Xavier Albertí presenta la temporada 2019/20 del TNC a l’entorn de ‘Conquesta i Resistència’

05.29.2019

Author

Com ha anat fent des de que va assumir el càrrec de director del TNC el juliol del 2013,  Xavier Alberti ha construït una nova temporada al voltant d’un concepte temàtic que serà l’eix central al voltant del qual giraran les propostes, escèniques o paral·leles.  Per a la temprada 2019/20 ha escollit el lema Conquesta i Resistència “per conquerir espais per a la Resistència”, que veurem, debatrem i estudiarem a fons, seguint el programa proposat.

Però no totes les propostes vindran d’aquí. Albertí va aportar també el concepte Epicentre Patrimonial, que cada temporada ha dedicat a un autor/autora, o a un gènere teatral, també per poder descobrir totes les seves singularitats. L’Epicentre de la temporada que ve es diu Pioneres i se centrarà en la dona dramaturga d’abans de la Guerra Civil i de les Compositores del Modernisme: “Volem rescatar de l’oblit injust algunes veus femenines poc conegudes però testimonis crucials d’una mirada en clau femenina i feminista  de l’evolució catalana des del primer terç de segle XX.” Dones com Caterina Albert/Víctor Català, Carme Monturiol, Carme Monserdà, Lluïsa Denis, Rosa M. Arquimbau, Rosa Delor, Narcisa Freixas, Carme Karr… A més dels espectacles, veuran la llum unes publicacions especials impulsades pel TNC/Arola Edicions, que signen algunes de les autores més brillants del panorama català.

Albertí ens ho ha explicat aquest matí en roda de premsa, i aquesta tarda ho farà als socis-abonats al TNC.  Una temporada que s’arrodoneix amb complicitats com la del Museu d’Art de Catalunya, que acollirà tres peces que dialogaran amb la pintura de l’època. I  amb la complicitat de l’ESMUC, “que vindran a la Sala Gran i oferiran concerts vinculats a compositores pioneres i de la República. Unes dones extraordinàries!” A més, Albertí ha puntualitzat que “aquest any hi ha una paritat absoluta. I més dones que mai!  Sempre hem intentat caminar amb el feminisme, però ara ens obliguem a que formi part del codi deontològic del teatre. Hem signat un contracte-programa de 4 anys on serà obligació.”

Enguany presenten 10 autors, 13 autores i cinc muntatges mixtes; 13 directors, 12 directores i tres muntatges mixtes. A mes de 3 espectacles de dansa i 2 de circ. “Una temprada amb un total de 28 obres7 d’autors catalans contemporanis vius- en les que hi haurà una mica de tot, amb la voluntat de continuar el projecte que vaig iniciar fa sis temporades com a director del teatre i que ja s’està acostant al final.” D’aquesta manera ens ha anunciat Albertí que la 2019/20 és a la seva penúltima temporada. I ha afegit: “Acabo el juliol del 2021, però espero que em permetin tornar de tant en tant per retrobar-me amb les complicitats que he compatit aquests anys!”

També ha dit que hi haurà un seguit d’espectacles per a joves “però sense especificar, ja que hem notat que així venen més.” Conservaran, però, l’horari de les 11 del matí per a determinats espectacles, “per continuar treballant amb la comunitat educadora que, anteriorment, ja han treballat les obres a les biblioteques.”


LA TEMPORADA

*La Rambla de les Floristes, de Josep Maria de Sagarra
Sala Gran, del 10 d’octubre a l’11 de novembre.

“Fins ara hem ofert obres de Sagarra corresponents al seu exili a París. Però no volíem deixar passar l’oportunitat de rellegir el seu teatre del primer terci del segle XX on hi ha una de les seves grans obres, La Rambla de les Floristes, que dialoga amb Doña Rosita la Soltera.
Albertí remarca que el títol posa èmfasi a les dones i no a les flors, el nom real de la Rambla “perquè parla dels personatges, de les dones, en un temps de gran agitació política com era l’any 1935, temps en què la societat catalana vivia una profunda transformació. No és una obra de costumisme històric. Ens ajuda a entendre què ha de suposar la Rambla per a nosaltres avui, després dels atemptats de l’agost del 2017.” L’obra transcorre en un any, que es veu pel pas del temps reflectit en les flors.

