Una novel·la mítica, unes fotos en blanc i negre que congelen els salts d’unes petites ballarines i que alhora semblen congelar l’atmosfera de tota una època, i un lloc de naixement d’aquells que et marquen de per vida. Aquests són els orígens d’en Billy, el nen orfe de mare i decidit a canviar els guants de boxa pel tutú encara que això impliqui plantar-li cara d’alguna manera als seus orígens familiars, socials i culturals que ara us espera al Teatre Victòria . Un nen al qual vam conèixer al cinema, gràcies a l’excel·lent pel·lícula de Stephen Daldry (llavors, un director teatral ja consagrat que debutava en això de fer cinema) estrenada l’any 2000, i convertida d’immediat en un gran èxit mundial. I un nen que després es va reciclar com a protagonista de l’esplèndid musical escènic amb el qual tant Daldry com el guionista Lee Hall li donaven una major volada a les qualitats de la pel·lícula, i rectificaven els seus aspectes més discutibles: només cal veure en aquest sentit fins a quin punt el magnífic final teatral supera l’error introduït al film , quan aquest efectua amb forma de flashforward un salt cap el futur ,per tal de resumir-nos la vida gairebé perfecte i del tot realitzada que li espera al Billy quan es faci gran. D’alguna manera, aquest final híper feliç , va una mica en direcció contraria a tot el que hem vist fins llavors al llarg d’una pel·lícula que, per damunt de tot, reivindica el dret a ser un/a mateix/a més enllà de les limitacions i censures que semblen impedir-ho; reivindica el dret a arriscar-se per seguir un camí personal i fer realitat una passió , encara que ningú et pugui assegurar que aquest camí t’acabi portant allà on volies arribar.
Però tornem al orígens d’en Billy, nascut a una fictícia població minera molt semblant a la ben real població minera de Newcastle Upon Tyne on va néixer l’any 1966 el dramaturg i guionista Lee Hall; el mateix, per cert, que no fa massa signava l’escriptura del brillant biopic “Rocketman” dedicat alhora al mateix Elton John que ha composat la partitura d’aquest espectacle. D’altra banda, el millor que ha fet fins ara Sir Elton en el camp de la composició musical pensada per als escenaris. I és que aquí, l’amic John assoleix un estupendament mesurat equilibri entre influències musicals ben diverses. Aquí, et trobes els ritmes pop amb vincles clàssics que acompanyen les lliçons de dansa d’en Billy, o aquella sensacional escena en la qual ha de transmetre a un jurat la electricitat inexplicable que recorre el seu cos quan es posa a ballar. I et trobes les balades íntimes pròpies del millor musical anglosaxó que permeten omplir l’escenari d’emoció quan en ell irromp el record d’una mare morta. I també – i aquest és un element fonamental de la partitura- ,t’hi trobes aquella mena d’himnes amb vocació coral i de les no menys corals gresques burletes que connecten ben clarament i ben conscientment amb la cultura musical obrera del segle XX (i fins i tot, de les acaballes del segle XIX) . En el cas d’en Billy, el paisatge és genuïnament anglès. Però posem-nos a revisar la nostra pròpia història, i ens trobarem un munt d’exemples casolans que parlen en una altra llengua, però manifesten unes mateixes arrels i reivindicacions; una mateixa vocació coral desfermada a un fotimer d’ateneus, i d’ altres entitats destinades a proporcionar-li una estona d’esbarjo a la classe obrera que, alhora, era també una estona destinada a enfortir els vincles de classe.
