i es tanca el curs amb una visita al cementiri del Poblenou, on es farà un recital amb acompanyament musical
———————————-
LABORATORIS
Aquest any la Beckett acull ni més ni menys que 10 laboratoris, “més que mai!”, que trobareu ben especificats al web del teatre. Per una banda, continuen el laboratori de creació jove Els Malnascuts; el laboratori Peripècies coordinat per Sergi Belbel, format per actors, actrius, dramaturgs…”que es reuneixen des de fa quatre anys i enguany es proposen realitzar una investigació al voltant de la mort”; L’Obrador de filosofia, espai d’investigació interdisciplinari de música, poesia, dansa i paraula, Debut, que gira al voltant del gènere, les noves identitats trans i les seves formes de representació en la ficció, i El Colectivo del Texto, que reuneix dramaturgs de diversos indrets de l’estat espanyol.
Per altra banda, s’afegeixen el laboratori Nur Aiza, que farà un curs que parlarà dels Trans; De Regno, que es basa en el text homònim inconclús de Tomàs d’Aquino, Catàstrofes, a partir de l’obra de Samuel Beckett, Absència. Enyor. Record, una exploració sobre el dol i la pèrdua; Escriptura en viu, d’escriptura dramàtica a temps real, i As punk as possible, sobre el feminisme, el món queer, la contracultura i el poder.
———————————-
AUTORA I COMPANYIES RESIDENTS
Denise Duncan serà l’autora resident de la Sala Beckett, seguint l’estela de Marilia Samper, Clàudia Cedó i Victoria Szpunberg. Assumeix l’encàrrec d’escriure una nova obra i, a més, s’incorpora com a dramaturga i assessora de l’equip artístic del teatre.
La Beckett també acull al llarg de la temporada tres companyies residents, que estrenaran les seves propostes a la sala en els mesos de febrer a maig. La primera és La Virgueria, que estrenarà Demà, un text d’Helena Tornero, dramaturga amb qui comparteix l’ADN de la reflexió i la consciència social. Les Bianchis seran la primera companyia resident de teatre familiar a la Beckett, i estrenaran I aleshores… què?, un text de Clàudia Cedó dirigit per Israel Solà que parlarà als infants sobre la mort. Finalment, The Mamzelles estrenaran un text de Bàrbara Mestanza, Todas las flores, situat en un convent on, noies embarassades que esperen la vida s’adonen que arriba l’apocalipsi.
POESIA A ESCENA
Torna l’Alcools, el festival de poesia dirigit per Andreu Gomila i organitzat per la Sala Beckett. Enguany arriba a la seva sisena edició, amb recitals un cop al mes i al llarg de tota la temporada. Els primers recitals seran amb Anna Gual (octubre) o Carlos Zanón (novembre).
PROJECTES EUROPEUS
Fabulamundi. Playwriting Europe: ‘Beyond Borders?’ (2017-2020) és un projecte de cooperació entre teatres, festivals i organitzacions de 10 països europeus (Alemanya, Àustria, Bèlgica, Espanya, França, Itàlia, Polònia, Regne Unit, República Txeca i Romania) que té com a objectiu promocionar la dramatúrgia europea i donar suport al treball dels autors de teatre contemporani. La Sala Beckett hi participa i posa a l’abast les obres de 10 autors catalans: Marc Artigau, Carles Batlle, Clàudia Cedó, Guillem Clua, Ferran Joanmiquel, Josep Maria Miró, Esteve Soler, Victoria Szpunberg, Helena Tornero i Joan Yago. Enguany durà a terme la producció d’un text de l’autor txec Jaroslav Rudiš, Avinguda nacional.
La Beckett també forma part d’Extended Universe, un projecte d’abast europeu que es proposa treballar en la creació de nous públics i promoure l’ús de les noves tecnologies en la creació escènica. El projecte està format per quatre teatres europeus: el Boundless Theatre (Regne Unit), el Teater Grob (Dinamarca), l’Entropia (Grècia) i la Sala Beckett (Catalunya).
Des del 2018 la Beckett ha passat a liderar el comitè català d’Eurodram, una xarxa europea formada per comitès de totes les llengües d’Europa que té per objectiu l’intercanvi de textos teatrals, tant en la llengua original com en la traducció.
Per últim, la Beckett gestiona Catalandrama, un servei online (www.catalandrama.cat) que permet obtenir, de manera fàcil, ràpida i gratuïta, informació sobre autors, textos i traduccions de teatre contemporani escrit originalment en català.
|
|