La direcció de l’espectacle ha anat a càrrec de Jordi Prat i Coll “que ens l’acostarà al s. XX. Ell és aquí des de sempre i és una persona que sap connectar amb els clàssics. És esplèndid!” Compta amb un repartiment excepcional de 14 grans actors i actrius: Clara Altarriba, David Anguera, Albert Ausellé, Rosa Boladeras, Marina Gatell, Berta Giraut, Antònia Jaume, Davo Marín, Carme Milán, Albert Mora, Carol Muakuku, Albert Pérez, Xavier Ripoll i Jacob Torres.
………………………………………………….
*Habitació 1: Ultim Thule, creació d’Hotel Col·lectiu Escènic i i ATRESBANDES
Sala Tallers, del 17 al 20  d’octubre.

“L’any 2018, la NASA es va inventar el nom de Ultim Thule per parlar de l’últim cos que els astronautes veien més llunyà. I ara ens arriba en forma de teatre de moviment. A més, ens l’han inclòs en la programació del Festival Escena Poblenou i serà el que l’obrirà. Ens fa molt feliços conviure amb ells!”, Expressa Albertí. Parla d’un individu que acut a una sessió́ de teràpia que comença amb una pregunta: Com vens avui? La resposta es converteix en cos, moviment i accions, i desplega un mapa de l’interior d’aquesta persona. Un viatge oníric per diferents regions de l’inconscient que, superposades, volen dibuixar pulsions tan humanes com el sentiment de culpa. Amb direcció i dramatúrgia de ATRESBANDES (Mònica Almirall, Miquel Segovia i Albert Pérez Hidalgo).
………………………………………………….
*La mort i la primavera, de Mercè Rodoreda
Sala Petita, del 24/10 al 10/11

“És una obra inacabada de Mercè Rodoreda, que té una similitud ideològica amb Solituds, de Víctor Català.” Adaptació de Joan Ollé, que també dirigirà l’espectacle, que compta amb Joan Anguera, Pepo Blasco, Sara Morera, Rosa Renom, Francesc Colomer i Roger Vilà. Un estrany ritual assegura l’estabilitat d’un poble on els desitjos sexuals són sistemàticament reprimits amb tota mena de tortures. Anualment, s’hi sacrifica la vida d’un jove, que és llançat al riu per comprovar el bon estat del túnel subterrani que passa sota la vila. Un argument contundent! S’estrenarà al Temporada Alta.
………………………………………………….
*Solo una actriz de teatro, amb Estela Medina
Sala Petita, dies 14 i 15 de novembre

Aquest espectacle forma part dels Actes Commemoratius del 50 Aniversari de la mort de Margarida Xirgu. Tindrà com a pròleg una taula rodona en què serem testimonis de la seva trajectòria vital i professional en les quatre ciutats que la van marcar especialment: Barcelona, Madrid, Buenos Aires i Montevideo. Albertí explica que és important oferir “una aproximació a una dona massa desconeguda a qui li devem el ressorgiment del teatre català a les primeries del s. XX. Es faran xerrades als teatres de les quatre ciutats i nosaltres rebrem Estela Medina, una dona de 84 anys que la va conèixer, va treballar amb ella i encara es troba en plena efervescència escènica. A l’espectacle ens parlarà de la seva relació amb la Xirgu i de la faceta més íntima i personal de l’actriu.”
………………………………………………….
*Hipòtesi demà, de Lali Álvarez i cia. Hui Basa.
Sala Tallers, del 21 al 24 de novembre.

Com canviarien el món els joves? Com ho farien els grans? A partir d’aquí Lali Álvarez proposa una experiència on apropa els joves de 15, 16 i 17 anys amb gent gran, perquè entrin en diàleg i emprenguin un intercanvi de vivències. Repartiment -no professionals- en curs. Forma part del Programa educatiu i pedagògic del TNC.
………………………………………………….
*Europa Bull, de Jordi Oriol
Sala Petita, del 28/11 al 15/12

Jordi Oriol, de qui és coneguda la seva passió per escorcollar en el llenguatge, agafa la paraula Bull i l’utilitza en els conceptes d’ebullició i de la imatge del Toro, com a mite fundacional d’Europa. Va néixer com una peça de 20 minuts al Premi Quim Masó 2018, el va guanyar i, com és habitual, el Premi produeix la conversió de la peça en una obra de teatre de mida normal. La sinopsi diu: Europa bull. És una olla de grills. Un guirigall de ric-rics, on tanmateix no totes les cançons hi tenen cabuda. Ni tots els cromatismes. Ni tots els acudits. Europa bull, irrefrenable, boig, com una bèstia ingovernable que envesteix tot allò que considera roig. Un autoritari toro blanc va raptar Europa, i tal vegada ara veiem que mai no el sabrem domesticar.