I amb tot plegat, me n’havia oblidat una mica de la persona de la qual no et pots oblidar mai parlant d’en Billy Elliot: en Lee Hall. Si us fixeu en el seu any de naixement (us el recordo: 1966) , entendreu de seguida l’impacte que va tenir per a l’adolescent Lee l’esclat l’any 1984 de la gran vaga minera amb la qual els treballadors del sector van intentar frenar els tancaments imposats per la política neoliberal de la primera ministra Margaret Thatcher. I ara, busqueu per Internet imatges del llibre “Step by Step” , editat l’any 1989, i ple de les imatges que la molt prestigiosa fotògrafa Sirkka-Liisa Konttinen va realitzar centrant-se en les alumnes i les mares de les alumnes d’una humil escola de dansa situada més o menys pel mateix territori del nord d’Anglaterra on viu en Billy : us trobareu de cop amb un salt coreogràfic gairebé idèntic, davant d’un també ben similar paper pintat de paret, a aquell altre tan emblemàtic que en Billy fa a la primera escena de la pel·lícula. Lee –que abans d’escriure el guió de la peli i el llibret d’aquest espectacle, ja havia presentant una primera versió del tema a la seva obra “Dancer”- assegura que aquelles imatges , van ser una font constant d’inspiració a l’hora de donar-li vida a en Billy. Com ho va ser també ( i aquesta és la referència literària que ens faltava) el llibre amb el qual A. J. Cronin va transformar en novel·la la seva experiència com a inspector mèdic a les mines de Gal·les; el llibre “The Stars Look Down” , editat l’any 1935, i considerat com un dels cims de la literatura dedicada a descriure les dures condicions de vida experimentades pels treballadors d’aquest sector.
Doncs , fixem-nos en l’escena inicial de l’espectacle, que al muntatge original tenia lloc davant una gran pantalla de cinema, transformada en el muntatge que es pot veure al teatre Victòria en una gran pantalla televisiva. El tema musical que ens canten els miners que s’han declarat en vaga, el tema “Las estrelles nos observan”, porta el mateix títol d’aquella novel·la. I les imatges que veiem a la pantalla, ens mostren la força que podia exhibir el sector miner en aquells anys 30 en els quals es va editar el llibre, quan la mineria de carbó ( ara mateix, tan condemnada ) era un dels pilars industrial bàsics de l’economia britànica. Per contra, la vaga en la qual es veuen alhora del tot implicats el pare i el germà gran d’en Billy, la vaga contra aquesta Maggie que rebrà també arribat el moment una ben brillant i sarcàsticament divertida felicitació nadalenca, enfila directament cap el fracàs; cap a l’enfonsament d’un sector que ja mai més no tornarà a ser el que havia estat . El títol de la novel·la , té a veure amb un cèlebre fragment en el qual cau al buit per culpa d’un accident l’ascensor que conduïa els miners cap el seu fosc lloc de treball, mentre les estrelles contemplen des de dalt la tragèdia. I la no tan cruenta però també ben dramàtica tragèdia cap a la qual es dirigeixen aquest miners que formen piquets i s’enfronten cada dia a la policia mentre en Billy assisteix a les seves clandestines classes de dansa, queda plasmada admirablement a l’obra per Daldry (que al muntatge original, se’n servia arribat el moment d’una gran plataforma descendent) i a l’adaptació signada per David Serrano (que utilitza un recurs menys sofisticat però igualment efectiu) quan arriba el tram final del musical. Els miners ara ja conscients del fracàs gloriós del seu acte de resistència , baixen les escales que els condueixen cap a un lloc de treball que ja no té res a veure amb el lloc de treball pel qual havien lluitat. I tant a en Billy com a l’espectador, se’l fa evident de forma aclaparadora que aquest descens, implica un descens cap a l’oblit, cap el passat, cap a quelcom que aviat podrà ser vist com una nota d’hemeroteca que ens parla d’un canvi de cicle històric. Sigui com sigui el seu futur, en Billy s’encamina cap a ell. Per contra, els miners ja no s’han de preguntar quin serà el seu futur: potser a títol individual agafaran un carrer de sortida, però com a col·lectiu, el camí està ja marcat