La va portar al International Festival, Stuttgart 2018,  The Future of Europe amb un toro mecànic!” diu l’Albertí.  Amb Anna Hierro, Jordi Oriol i Carles Pedragosa.
………………………………………………….
*Festival Simbiòtic de Teatre Inclusiu
Sala Tallers, del 29/11 a l’1/12

És un minifestival adreçat als espectadors amb singularitats físiques o psíquiques, “que es farà a la Sala Tallers perquè actualment ja està profundament equipada i permet l’accés amb cadira de rodes, cosa que a la Sala Gran encara es fa difícil, però tenim l’objectiu d’aconseguir-ho.” Inclou dues propostes, en col·laboració amb el col·lectiu WE ACT. La primera, Untitled Ree N. 1 és creació de Vero Cendoya i Arantxa López, que parlaran amb els espectadors i els desenvoluparan els recorreguts temàtics que vulguin.

L’altra es diu Richard Redux or Sara Beer is not Richard III, de Kaite O’Reilly, i parla de quan es va descobrir l’esquelet de Richard III i es va saber que no era deforme, com deia Shakespeare. Però havia establert la tradició de fer que l’interpretessin actors amb alguna singularitat. ¨

Albertí ens ha parlat del projecte per adaptar la Sala Gran, ja que hi ha moltes dificultats. “Jo no sé si ho veuré, com a director. Però la Tallers l’hem arreglat molt bé, fins i tot els camerinos estaran adaptats. De mica en mica s’anirà fent a totes les sales.”
………………………………………………….
*L’amic retrobat, basat en la novel·la de Fred Uhlman
Sala Tallers, del 4 al 22 de desembre.

Una història d’amistat i descoberta, amb dramatúrgia de Josep Maria Miró i direcció de Joan Arqué. Parla de dos joves alemanys que i direccióes van conèixer en el context del nazisme, d’idees polítiques diferents però això no atura la seva intena relació.  Els pares d’un d’ells l’envia als EUA i allà arriba a saber la veritat sobre el seu amic, a qui creia nazi. Amb Quim Avila, Francesc Cuéllar i Jordi Martínez.
………………………………………………….
*Mrs. Dalloway, de Virgínia Wolf
Sala Gran, del 12/12 al 4/1

Coproducció amb el Teatro español de Madrid i direcció de Carme Portacelli, és, per a Xavier Albertí, “el més agosarat que ha fer Portaceli fins ara… i sempre ha estat agosarada!” Una esplèndida Blanca Portillo interpreta una senyora casada amb un home de l’alta burgesia britànica. Però a la dona li tornen els fantasmes del passat quan la filla li explica que té relació amb una noia. Ella recorda  la seva relació homoeròtica amb una amiga de joventut. A l’obra flueix la frase de Wolf: “De vida només n’hi ha una, i cal viure-la amb tota la plenitud de que en siguem capaços.” Amb Jimmy Castro, Jordi Collet, Inma Cuevas, Gabriela Flores, Anna Moliner, Zaira Montes i Manolo Solo.
………………………………………………….
*Raphaëlle. La Conquesta del Pol Sud
Sala Tallers, del 9/1 al 2/2

La companyia tanca la trilogia sobre el recorregut vital de dones singulars iniciat amb Nadia i Claudia, amb Raphaêlle, la història d’una dona que va néixer amb cos d’home. És una creació de Raphaëlle Pérez, Carles Fernández Giua i Eugenio Szwarcer, dirigida per Carles Fernández Giua. El muntatge es basa en la seva experiència real de canvi de gènere, un camí marcat per la lluita, per la recerca de la identitat, per l’autoafirmació, pel trencament de motlles, pels somnis.
Amb funcions escolars del Programa educatiu i pedagògic del TNC.
………………………………………………….
*La casa de las arañas, de Paco Zarzoso
Sala Petita, del 22 de gener al 9 de febrer

L’espectacle és fruit d’una col·laboració entre el TNC i l’Institut Valencià de Cultura. “Ens ha costat, però tenim una molt bona sintonia amb la Generalitat valenciana!”, diu Albertí. L’obra mostra un paisatge de platja on s’alça un edifici mig abandonat, on durant força temps només hi han viscut algunes aranyes descomunals. El clima de la comarca va canviar absolutament quan la construcció de la presa hidroelèctrica va submergir en l’oblit el poble més proper. I parla de dues famílies que van fugir dels fantasmes i tornen anys després per posar pau. Amb direcció de Lurdes Barba i Paco Zarzoso, i interpretada per Abel Folk, Rosa Renom, Pep Ricart i Santi Ricart.
………………………………………………….
*Gazoline, de Jordi Casanovas
Sala Tallers, del 12/2  l’1/3

Se situa a París, l’any en què van començar els incendis de cotxes a la nit i fins a tota hora, sobretot als barris perifèrics, per explicar al món que els que vivien allà no eren ciutadans de primera; on els fills dels fills dels immigrants que van arribar sense res i, dues generacions més tard, encara se senten estrangers. Creació de Cia. Gazoline, direcció de José Luis Arellano Garcia. Amb un càsting fet a joves procedents d’etnies de diferents llocs. Espectacle amb funcions escolars al Programa educatiu i pedagògic del TNC.
………………………………………………….
*Justícia, de Guillem Clua
Sala Gran, del 13/2 al 22/3

Guillem Clua debuta a la Sala Gran amb aquest ambiciós text sobre la identitat catalana. És la festa de jubilació d’un Jutge de 70 anys (Josep M.Pou), “amb afinitats amb Unió Democràtica”, que a més de jutge també ha estat polític. Serà visitat pels fantasmes que li permetran reviure altres fantasmes silenciats del seu passat, com ara una relaciò homoeeròtica secreta a l’època de la sida. Una obra compromesa que ens permet reflexionar com hem anat construït els anys des de la mort de Franco fins ara. Direcció de Josep Maria Mestres, amb Pep Anton Muñoz, Sílvia Bel, Alejandro Bordanove, Marc Bosch, Roger Coma, Vicky Peña, Josep Maria Pou i Anna Ycobalzeta.
………………………………………………….
*Malditas plumas, de Sol Picó
Sala Tallers, del 26 al 29 de març

Potser és la primera vegada que veurem a Sol Picó “absolutament immersa en el gènere cabaret, amb plomes i cuplets dels anys 20!” La coreògrafa fa una picada d’ull al Paral·lel de l’època i ens presenta un cabaret futurista en un ambient subterrani, recollit, secret, protegit i vagament clandestí, underground per definició, en el que és possible gestar nous llenguatges o «embrions» de noves formes.
………………………………………………….
*Ahir, de Animal Religion
Sala Petita, del 22 al 26 d’abril

I entrem al circ! “Probablement una de les companyies més fascinants és Animal Reigion i el seu creador, Quim Giron. Ara ens porta un espectacle que dialoga amb els espectadors cada dia, sobre el que va fer el dia abans. Per tant, mai serà igual!” Utilitzant el cos, la llum i el so, proposa un espectacle poètic i ple de detalls. Una idea de Quim Giron, amb direcció de Jordi Fondevila i amb Alexis Akrovatakis, Quim Giron, Núria Planes i Piero Steiner.
………………………………………………….
*Les veus interiors, d’Eduardo De Philippo
Sala Gran, del 7/5 al 14/6

Un altre gran espectacle amb un equip de 10 artistes a escena, dirigits per Xavier Albertí, que ens explica que l’obra se situa al Nàpols del 1947, “una de les ciutats més devastades on la supervivència és molt difícil, dos anys després d’acabar la Guerra.” Parla de com es posen en perill les estructures familiars en situacions complicades. “Són dues famílies veïnes, una es dedica a  llogar cadires per a festes i a l’altra, hi ha un oncle que no parla però tira petards. Ell sap que hi ha hagut un assassinat, tot i que primer pensava que ho havia somiat. Però algú li assegura que no ho ha somiat i entren en una gran crisi amb els veïns, en una creixent confusió́ entre sospites, mentides i veritats.” Per a Albertí: “És el retrat de la societat italiana, l’any 1947.” Amb Mercè Aránega, Pere Arquillué, Laura Aubert, Joan Carreras, Roger Casamajor, Marina Gatell, Oriol Genís, Àurea Márquez, Bernat Quintana i Lluís Villanueva.
………………………………………………….
*Monroe – Lamarr, de Carles Batlle
Sala Petita, del 14 de maig al 14 de juny