Escenes com aquesta, et mostren fins a quin punt som davant d’una sensacional proposta escènica que , lluny de recórrer a la fotocòpia d’una pel·lícula famosa que ens trobem tants cops, reinventa el material del qual parteix per tal de donar-li una dimensió absolutament teatral. I aquesta dimensió, accentua de forma magistral i de manera constant els dos mons sempre amb greu perill d’entrar en col·lisió que es mouen per l’escenari. D’una banda, el món d’aquests miners que ben aviat es quedaran sense feina, i que mentre intenten allargar l’agonia , es van quedant sense recursos per subsistir. I d’altra banda, les classes de Mrs. Wilkinson ( Natalia Millán, sens dubte, el punt més fort de la part adulta del repartiment) ; les classes d’una gris escola local en les aules de la qual, malgrat tot , es pot acabar sentint que s’està tocant el cel des del qual ens contemplen els estrelles. Seguint l’exemple de l’admirable i gairebé desconeguda pel·lícula musical de Jacques Demy “Une chambre en ville”, l’espectacle aconsegueix transformar en potentíssima coreografia els enfrontaments entre les forces de l’ordre públic i els piquets més combatius. I alhora, et mostra com aquesta mena d’illa separada de la crua realitat que és l’aula de Mrs. Wilkinson, intenta mantenir el seu espai de llibertat, però no pot pas escapar del tot de les tensions que esclaten al seu voltant. I aquesta difícil convivència entre dos espais que impliquen dues ben distanciades sortides vitals , o entre la realitat present i la presència no menys real del passat, es fa palesa constantment a la posada en escena de forma exemplar. Serveixi com a mostra l’extraordinari moment en el qual l’avia d’en Billy evoca la foscor del seu matrimoni amb un avi alcoholitzat, i els fantasmes de l’ahir transformats en ballarins, s’escolen com qui diu per la finestra , travessen l’escenari i s’esfumen per l’altre costat, deixant al seu pas un rastre de tristor i maltractaments. O la mateixa disposició escènica de la casa d’en Billy, en la qual l’habitació del nen es situa a la part alta, visualitzant així la distancia progressiva que el seu món va agafant envers el món del pare i el germà, i el vincle amb la mare morta ,que també fa un emotiu acte de presencia, i que només es pot produir en aquesta habitació convertida en fortalesa que t’aïlla d’una realitat que et pot deixar també KO, i fer que te n’oblidis de la possibilitat de cosntruïr la teva pròpia realitat .
Certament: de vegades, l’espectacle que ens ofereix Davis Serrano, es queda un xic per sota de l’espectacle del qual parteix, i al qual s’apropa sovint amb notable talent. Serrano, permet que una part del tram inicial llisqui cap a la mena de “sainete” costumista amb arrels també un xic massa castisses que ens podria fer oblidar el context no ja solament històric sinó també dramatúrgic , del qual parteix el muntatge: per fotuna, a mesura que avança la representació, s’allunya també més d’aquest registre inicial . I no controla tots els fils (ai, aquest pare d’en Billy!), pel que fa al millorable repartiment adult de l’obra. Ja posats ( i ara parlo del Billy que em va tocar; per emetre un judici just caldria haver vist als altres quatre) , potser en algunes funcions, el nen Elliot no és tan nen com caldria, i quan es posa a cantar, es veu obligat a emetre un falset que el distància massa de la veu que emet com a actor . I potser també (aquest és un problema que es reprodueix amb massa freqüència a bona part dels musicals creats o recreats a casa nostra) , l’apartat coreogràfic (excel·lent) llueix més que l’aparat vocal, i tos dos semblen haver estat subjectes de més atenció que l’apartat interpretatiu . Però som davant d’una estupenda producció que permet oblidar-se d’aquests punts febles ,i centrar-se en la qualitat global de tota la resta. Som davant d’un dels grans musicals del que portem del present segle, presentat mitjançant un muntatge que et porta inevitablement a acabar aixecant-te de la butaca ple de notable entusiasme. Arribats a aquest punt, qui pot negar-se a rebre per part d’en Billy una descàrrega elèctrica similar a la que ell sent quan es posa a ballar?
Comentaris recents