“Li vam encarregar un text al Carles Batlle que dirigirà Sergi Belbel. I ens ha fet aquesta fabulació sobre la trobada entre Marylin Monroe i Hedy Lamarr”, explica l’Albertí. L’obra ens parla e com una actriu, Hedy Lamarr, d’orígen jueu, va despuntar en l’enginyeria gràcies a descobrir com detectar i interceptar els torpedos alemanys, . un invent precursor del wi-fi! Es va casar amb el fundador de la Metro Goldwing Meyer Tot això ho anem sabent en la conversa, que mantenen les dues atrius l’any 1962, quan Kennedy li demana a la Marilyn que vagi a “fer’li preguntes”. Era el temps de la Bahia de los Cochinos. Amb Elisabet Casanovas i Laura Conejero. I també amb David Verd i Eloi Sánchez.
………………………………………………….
*Enter Achilles, de LLoyd Newson (DV8 Physical Theatre)
Sala Gran, del 9 al 12 de juliol. Dins del Grec 2020

La Sala Gran tindrà el privilegi d’acollir la nova producció d’Enter Achilles, l’espectacle mític de Lloyd Newson, que en aquesta ocasió es presentarà de la mà de la prestigiosa companyia de dansa contemporània Rambert de Londres. Un espectacle llegendari de la dansa contemporània que vint- i-cinc anys després girarà per tot el món i farà una parada d’excepció a Barcelona.
………………………………………………….

Aquest ha estat el darrer espectacle de la programació construïda sota el lema Conquesta i Resistència. Entrem a:

EPICENTRE PIONERES

*Passat Ridorta…
(adaptació teatral de Solitud), de Víctor Català.

Sala Petita, del 5/3 al 5/4

És la gran novel·la de Víctor Català, sota la mirada escènica de Alícia Gorina. Amb la seva gran novel·la muntanyenca, Caterina Albert va alçar la veu d’un dels personatges femenins més apassionants que han nascut dins la literatura catalana. Un periple d’una enorme intensitat vital, marcat per la magnètica descoberta del desig, el cru aprenentatge de la soledat i la lúcida comprensió dels dolors que pesen sobre el món. Amb Pol López i Maria Ribera.
………………………………………………….
*L’huracà, de Carme Monturiol
Sala Tallers, del 12 al 15 de març

“És una historia fascinant  que a més va ser la primera obra impulsada per un teatre públic. És fruit d’un encàrrec a dramaturgs catalans, pagat amb diner públic de la Generalitat catalana. Es va estrenar al Poliorama.”
Retrata amb enorme subtilesa psicològica el conflicte angoixant d’una dona tràgicament absorbida per la possessiva relació que el seu fill li reclama d’una manera obsessiva. Es va estrenar l’any 1934. Amb direcció de Mònica Bofill i repartiment en curs.
………………………………………………….
El Petit Cicle al MNAC
MNAC Teatre, dies 18 i 19 de març

La col·laboració amb el MNAC inclou la representació de tres peces. “Són espectacles gratuïts que oferim com a complement per fidelitzar els abonats. També hi podran anar els Amics del MNAC.” I és que “abonar-se té un preu. Volem que valorin que compren complicitats amb un projecte d’amplíssima magnitud com és el programa del TNC.”

*Una venjança com n’hi ha poques, de Lluïsa Denis, la dona de Rusiñol que era escriptora. Una parella està sopant, ella no se’n refia d’ell i li diu que si li confessa què fa quan es fora, ella no es queixarà perquè s’acaba d’envenenar i morirà només saber-ho.

*Es rifa un home, de Rosa M. Arquimbau, mostra com als anys 30, una feminista radical rifa un home per a ser adoptat per una dona.

 *Les cartes, de Víctor Català. És una obra que va escriure directament per al teatre. “És un text que dialoga amb els sainets de Pitarra!”, assegura Albertí.
………………………………………………….
*Solitud a Stromboli. Somnis, signes i símbols, de Rosa Delor
Restaurant del TNC, del 26 /3 al 3/4

Durant les funcions de Solitud, l’espectacle central de l’epicentre de la temporada, es podrà̀ complementar l’assistència a la funció amb l’activitat Solitud a Stromboli. Somnis, signes i símbols que vol mostrar els paral·lelismes entre la pel·lícula de R. Rossellini i l’obra de Víctor Català.
………………………………………………….
*Compositores del Modernisme, amb l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC
Concert a la Sala Gran, el 2 d’abril

Concert on serem testimonis de la recuperació́ d’obres de compositores catalanes del primer terç̧ del segle XX, com Lluïsa Denís, Narcisa Freixas, Carme Karr, Isabel Güell, Matilde Escalas o Lluïsa Casagehi, autores que, tot i haver escrit una pàgina important en la història de la música catalana, no han tingut el reconeixement merescut.
………………………………………………….

Amb motiu de l’Epicentre Pioneres, el TNC en col·laboració amb Arola Edicions, editarà publicacions especials d’algunes de les autores més brillants de la literatura catalana. Hi haurà un volum amb 12 obres d’autores diferents titulat Miscel·lània d’autores; un altre volum dedicat a Víctor Català amb 8 títols i un a Carme Monturiol, amb 5 títols.

L’Epicentre inclou un gran nombre d’activitats paral·leles als espectacles, dels que us anirem informant.


EL TNC PETIT
Com ja és habitual, el TNC centra unes peces per als espectadors més petits que, generalment, tenen tant d’èxit com les adreçades al públic general. Enguany s’han preparat tres títols.

*La nena dels pardals, de Jordi Palet, a partir de Sara Pennypacker.
Sala Tallers, del 26/10 al 10/11

És la història d’un dictador que prohibeix els pardals i fa que pràcticament s’extingeixin. En no menjar-se els insectes s’originen grans plagues. Però una nena li porta la contrària… Amb Txell Botey i Xavi Idáñez, dirigits per Josep M. Segura Barnadas.
………………………………………………….
*Kàtia, de Teatre Nu
Sala Tallers, del 16 al 26 d’abril

Proposa una reflexió sobre les adopcions i la recerca dels orígens, a partir de la història d’una nena russa que, de gran, vol visitar el seu país. Amb Maria Berenguer i Montse Pelfort, i direcció de Víctor Borràs.
………………………………………………….
*Ex-libris, de Circ Voël
Sala Tallers, del 9 al 24 de maig.

La companyia de circ Voël ens vol fer saber que és tant exitant llegir un llibre com fer malabars!

 

LES ULTIMES CONSIDERACIONS
Hem entrat al moment de les preguntes i com que són inclassificables per temes, anirem comentant el que ens ha semblat d’interès.

*Sobre la internacionalització del TNC: “Hi ha voluntat de internacionalització, però sols no ho podem fer. Hi ha bones voluntats, però no podem parlar-ne encara, potser d’aquí a un any… Algunes obres com Enter Achilles són coproduccions, el que farà que la marca TNC giri, com gira la de Peeping Tom d’aquest Grec 2019. No en tenim prou, però sense recursos no podem treballar sols”, diu Albertí.

*Parlant de números, comencem pels preus dels abonats, que no baixen. Alberti diu que quan va arribar n’hi havien 1.200 i ara en tenen 5.000.

*Els preus que han baixat són els de les escoles, que ara costaran 6 euros en comptes de 13.

*El pressupost està estabilitzat al voltant de 10.000 euros.

*I pel que fa a la temporada,”a dia d’avui, si tanquéssim, tindríem un 77% d’ocupació. I en nombre absolut, fins ara hi ha hagut al voltant de 122.000 espectadors, 11.000 més que l’any anterior a la mateixa època.”

Només queda afegir que les entrades ja són a la venda i que podeu trobar més informació de la temprada al web del TNC, amb informació detallada dels preus, abonaments i altres. https://www.tnc.cat/  

Nosaltres, seguirem informant!

 

 

 

Author